TRENČÍN. Podľa slovenského zákona sa bežní ľudia nemôžu vyjadriť k veľkým stavbám, hoci sa majú stavať v blízkosti ich obydlí. Bruselu sa to nepáči a Slovensko tak môže prísť o miliardy z eurofondov. Pri veľkých stavbách sa konania priamo môžu zúčastniť len vlastníci pozemkov, na ktorých majú stavby stáť, či majitelia susedných pozemkov.
Ak niekto nemá pozemok priamo pod budúcou stavbou alebo v jej susedstve, nemôže napríklad namietať, že táto stavba má negatívny vplyv na životné prostredie. Európska komisia tvrdí, že je to v rozpore s právom únie. Ak nedôjde k náprave, môžeme prísť o miliardy eur z eurofondov.
Železnice o projekte s verejnosťou rokovali
Ako informovala zástupkyňa riaditeľa pre komunikáciu s médiami Železníc Slovenskej republiky Dana Hurtová, projekt Modernizácia trate Nové Mesto nad Váhom - Púchov prerokovali s verejnosťou vo všetkých dotknutých obciach.
„V minulosti prebehlo viacero rokovaní investora, projektanta s verejnosťou a predstaviteľmi samosprávy. Navrhnuté zmeny na cestnej infraštruktúre boli vykonané podľa požiadaviek dotknutých obcí a zástupcov vyššieho územného celku a schválili ich aj dotknuté správne orgány," uviedla Hurtová.
Investor podľa nej rešpektoval požiadavky občanov dotknutých obcí. „Náhrada priecestia v Adamovských Kochanovciach a jej umiestnenie v novej polohe je výsledkom rešpektovania požiadaviek občanov. Obec Chocholná-Velčice si uplatnila požiadavku na vybudovanie nového priameho mimoúrovňového spojenia na hlavnú cestu. Nakoľko železnice dotknutej obci nerušili žiadne priecestie a na dotknutom úseku boli riešené náhrady úrovňových priecestí nadjazdmi, po dohode s dotknutými obcami túto požiadavku nebolo možné akceptovať," hovorí Hurtová.
Výhrady Bruselu
Práve to, že sa fyzické osoby nemohli zúčastňovať pri posudzovaní vplyvov stavieb na životné prostredie, bolo hlavnou príčinou výhrad Bruselu. Tie malo Slovensko odstrániť do 15. februára. Podľa informácií denníka SME vláda tento nesúlad s európskymi pravidlami odstránila, keď na mimoriadnom zasadnutí 5. februára schválila novelu zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie.
Novelu zákona poslanci Národnej rady SR presunuli do druhého čítania, parlament o nej bude hlasovať na schôdzi, ktorá sa začína 2. marca.
Projekt modernizácie železnice v Trenčíne bol už viackrát preložený. Podľa hovorkyne ŽSR Martiny Pavlíkovej, posun o niekoľko mesiacov nie je dôležitý, podstatná je jeho úspešnosť. Ak by štát prišiel o eurofondy, modernizáciu trate by však nemali ako dokončiť. Podľa Pavlíkovej je pre štát nemožné realizovať projekt takého rozsahu bez dotácie z Bruselu.
Modernizácia železničnej trate Nové Mesto nad Váhom Púchov, na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu, pokračuje podľa stanovených termínov. Práce na úseku Nové Mesto nad Váhom - Zlatovce by mali trvať do mája 2013. Podľa Hurtovej v súčasnej dobe prebieha medzinárodný tender na etapu modernizácie úseku Zlatovce - Trenčianska Teplá. Očakávaný začiatok výstavby je september 2010. Stavebné práce majú byť financované z prostriedkov Európskej únie a spolufinancované zo zdrojov Slovenskej republiky.