Trenčianski autodopravcovia blokovali v pondelok 11. januára cestu I/50 medzi výpadovkou na Trenčín a diaľničným napojením na D1. Chcú si tým vynútiť rokovania s premiérom o mýtnom systéme. V páse tam celý deň stáli desiatky kamiónov, nie všetky však dobrovoľne.
TRENČÍN. Vozidlá zablokovali cestu na výpadovke Drietoma - Bánovce nad Bebravou na troch úsekoch, pri Bierovciach, Trenčianskej Turnej a Trenčianskych Stankovciach. Vodiči od Prievidze, ktorí smerujú na D1 alebo do Česka, trasu obchádzajú cez Trenčín, kde sa tvoria zápchy.
Ako skonštatoval aj Dalibor Janega z firmy Dalitrans, ktorá poskytla svoje vozidlá na zablokovanie cesty v úseku Stankovce a Bierovce, ich protest podporuje asi 40 - 50 percent autodopravcovia, ale predpokladá, že sa postupne pridajú aj ďalší. Vydržať chcú, pokiaľ si premiér nesadne s predstaviteľmi asociácie k rokovaniu a pokiaľ neprerokujú funkčnosť mýta.
„Protestujeme proti tomu, že to mýto nefunguje, nie proti mýtu. Musíme platiť za úseky a nie za odjazdené kilometre. Každý chce zaplatiť to, čo prejde v skutočnosti a tento systém to neumožňuje," zhrnul požiadavky protestujúcich autodopravcov Janega.
Odhodlaní sú prísť aj na druhý deň, opäť s cieľom ochromiť dopravu. „Budeme blokovať cestu hoci aj dva týždne. Máme svoje rodiny, musíme niečo robiť, " povedal kamionista František Rybanský. Podľa autodopravcov sú bude nútení ďalej blokovať cesty a pokračovať v proteste „Inak neprežijeme a takto nemôžeme fungovať, cely systém bol nepripravený. Ja som poskytol všetky svoje vozy a blokujú cestu pri Turnej," povedal Miroslav Gabriš, majiteľ autodopravy Mira.
Premávku v zablokovaných úsekoch usmerňovali policajti. Na križovatke v smere od Trenčianskej Turnej na Trenčianske Stankovce boli cez cestu tak zaparkované kamióny, že úplne znemožňovali prejazd a policajti museli snáď každému druhému vodičovi vysvetľovať cestu. V studenom sychravom počasí im dobre padla termoska s teplým čajom. „Kedy vás prídu vystriedať," vyzvedáme. „Nemá kto, všetci sme v teréne," dostávame odpoveď od dopravu regulujúcej policajtky.
Podľa viacerých vodičov však autá odkláňajú neskoro. Ako informovala trenčianska krajská policajná hovorkyňa Katarína Hlaváčová, policajti, ktorí sú na mieste, budú dokumentovať aj priestupky, ktorých sa vodiči prípadne dopustia.
Ako skonštaovali organizátori protestu, cestu blokovalo okolo 60 kamiónov, medzi nimi uviazlo aj zo 30 vozidiel tých, ktorí akciu nepodporovali a ocitli sa tu náhodou. V kolóne stáli aj traktory, ktoré mali doviezť slamu do teplárne na sídlisku Juh. Tá tu slúži ako palivo.
K protestu sa ani nechceli pridať. „Máme termínovanú dodávku a stojím tu už dve hodiny," hneval sa kamionista, ktorý vyrazil ráno z Hlohovca a už mal byť na mieste vykládky. „My sme len uviazli v zápche. Nevedeli sme, že sa niečo takéto bude diať. Máme svoju robotu," povedal nahnevane jeden z nich.
Nedobrovoľne zablokovaní kamionisti sa pokúšali svojich blokujúcich kolegov presvedčiť, aby odtiahli vozidlá a umožnili im prejsť. Vyčítali, že o akcii neinformovali skôr, aby mohli zvoliť inú trasu a zablokovaným úsekom. „Pridajte sa," vyzývali ich však protestujúci, ktorí na ceste skrížili kamióny a zamkli ich.
Podľa prezidenta Policajného zboru Jána Packu, končia s toleranciou a polícia použije všetky zákonné prostriedky, ktoré má. „Trpezlivosť došla, začína sa realita. Musia rátať s tým, že každý z nich bude postihnutý presne podľa zákona a v plnej výške trestu," povedal Packa s tým, že vodičov budú postihovať aj odobratím vodičských preukazov.
Zároveň poznamenal, že každá tolerancia má svoje medze a polícia sa doteraz autodopravcom snažila vychádzať v ústrety. "Nikto si nemôže uzurpovať právo, aby si presadil záujem časti - súkromných prepravcov - oproti záujmom spoločnosti. Polícia je tu na to, aby chránila celú spoločnosť," zdôraznil pre TASR Packa.
Zástupcovia malých a stredných dopravcov žiadajú pozastaviť realizáciu mýtneho systému až do prepracovania mapy spoplatnených ciest prvej triedy len na nevyhnutné úseky a označenie všetkých spoplatnených úsekov informačnou tabuľou. Okrem toho chcú zníženie spotrebnej dane z motorových palív na priemernú úroveň okolitých krajín, či výrazné zníženie cestnej dane ako kompenzáciu za zavedenie elektronického mýta.
Autor: ľs, len