Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Zachraňuje motorky športových šampiónov

V Považskej Bystrici vyrábali pred časom pretekárske stroje, ktoré vyhrávali svetové šampionáty. Dnes sa z nich nezachovalo veľa, okrem zhrdzavených súčiastok, výkresov a spomienok.

Miroslav špaček z jednou zo zachránených motoriek.Miroslav špaček z jednou zo zachránených motoriek. (Zdroj: ARCHÍV M.Š.)



TRENČÍN. Trenčan Miroslav Špaček sa pokúša tieto pretekárske Tatrany rekonštruovať. Zatiaľ zostavil tri, ktoré venoval múzeu. Materiál na ďalšie má už zozbieraný.

Motorky ho lákali od malička

Jeho snom bolo jazdiť motokros. Terénne jazdy skúšal najskôr na bicykli. A podarilo sa mu ho zlomiť napoly. Prvou motorkou bol starý moped, ktorého si doviezol domov na káre, v takom bol zúboženom stave.

Ďalšiu motorku Jawu 90 cross upravil na jazdu po teréne. Prvú skutočnú motokrosovú motorku kúpil od majstra Slovenska Viktora Pagáčika. Jeho plány prerušil povolávací rozkaz a po návrate po dvoch rokoch základnej vojenskej služby sa už k jazdeniu nevrátil. Ako hovorí, najlepšie roky mu vzala vojna.

Začal sa zaujímať o veterány


Pokúšal sa ich renovovať, zháňal súčiastky, medzi rovnakými nadšencami, stretávali sa na zrazoch. Postupne sa dostal k motorke Tatran, ktoré vyrábali v rokoch 1965 až 1983 Považské strojárne. Po prvý raz ich videl na Šesťdňovej v roku 1977.

Skryť Vypnúť reklamu

„Prvého Tatrana som kúpil v roku 1982, v čase, keď ich výrobu na Slovensku zrušili," hovorí Špaček. „Začali sme jazdiť po terénoch po okolí Trenčína a bolo to spojené aj s výletom, spoznávali sme okolie, opekali, posedeli v krčme s partiou.

Bolo to úžasných jedenásť sezón. Tatran vždy vydržal, bola to na tú dobu špičková motorka, ľahučká, nekazila sa. Mala osem kvaltov, čo bola vtedy neslýchaná vec. V horách som na nej obehol aj motocykle vyšších kubatúr zahraničnej výroby. Nikdy ma nikde nenechala," hodnotí Miroslav.

Tatrany vyrábali dvadsať rokov

Potom sa rozhodol motorku zrenovovať. Začal sa viac zaujímať o históriu a pôvod strojov, ktoré vyrábali necelých 20 rokov v Považskej Bystrici v strojárňach.
„Vyrábali šesť typov crossových a dva typy cestných rýchlostných motoriek. Ročne sa vyrobilo okolo šesť až deväť kusov," prezrádza zistené údaje Špaček.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako dodáva, po tejto kapitole výroby vo fabrike nezostalo takmer nič. Stroje sa nezachovali, dokumenty a výkresy presunuli do Čiech v domnení, že sa tu u výrobcu Jawy budú Tatrany vyrábať naďalej. No nestalo sa tak.

Miroslav sa rozhodol, že postupne získa súčiastky a zrekonštruuje aspoň jednu motorku z každého typu. Výsledkom jeho úsilia sú už tri skompletizované motorky, zostavené nanovo výlučne z originálnych súčiastok.

Zreparované motorky skončili v múzeu

Všetky vystavil vo vlastivednom múzeu v Považskej Bystrici v Jasenici.
Za to ho navrhlo aj na ocenenie, ktoré mu udelil Trenčiansky samosprávny kraj za záchranu technického a kultúrneho dedičstva. Pozháňal už materiál na ďalšie. „Mám čo robiť najbližšie roky," hovorí.
Kým však motorky dostali svoju druhú šancu, prešlo päť rokov, počas ktorých Miro získaval prácne postupne technickú dokumentáciu, výkresy, pochodil množstvo búrz, dával inzeráty.
„V Čechách ma už poznajú ľudia, ktorí sa podobnému koníčku venujú, neskutočne som sa naháňal, aby som niečo zohnal," hovorí.

Častokrát pomohla náhoda

Pri hľadaní mal neskutočné množstvo zážitkov. Častokrát mu pomohla náhoda, že sa dostal k správnym ľuďom.
„Raz náhodou som zohnal vzácnosť u pána v Brezovej, doniesol mi z povaly originál rám na Tatrana, mal som obrovskú radosť."

Skryť Vypnúť reklamu

Postupne sa zoznámil s ľuďmi z fabriky. „Spoznal som úžasných ľudí, zoznámil som sa s testovacími jazdcami, vývojármi, majstrami vo výrobe, s chlapmi, ktorí tieto stroje vyrábali. Dnes sú už dôchodcovia a vtedy, keď výrobu ukončili niektorí dosť trpeli, pre tých ľudí výroba motoriek nebola len zamestnaním, ale aj záľubou." hovorí Špaček. Rád spomína na šéfa oddelenia Mikuláša Matejku, od ktorého sa veľa o ich výrobe dozvedel.

Tatrany dominovali najmä v nízkych kubatúrach

Výroba Tatranov začala v roku 1965, spočiatku v kubatúre 50 kubických centimetrov, rám nazývali skrčenec, prvý typ nemal spočiatku dobré vlastnosti. „Postupne stroje vyvíjali, vyrobili šesťkvalt, potom osemkvalt, skonštruovali kolískový rám. Motorka bola spočiatku veľmi ťažká, k čomu prispeli aj plechová nádrž či blatníky, neskôr ich nahradili plastom.

„Postupne sa Tatrany začali presadzovať aj na medzinárodných súťažiach a začínal na nich aj majster sveta Emil Čunderlík a Jozef Chovančík. Mali dobré renomé v nízkych triedach od 75 do 125 kubických centimetrov a v tejto začali dominovať, úspešne šliapali Nemcom na päty.

Originálnych súčiastok je málo, alebo ich už vôbec niet

Rekonštrukcia jednej motorky, podľa toho, v akom stave získa motorku, trvá asi trištvrte roka. „Na poslednej som nemohol zohnať plastové boky motora, tak ho bolo treba vyrobiť a len to trvalo tri mesiace."

Ako však hovorí, na posledný model z roku 1965 už pravdepodobne nezoženie valec motora, tak ho bude treba prácne odlievať. Takto treba renovovať alebo vyrábať množstvo dielov, je to mravčia práca.
Podľa jeho prieskumov na Slovensku sú takéto motorky už len asi tri kusy, aj to v súkromných zbierkach.

Jeho snom je vlastné múzeum


„V budúcnosti, ak by sa našli vhodné priestory, chcel by som mať vlastné múzeum Tatranov, ktoré by doplnili ešte motocykle ČZ motokros," hovorí Miro, ktorý plánuje zrekonštruovať aj jeden z rýchlostných motocyklov Tatran 50, s ktorým by sa chcel zúčastňovať rýchlostných závodov veteránov u nás, v Česku alebo v Európe. Takéto preteky si už vyskúšal v českých Hořiciach a Branej.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Zelená Bratislava
  8. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Ruža zmeny
  5. Úpravy automobilov pre ZŤP
  6. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  7. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  10. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 922
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 22 449
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 143
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 933
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 836
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 761
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 732
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 119
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 949
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 606
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Punč na námestí tento rok nebude. Trenčín zrušil Vianočné trhy

Na Mierovom námestí však bude svietiť vianočný strom a výzdobu centra mesta doplnia nové prvky.

Megainvestícia v Novom Meste nad Váhom. Ako bude vyzerať nové kúpalisko a plaváreň?

Novomestská radnica predstavila víťazný návrh z architektonickej súťaže na vybudovanie mestskej plavárne, kúpaliska a wellness za asi 12 miliónov eur.

Vizualizácie víťazného projektu.

Ak to pandemické opatrenia dovolia, trenčianske cintoríny budú otvorené dlhšie

Trenčianske cintoríny budú do 4. novembra otvorené dlhšie. Správca mestských cintorínov zabezpečil ich sprístupnenie od 7.00 do 20.00 h.

Dvaja muži napadli tretieho. Padli aj vyhrážky

V tomto prípade hrozí obvineným podľa zákona trest odňatia slobody až na 3 roky.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Najviac nakazených pribudlo v Košiciach a v okrese Čadca

Nedeľňajší rekord sa vyšplhal na číslo 860.

V Nitre pribudli hospitalizovaní aj mŕtvi. Ohniská na Borovej stráži polícia

Viac ako dve tretiny reprofilizovaných lôžok pre COVID pacientov sú obsadené. Vytvoria ďalšie.

Nedeľný rekord. V Trenčianskom kraji pribudlo 104 pozitívne testovaných

Laboratóriá na Slovensku otestovali 5 025 vzoriek, celkový počet pozitívnych bol 860.

KORONAVÍRUS: Žilina hlási menej nakazených, Čadca medzi najhoršími

V nemocniciach je hospitalizovaných 638 pacientov.

Už ste čítali?