TRENČIANSKA TEPLÁ.Autobusové zastávky vyrastú na mieste bývalej školy. Tú vlani v júni minulého roka zbúrali. V centre obce chátrala už mnoho rokov.
Ľudová škola stála 96 rokov
Od roku 1971, keď v obci začala fungovať nová škola, sa nepoužívala, v roku 1996 budovu obec predala súkromníkovi.
Nič sa s ňou však dlhé roky nedialo a chátrala. Ako hovorí starosta Milan Berec, o riešenie stavu sa pokúšal s majiteľom od roku 2003. „Podnikateľovi sme chceli pomôcť napríklad vypracovaním projektu z eurofondov. Nevideli sme však žiaden záujem a začali sme udeľovať pokuty za porušenie bezpečnosti," vysvetľuje Berec. Ako doplnil, budova pôsobila priam odstrašujúcim dojmom, mala prepadnuté podlahy, zničenú strechu. Statika objektu bola zlá a bol hrozbou pre okoloidúcich.
Obci sa podarilo prostredníctvom miestnych podnikateľov získať budovu vlani späť do vlastníctva. „Náklady na prípadné rekonštrukcie by boli vysoké cca až do milióna eur, takže sme sa rozhodli stavbu radšej odstrániť," hovorí starosta obce Milan Berec. Odpoveď, za akú sumu budovu odkúpili, sme získali, až keď sme ju vyžiadali podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám.
Obec Trenčianska Teplá odpredala budovu Štátnej ľudovej školy v roku 1996 za jeden a pol milióna korún, späť ju získali v roku 2008 za sumu o 8300 eur vyššiu teda za 58-tisíc eur. (1 750-tisíc korún)
Zastavanie pozemku malo viac variantov
O budovu svojho času mali záujem viacerí, neskôr aj o pozemok po zdemolovaní stavby. Ide o plochu 1700 metrov štvorcových priamo v centre obce. „Záujemcov bolo viac, jedným z návrhov bolo postaviť tam benzínovú pumpu. Obec má však evidovaných viac ako 200 žiadostí o byty, preto sme uvažovali skôr o vystavaní bytovky. Zo zámeru sa takisto upustilo, pretože stavba by sa na to miesto nehodila a stiesnila by priestor. Plánom bolo plochu skôr otvoriť ako zastavať," vysvetlil starosta. V lete obec zabezpečila odstránenie stavebného materiálu z pozemku a pár dní na to sa začalo s výstavbou.
Stavba križovatky by mala začat na budúci rok
Súčasná križovatka, z ktorej sa napájajú cesty do Trenčína, Trenčianskych Teplíc a Dubnice, je neprehľadná. Dlho plánovanú kruhovú križovatku by mala Slovenská správa ciest začať stavať na budúci rok. Územné rozhodnutie vydal miestny stavebný úrad ešte v roku 2006. Hotová by mala byť do novembra. Cieľom prestavby je zlepšenie bezpečnosti a plynulosti dopravy a odstránenie kolíznych bodov pešej dopravy. Na malom priestore sa tu totiž pretína hlavná cesta, úzkokoľajka do Trenčianskych Teplíc aj priechod pre chodcov. Celkové náklady na okružnú križovatku s vonkajším priemerom štyristo metrov prekročia podľa plánov 900-tisíc eur.
Prečo autobusové zastávky?
Výstavba okružnej križovatky si však vyžiada zrušenie súčasných autobusových zastávok, ktoré sú v popri križovatke až štyri. Adekvátnym miestom na umiestnenie zastávok bol práve voľný pozemok pod bývalou ľudovou školou. „Ľudia, ktorí chcú ísť napríklad do Trenčianskych Teplíc, nevedia, či im pôjde autobus skôr z Trenčína alebo z Dubnice. Po novom budú zastávky na jednom mieste a ľudia nebudú musieť pendlovať z jednej na druhú," hovorí Berec o hlavných pozitívach projektu. Zároveň sa očakáva, že okružná križovatka pomôže odľahčiť dopravu.
Kruhový objazd zafinancujú zo štátneho rozpočtu, zastávky vybuduje na svoje náklady obec. Trenčiansku Teplú to bude stáť okolo 233-tisíc eur (cca sedem miliónov korún). Obec tu vybuduje inžinierske siete, verejné osvetlenie, spevní plot v blízkosti potoka Tepličky. „Cez zimu miesto necháme uľahnúť, na jar položíme dlažbu a chceme dať objekt do prevádzky," objasňuje starosta. Či nový projekt nejako ovplyvní dĺžku trasy autobusov alebo cestovný poriadok, zatiaľ v SAD Trenčín povedať nevedia: „Budeme sa vedieť k tomu vyjadriť, až keď situácia ohľadom križovatky aj samotných zastávok bude vyriešená," zdôvodňuje hovorkyňa spoločnosti Ivana Strelcová.
Autor: mm