Verejné prerokovanie územného plánu Trenčianskeho kraja veľkú diskusiu neprinieslo. Priamo na zasadnutí vystúpili len zástupcovia Kalnice, Ilavy a Obvodného úradu životného prostredia v Novom Meste nad Váhom. Verejnosť má na pripomienkovanie čas do 8. februára
TRENČÍN. Verejné prerokovanie zmien a doplnkov územného plánu Trenčianskeho kraja búrlivú diskusiu nevyvolalo. Napriek viacerým zmenám, ktoré upravený plán prináša, prítomní zástupcovia miest a verejnosti veľa pripomienok nemali.
Písomne svoju otázku priamo na zasadnutí neformuloval nikto, verejne vystúpili len Stanislav Janušek za mesto Ilava a starosta Kalnice Miroslav Borcovan. Ten žiadal, aby sa do textovej časti plánu doplnilo, že ťažba uránu v Považskom Inovci nie je prípustná a ani žiaduca. Celé územie tiež požadoval vyznačiť ako oblasť určenú na rozvoj cestovného ruchu, čo však pre chránené oblasti nie je možné.
Pripomienky k uránovej rude mal aj Peter Nováčik z novomestského obvodného úradu životného prostredia. Upozornil, že v doplnenom územnom pláne treba vyznačiť aj prieskumnú oblasť ložísk medzi Selcom a Kálnicou.
Dvojročné prípravy
O zmene a doplnení územného plánu kraja, ktoré zákon prikazuje urobiť každé štyri roky, sa začalo hovoriť už v auguste 2008. Kraj vtedy oslovil 122 dotknutých orgánov a organizácií, 277 miest a obcí a susedné kraje nie len na Slovensku, ale aj v Čechách.
Celkovo v prvej fáze prišlo 330 podnetov, najviac sa ich týkalo dopravy (132), životného prostredia (62) a vodného hospodárstva (58). „Projektanti chodili po obciach, aby bola zhoda medzi plánom kraja a našimi dokumentmi," povedal starosta Trenčianskej Turnej František Ježík. Za svoju obec pripomienkoval cestu R2 aj dobývacie územie, ktoré Slovenský geologický ústav omylom priradil inému vlastníkovi.
Veterný park nechcú
Medzi mestami, ktoré plán pripomienkovali, je podľa informácií z enviroportálu aj Stará Turá. Okrem požiadavky na zaradenie cesty Stará Turá - Nová Lhota do siete ciest nadregionálneho významu, mali pripomienky aj v oblasti energetiky.
Turá žiadala, aby v podhorských oblastiach boli podmienky určené tak, aby tu boli veterné parky neprípustné. „Odporúčame, aby v horských a podhorských lokalitách bolo riešenie alternatívnych zdrojov energií orientované na vodu, vodné toky a drevo," píše sa v odôvodnení rozhodnutia Krajského úradu životného prostredia v Trenčíne. Ten určil, že zmeny a doplnky územného plánu nepodliehajú posudzovaniu vplyvov na životné prostredie.
Nové trasovanie ciest
Zmeny v oblasti dopravy, ktoré by sa mali do územného plánu premietnuť, sa týkajú diaľnice D1 pri Považskej Bystrici, ale aj rýchlostných ciest R2, R6 a výhľadovej trasy cesty R8. Modernizovať by sa mala aj železničná trať pri Považskej Bystrici a ministerstvo dopravy si vyžiadalo aj úpravu výhľadovej trasy vysokorýchlostnej trate.
Plán počíta aj s doplnením ciest III. triedy a ochranných pásiem letísk, ktoré doposiaľ neboli definované.
Asi najväčšia zmena sa dotkne dlho očakávanej rýchlostnej cesty R2, ktorá bola pôvodne naplánovaná až na hranicu s Českou republikou. „Úsek od Čiech až po križovanie s diaľnicou D1 teraz vypadol," povedala na prerokovaní Mária Krumpolcová, hlavná riešiteľka projektu zmien územného plánu.
Cesta R2 má podľa nej zmeniť pôvodnú trasu z roku 2004 aj v obci Svinná a ísť po jej severnom okraji.
Verejnosť má na pripomienkovanie územného plánu čas do 8. februára, starostovia a dotknuté organizácie do 30 dní od doručenia pozvánky na verejné prerokovanie.