Sú jedinou školou v Novomestskomokrese, kde už šiesty rok úspešne funguje nultý ročník.
NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Elementárne vedomosti a pracovné návyky sa tu snažia vštepiť najmenším žiakom už v nultej triede. Tá je určená deťom, ktoré dovŕšili šesť rokov a majú z rôznych dôvodov odloženú povinnú školskú dochádzku. Problémom môžu byť rečové schopnosti, jemná motorika, ale aj veľká citová viazanosť na rodičov.
Do triedy zaradia žiakov na žiadosť rodičov
V nultom ročníku môže byť osem až pätnásť detí, ktoré sa tu učia adaptovať sa na vyučovanie v základnej škole. „Navštevovať tento ročník umožňujeme žiakom, ktorých rodičia o to požiadajú. Myslia si, že ich deti nie sú psychicky, telesne a duševne schopné zvládnuť bez prípravného ročníka tradičnú prvú triedu. Rodič však musí doložiť vyjadrenie pedagogicko-psychologickej poradne," informoval riaditeľ školy Jaroslav Jeřábek.
Do triedy chodia i deti z menej podnetného prostredia. Podľa riaditeľa sú v tomto školskom roku v nej aj deti, ktoré majú problémy so správaním. „Je to prekvapujúce. Boli to ešte nedávno škôlkari a niekedy máme s nimi dosť roboty, aby sme ich zvládli," povedal.
Škola úzko spolupracuje s Centrom pedagogicko-psychologického poradenstva i detskými lekármi. O prácu detí sa výrazne zaujímajú aj rodičia, ktorí so školou aktívne spolupracujú.
Pre deti je to výrazná vedomostnápomoc
Učebný plán pripôsobujú rozumovým schopnostiam žiakov a je zameraný na rozvoj komunikačných schopností, grafomotorických schopností i matematických predstáv. V dvadsaťdvahodinovom týždennom rozvrhu nechýba ani telesná, hudobná, výtvarná či pracovná výchova. Šesťročné skúsenosti potvrdili úspešnosť projektu. „Žiaci majú potom v prvom ročníku výrazne lepšie výsledky a pokračujú v ďalších deviatich ročníkoch. Je to pre nich obrovská pomoc," tvrdí riaditeľ. Ak by boli deti zaradené do prvého ročníka, v mnohých prípadoch by hrozilo jeho opakovanie. Nultý ročník môže mať zriadený každá základná škola, jedinou podmienkou je, že ho dokáže naplniť minimálne ôsmimi žiakmi.
V triede je päť chlapcov a tri dievčatá
Triedna učiteľka Božena Fraňová má tridsaťosemročné pedagogické skúsenosti a nultému ročníku sa venuje tretí rok. „Pre deti si musím pripraviť všetko sama. Nie sú pre nich vydané ani učebnice ani pomôcky," zdôrazňuje. Jej zverenci potrebujú špeciálny individuálny prístup, ktorý malý počet žiakov v triede umožňuje. Niektorí z nich majú potvrdenú aj dysláliu (neschopnosť tvoriť spravne niektoré hlásky) i dyslexiu (poruchy čítania). „Preto treba s nimi neustále rozprávať," dodáva Fraňová. V jej triede sú tri dievčatá a päť chlapcov. Jeden z nich dochádza z Čachtíc, ostatní sú Novomešťania. Do vyučovania zaradila aj cvik, aby mali jemnejšie prsty a lepšie dokázali držať pero. Deti počas hodiny trpezlivo navliekali na niť jemné koráliky.
Nesústredenýmdeťom dovolia sa zahrať
Žiaci nultého ročníka dokážu byť vnímaví a na prácu sa sústrediť. „Niekedy však majú také dni, že sa s nimi ťažko spolupracuje. Vtedy im dovolím sa v triede zahrať a nechám odpočinúť. S ostatnými ďalej pracujem," vysvetľuje Fraňová. Výhodou takejto triedy je omnoho väčší časový priestor. Podľa vyučujúcej majú prváci na prípravné cviky jediný mesiac, „nulťáci" majú na to celý rok. Naučia sa spoznávať aj číslice. Rady majú pohybové hry. „Lákajú ich však aj matematické predstavy. Teraz skladáme z geometrických obrazcov rôzne obrázky, to ich veľmi baví. Zároveň sa učia spoznávať aj farby, čo niektorým ešte stále robí problémy," prezrádza ich triedna. Základom úspechu je neustále striedanie činností, ktoré žiakov udržia sústredených a pozorných.