TRENČÍN.Ošúchané lavice, kalamáre a trstenica. Výjav zo Svěrákovej Obecnej školy sa už dnes s realitou nezhoduje. Dedinské málotriedky sú často lepšie vybavené ako školy vo väčších mestách.
Malý počet žiakov nahráva individuálnemu prístupu, samozrejmosťou sú učebne vybavené počítačmi, často aj interaktívne tabule. V trenčianskom regióne ich je najviac v okrese Trenčín, len dve sú v okrese Bánovce nad Bebravou. Miesto v nich nájdu deti od prvého do štvrtého ročníka, niekde aj všetky v jednej triede.
Vyučovanie delí po štvrťhodinách
Škola v obci Podlužany v bánovskom okrese je dnes druhým domovom pre desať detí. Učiteľka a riaditeľka v jednej osobe Marta Neuschlová učí už viac ako tridsať rokov. „Príprava na vyučovanie je náročná, ale učí sa mi tu dobre. Veľmi dôležitá je aj spolupráca s rodinami detí," hovorí.
V jednej miestnosti má spojené tri ročníky, najstarší sú tretiaci, okrem nich štyria druháci a traja najmenší prváčikovia. Hodinu delí na pätnásťminútové bloky, najprv sa vždy venuje najmladším.
„Začínam s prvákmi, druhákom a tretiakom na ten čas zadám samostatnú prácu. Záleží to však aj od náročnosti učiva," vysvetlila Neuschlová. Škola je vybavená ôsmymi počítačmi, od ministerstva školstva dostali aj notebook a projektor.
V Kostolnom majú aj druhý stupeň
Dve triedy na prvom stupni a samostatné triedy pre všetky ročníky druhého stupňa majú na základnej škole v Kostolnom (okres Myjava). „Spojených máme prvákov a druhákov v jednej triede, do druhej chodia spolu tretiaci a štvrtáci. Dokopy školu navštevuje 56 žiakov," povedala riaditeľka Anna Poláková.
Napriek spojeným ročníkom jej škola teda nie je typickou málotriedkou, vrátane nej tam učí deväť pedagógov. Škola sa zapája aj do mnohých projektov. „Tento rok sa zúčastňujeme e-projektu pre sociálne znevýhodnených žiakov a žiakov so zdravotným znevýhodnením a projektu moderné vzdelávanie. Máme vybavené tri počítačové učebne aj interaktívnu tabuľu," povedala Poláková. Škola je podľa nej rodinného typu, bez stresov a s individuálnym prístupom.
Žiakov poznajú od škôlky
V troch ročníkoch základnej školy v Jablonke je tento rok deväť detí. Riaditeľka Monika Svitková ráta, že v budúcom školskom roku by mohlo pribudnúť ďalších štyri - päť. „Sme spojení s materskou školou a deti poznáme od troch rokov. Sú k nám otvorenejšie, v škole sa neboja," vypočítava výhody málotriedky Svitková. Minulý rok mala žiakov sedemnásť, niektorí sa odsťahovali, štyroch súrodencov zobrali do detského domova.
„Desať počítačov v učebni tak dnes prevyšuje počet detí," usmiala sa Svitková, ktorá vyučovanie prispôsobuje tomu, na čo majú deti talent. „Ak im ide matematika, posilníme tú. Chodíme na prechádzky a učíme sa na zážitkoch," povedala Svitková.
Pridali tri nové predmety
S dobou kráča aj riaditeľka z Turej Lúky Jana Rojková. Do osnov na škole pridali tri nové predmety, deti sa tak tvorivo a hravo učia angličtinu, informatiku majú už od prvého ročníka a na regionálnej výchove chodia do Gazdovského dvora na tradičné akcie.
„Boli sme na páraní peria, teraz sa deti pôjdu pozrieť na fašiangové zvyky. Škola je moderne vybavená, nemáme neospravedlnené hodiny, neriešime žiadne krádeže či šikanovanie," hovorí Rojková.
Netradičný prístup k vyučovaniu majú aj na škole v Častkovciach. Spolu 33 žiakov v štyroch ročníkoch cestuje každý piatok okolo sveta. „V rámci daltonských blokov dostanú deti úlohy na zadanú tému, ktoré vypracujú bez pomoci učiteľov. Zlepšia a doplnia si tak vedomosti z rôznych predmetov," povedala riaditeľka Libuša Hoštáková. Deti majú vlastné blogy na internete, cez ktoré pridávajú prezentácie a píšu svoje zážitky a dojmy.
Konkurenčný boj
Jediná málotriedka v Trenčíne - Opatovej mala tento školský rok desať prvákov. Na zápis ich prišlo v piatok viac, zlepšila sa vraj komunikácia s rodičmi i s materskou školou.
„Máme tri triedy so štyrmi ročníkmi, spojení sú prváci a tretiaci, druháci a štvrtáci majú samostatnú triedu. Žiadosti o odklad zatiaľ neboli, deti sú šikovné, tento rok sa vydaril," zhodnotila riaditeľka Zdenka Hricková.
S veľkými školami v meste vraj musia doslova súperiť, okrem veľkého športového areálu však ponúkajú rovnaké podmienky.
„Školský klub detí funguje od pol siedmej, máme počítačový a chovateľský krúžok, v budove pôsobí tanečný, výtvarný a hudobný odbor základnej umeleckej školy," vypočítava Hricková.
Na vyučovaní sa sústreďujú na environmentálnu výchovu a prírodovedné predmety, deti sa učia zážitkovo i priamo v lese. „Veľmi nám pomáhajú lesníci, ukázali deťom miesta kde sa zvieratá prikrmujú, vtáčie búdky a venujú sa im," povedala Hricková. Deti v malom kolektíve sú podľa nej priateľské, starší pomáhajú mladším a navzájom sa učia tolerancii.