Tanečník Pavol Kačerek (20) sa po skvelých medzinárodných triumfoch dostal na vrchol slávy. Stal sa prvým cudzincom, ktorý bude lídrom jedného z najslávnejších súborov írskych tancov na svete Gaelforce Dance.
NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Päťdesiatčlenný súbor 20- až 25-ročných tanečníkov, za ktorými Kačerek odletel v uplynulom týždni, pochádza z írskeho Dublinu. Angažovaním mladého Novomešťana na celosvetové turné, ktoré vyvrcholí vystúpeniami v Číne a Japonsku, mení súbor čisto írske zloženie na medzinárodné.
Paľo Kačerek bude lídrom obrovskej show
V celej histórii Gaelforce Dance v ňom účinkovali iba „čistokrvní" Íri. „Môj tréner Ronan Morgan je dlhoročným sólistom špičkových tanečných súborov v Írsku. Vďaka nemu ma zaradili medzi seba bez konkurzu či pohovorov. Už v najbližších dňoch sa zúčastním prvých tréningov," teší sa vždy usmiaty Paľo.
Súbor, v ktorom bude účinkovať, vystupuje zásadne so živou hudbou a novomestský tanečník by mal patriť k ťahúňom jeho tanečnej zložky. Kačerek bude hviezdou štvormesačného svetového turné. „V Európe nás čakajú vystúpenia v Poľsku, Čechách, Rakúsku, Nemecku, Ukrajine. Začíname vystúpeniami v Košiciach, Žiline a Bratislave," hovorí tanečník. Írska zostava sa so slovenským lídrom potom presunie cez Rusko do Ázie a bodkou za turné by mali byť vystúpenia v Japonsku.
Írskym tancom sa venuje od trinástich rokov
Paľo začal s prvými tanečnými krôčikmi v Centre voľného času. „Kúpil som si obyčajné stepovacie topánky a začal tvoriť prvé choreografie. Mal som vtedy iba trinásť rokov a dva roky som na sebe pracoval. Potom začali prvé vystúpenia," hovorí tanečný sólista. Zvratom v jeho kariére bol Festival národných tancov, ktorý organizovala šéfka centra Jana Heveryová. Tu si ho všimli profesionálni tréneri írskych tancov. „Prešiel som do známej bratislavskej skupiny Avalon a stal sa sólistom. Odtiaľ nasledoval môj prvý polročný prestup do Írska, kde som sa naučil veľa nového. Tancujú tam skutočné špičky," hovorí Pavol. V Írsku, v krajine zasnúbenej s týmto národným tancom, sa mu venujú už trojročné deti a mnohí školáci si ho zatancujú takmer po každom návrate zo školy.
Štýl fascinuje každého, mnohí sa ho však boja
Írske tance sú pre našinca odchovaného na folklóre obrovskou zmenou. „Divákov írsky tanec veľmi priťahuje, jeho štýl je fascinujúci, ale málokto sa ho odváži tancovať. Mnohým by sa hneď nohy pomotali," veselo pokračuje. Náročné spojenie krokov, hudba i rytmika si vyžadujú každodenný tréning.
Novomestský tanečník mu venuje dennodenne niekoľko hodín a celé víkendy, počas ktorých absolvuje náročné sústredenia. „Teraz to však nepreháňam, pred turné sa nesmiem zraniť," prízvukuje Kačerek, ktorého vážne úrazy zatiaľ neprenasledovali. Vinou celotýždňových náročných tréningov v minulosti pred dôležitými súťažami mal poškodené väzivo. To sa mu pricviklo do bedra, nemohol zdvihnúť nohu a nasledovalo polročné liečenie. Podľa tanečníka trpia najviac kolená a chodidlá. Kondičku naháňa v posilňovni, na masáže však nechodí.
Ruky pri tele, vystreté telo a dôstojný pohľad
Írsky tanec púta slovenského priaznivca tanečnej exotiky prvkami, s ktorými sa v našich ľudovkách nestretne. „Ruky sú stroho pritiahnuté, telo je maximálne vzpriamené, tanečník má upriamený a dôstojný pohľad," vysvetľuje.
V minulosti pričuchol aj k slovenskému ľudovému tancu, ten mu však príliš nevoňal. Vo chvíľkach voľna chce však svojim írskym kolegov ukázať, ako vyzerá aj slovenský národný tanec. Ako pripomína Kačerek, ten írsky je typický kopírovaním rytmiky hudby, ktorú zabezpečujú i ozvučnice na stepovacích topánkach. Hudba graduje a spája v tanci veľký temperament, odviazanosť a zároveň vážnosť. Pramene tanca siahajú až päťsto rokov pred náš letopočet.
Exkluzívne topánky majú aj strieborné podpätky
Neodmysliteľnou súčasťou írskych tancov sú aj kvalitné topánky - stepky. „Stepky sa v Írsku nazývajú Hard Shoes a mäkké topánky Soft Shoes. Na Slovensku sa takéto stepky nedajú kúpiť, je to čisto írsky produkt. Dajú sa však zohnať aj v Londýne či New Yorku," prezrádza. Priemerne stoja sto eur, drahšie od dvesto eur vyššie. Tie, ktoré sú šité na mieru, sú podstatne drahšie.
Prerábajú sa na nich podpätky, tanečníci si dávajú aj silnejšie ozvučnice. Za to sú veľké doplatky. „Existujú aj stepky so striebornými podpätkami. Každá kožená topánka sa po čase zničí a roztiahne. Tanečníkovi, ktorý má vždy jeden pár obuvi na vystúpenie a druhý na tréning, vydržia tak pol roka," dodáva na záver Kačerek, ktorý si na nohy obúva extra široké deviatky.