Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Trenčín oficiálne nemá hovorcu, komunikácia s médiami viazne

Komunikáciou s médiami sú na Mestskom úrade v Trenčíne poverené dve pracovníčky. Oficiálny štatút hovorkýň nemajú, všetky informácie však musia prechádzať cez ne.

Brífing s novinármi mesto zvykne organizovať pred niektorými zastupiteľstvamiBrífing s novinármi mesto zvykne organizovať pred niektorými zastupiteľstvami (Zdroj: ĽUBOSLAVA SEDLÁKOVÁ)

TRENČÍN. Získať potrebné informácie v stanovenom termíne je pre viacerých novinárov pôsobiacich v Trenčíne problém.

Mesto tvrdí, že hovorcu nemá, komunikáciou s médiami sú však poverené dve pracovníčky z kancelárie primátora. Novinárov si rozdelili podľa toho, pre aký typ média pracujú.

Pre televíziu a rozhlas sa prednostne vyjadruje vedúca kancelárie Jana Marková, tlačeným médiám by mala na otázky odpovedať Martina Dušová.

Háklivým témam a investigatíve však podľa skúseností viacerých novinárov radnica príliš nepraje. „V niektorých prípadoch je získavanie informácií problematické. Najmä pri témach, ktoré sú z pohľadu mesta konfliktné a mohli by poškodiť jeho imidž," povedal Ctibor Michalka zo Slovenského rozhlasu.

Za zhoršujúcu sa označil komunikáciu s mestom Milan Kráľ z denníka Pravda. „Je mi to veľmi ľúto, lebo je to mesto, v ktorom žijem. Odpovedí sa musím domáhať, niekedy ich nedostanem vôbec. Raz mi prišla odpoveď tri dni po uverejnení článku. Podotýkam, že nešlo o nejakú kritiku," povedal.

Podobné skúsenosti majú aj naše noviny. Termíny uvedené v e-mailoch mesto často nedodržiava, stáva sa, že bez reakcie zostane aj telefonát. „V porovnaní s hovorcami v iných mestách je komunikácia slabá, najmä čo sa týka písomných odpovedí," povedala redaktorka Lucia Machová.

Plánujú hovorcu na plný úväzok

Na otázku, prečo mesto nereaguje v novinármi požadovaných termínoch, sme odpoveď dostali prostredníctvom SMS správy od Jany Markovej.

„Funkciu hovorcu momentálne nemáme, s kolegyňou si odpovede pre médiá delíme a nie je to ideálne. Ale predpokladám, že najneskôr od 1. marca budeme mať hovorcu na plný úväzok," napísala Marková.

Argumentovala aj tým, že mesto nemá komunikačný útvar a komunikácia s médiami je iba časťou ich pracovnej náplne. „Odpovedať sa snažíme čo najskôr, nie všetky informácie vieme získať hneď. Ak je to možné, reagujeme aj SMS-kou. Ak je odpoveď náročnejšia a musíme si overovať informácie aj mimo úradu, snažíme sa na to upozorniť vopred," povedala Marková.

Novinári však upozorňujú, že nepružnosť úradov im neumožňuje prinášať aktuálne informácie. „Nie vždy sa mi podarí získať odpoveď v termíne, čo je často na škodu veci. Materiály musím potom odkladať. Mám aj pocit, že televízia Markíza je uprednostňovaná pred ostatnými médiami," povedala Katarína Nagyová z TA3.

Za komunálnu klasiku označila postoj mesta k novinárom Katarína Tekeľová, ktorá sa v spravodajstve Markízy venuje aj trenčianskym témam. „Pri príjemnej téme sú ústretovejší, pri háklivej téme si odpovede treba vydobyť. Veľakrát by sme potrebovali aj vyjadrenie primátora, ale skončíme pred jeho dverami s pani Markovou," povedala.

S občianskymi témami problém nie je

Za veľmi dobrú či bezproblémovú označili komunikáciu s mestom Trenčín novinári, ktorí sa venujú skôr iným témam ako samospráve.

„Mne sa spolupracuje veľmi dobre. S mestom problém nemám, nikdy ma neposlali preč. Niektorí iní hovorcovia si však neuvedomujú, že sú tu pre médiá. Ich pracovná pozícia existuje vďaka novinárom a keby sme ich nepotrebovali, nemali by čo robiť," povedal Michal Bujna z Markízy.

Podobne sa vyjadrila aj Tatiana Fabová z Nového Času. „S Trenčínom nemám problém. Ak nie je Jana Marková v robote, odkáže ma na niekoho, kto mi pomôže. Robím aj kritické články, ale je toho menej ako kedysi," povedala.

Posun k lepšiemu vidí aj Martin Kukučka z denníka Plus Jeden Deň. „Po odchode bývalého hovorcu sa komunikácia určite zlepšila, aj keď nie vždy dostanem odpoveď tak skoro, ako by som si predstavoval. Je to tak osem z desiatich, že termín dodržia," povedal.

Mesto úrad hovorcu oficiálne zrušilo koncom roka 2007 a podľa vtedajších zámerov ju ani neplánovali obnoviť, pretože mali s verejnosťou a médiami komunikovať predstavitelia mesta, konkrétne primátor, poslanci a vedúci jednotlivých odborov. Tých mali na komunikáciu s novinármi zaškoliť. K tomuto kroku však nedošlo, naopak kancelária primátora sa rozšírila o ďalšieho pracovníka oprávneného informovať, ale bez štatútu hovorcu.

Systém, keď sa vyjadrujú odborní pracovníci magistrátu, majú aj iné mestá v regióne, najmä menšie. Informácie podávajú vedúci pracovníci úradu a ostatných mestských organizácií, ktorí sa aj bez mediálneho kurzu vyjadrujú najmä k odborným záležitostiam.

Peter Švec: Dobrý hovorca je k dispozícii novinárom

Na otázky týždenníka MY Trenčianske noviny odpovedal Peter Švec, riaditeľ komunikácie PSA Peugeot Citroën Slovakia, spoluzakladateľ a bývalý predseda Asociácie hovorcov Slovenska (AHS).

Aké sú atribúty dobrého hovorcu?

Dobrým hovorcom môže byť ten, kto je v prvom rade k dispozícii novinárom, kto sa neuchyľuje k taktizovaniu a zahmlievaniu pravdy a kto je dostatočne zorientovaný v inštitúcii, alebo spoločnosti, ktorú pred médiami zastupuje.

Existuje nejaké morálne alebo etické pravidlo, podľa ktorého by mali hovorcovia k svojej práci pristupovať?

Na Slovensku je pravidlom, že novinári sa sťažujú na hovorcov a hovorcovia sa sťažujú na novinárov. Občas majú jedni aj druhí pravdu. V roku 2005 sme sa spolu s ďalšími kolegami rozhodli založiť Asociáciu hovorcov Slovenska (AHS), ktorej základnými cieľmi bolo rozbehnúť vzdelávanie a zvýšiť profesionalitu práce hovorkýň a hovorcov a zhodnúť sa aspoň na základných etických pravidlách správania sa hovorcov. Takže v skratke „pozametať si pred vlastným prahom" skôr, ako budeme požadovať vyššiu profesionalitu od partnerov v našej práci, ktorými sú hlavne novinári. Na základe toho vznikol Etický kódex AHS, ktorý je k dispozícii na internetovej stránke hovorca.sk a vznikla aj Etická komisia AHS.

Ako rýchlo by mali hovorcovia zareagovať na otázky?

Hovorca by mal reagovať bezodkladne tak, aby prostredníctvom médií zabezpečil nezdeformovaný a rýchly prístup verejnosti k informáciám, ktorými disponuje. Zvlášť to platí pre štátne inštitúcie, ktoré sú financované z peňazí daňových poplatníkov. Základnou povinnosťou hovorcu je byť k dispozícii zástupcom médií v miere, ktorá je možná. Ak niektoré informácii nie sú k dispozícii, musí byť schopný to minimálne vysvetliť a jasne zdôvodniť.
(len)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  2. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  3. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  4. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  5. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  6. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  7. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  8. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  9. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  10. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  1. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  2. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  3. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  4. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  5. Novinka medzi prefabrikátmi
  6. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  7. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  8. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  9. The future of M&A in Europe
  10. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 34 443
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 464
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 15 157
  4. Aká je chémia vôní 10 902
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 445
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 835
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 795
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 233
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 794
  10. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 6 184
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

FOTO: Trenčianska knižnica sprístupnila novovybudovaný výťah

Výťah má uľahčiť prístup imobilným čitateľom.

Slávnostné sprístupnenie výťahu v Trenčianskej knižnici

Dopravná nehoda cyklistu s osobným autom v Bánovciach

K dopravnej nehode cyklistu a osobného auta došlo v pondelok 30.novembra v poobedňajších hodinách v Bánovciach nad Bebravou.

Hasiči v Trenčianskom kraji v novembri zachránili majetok za viac ako 706-tisíc eur

Príslušníci Hasičského a záchranného zboru (HaZZ) v Trenčianskom kraji absolvovali v novembri 240 výjazdov.

Pribudlo 1254 nakazených a 29 úmrtí, vyliečilo sa takmer tritisíc

PCR testy v pondelok odhalili 1 254 nakazených koronavírusom, laboratóriá otestovali 7 991 vzoriek. Počet úmrtí pacientov na COVID-19 stúpol o 29, na Slovensku tak ochoreniu podľahlo už 868 ľudí. Vyliečilo sa ďalších 2 818 osôb. Národné centrum zdravotníckych informácií o tom informovalo na webe covid-19.nczisk.sk.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V Zámkoch otvorili nové nákupné centrum

Pre návštevníkov je k dispozícii osem obchodných prevádzok.

Kamión narazil do reštaurácie a pohostinstva (+VIDEO)

Vodič pravdepodobne za volantom zaspal, havaroval v centre Tvrdošína.

V trnavskej nemocnici je pozitívne testovaných takmer sto zamestnancov

Počet hospitalizovaných pacientov s COVID-19 je vo Fakultnej nemocnici v Trnave približne rovnaký v porovnaní s predchádzajúcim obdobím.

V Nitre padnú hlavy. Len či správne...

Húfna kritika (aj) od ex-hráčov. Za Nitru nastupuje v prvej slovenskej lige najmenej odchovancov v histórii.

Už ste čítali?