Novozaložená mestská akciovka, ktorá si prenajala od mesta parkoviská, zakúpila parkovacie automaty u inej firmy, než u tej, s ktorou malo mesto už jedenásť rokov uzatvorenú zmluvu. Jej existenciu však kancelária primátora popierala.
TRENČIN. Mesto má už niekoľko rokov uzatvorenú zmluvu na poskytovanie obchodno servisných služieb parkovacích automatov s miestnym podnikateľom Miroslavom Martinákom, konateľom firmy Cale Rádiokomunikácie.
Trenčianska parkovacia spoločnosť za desať nových parkovacích automatov zaplatila takmer 66-tisíc eur. Martinák tvrdí, že mesto prišlo o peniaze zbytočne, pretože jeho firma ponúkala repasáciu parkomatov niekoľkonásobne lacnejšie.
„Naša suma bola okolo sedemtisíc eur a zahŕňala aj preprogramovanie na novú menu," hovorí Martinák. Tvrdí, že rokovali s mestom nielen o opätovnej montáži parkovacích automatov, ale riešili aj inštaláciu závorového systému na Palackého a Mládežníckej ulici i statickú dopravu.
Parkovacia spoločnosť ich napokon bez výberového konania zakúpila parkomaty u firmy Q-EX, ktorá patrí spoluzakladateľovi Smeru a bývalému poslancovi NR Bohuslavovi Hanzelovi. Pred komunálnymi voľbami podporoval primátora Branislava Cellera. Martinák si myslí, že by bolo slušné osloviť toho, kto má zmluvu s mestom, lebo boli aj iné varianty, ktoré by sa dali ponúknuť.
Existenciu zmluvy spočiatku popierala kancelária primátora
Neskôr mesto pripustilo, že zmluva existuje. „Mesto má zatvorenú zmluvu so spoločnosťou Cale, ale keďže presunulo výber parkovného na súkromnú spoločnosť Trenčianska parkovacia spoločnosť, nie je dôvod, aby tento zmluvný vzťah bol aktívny," skonštatoval Ladislav Petrtýl, vedúci útvaru životného prostredia a dopravy mestského úradu a člen predstavenstva parkovacej spoločnosti.
Dodal, že parkovacia spoločnosť sa neriadi zákonom o verejnom obstarávaní, preto nerobili pri nákupe parkomatov výberové konanie. Ako povedal, s podnikateľom a firmou rokovali aj o technickom riešení na Palackého a Mládežníckeho ulici. „Ale bolo to mimo tejto zmluvy," uviedol Petrýl s tým, že spoločnosť sa rozhodla od rampového systému na Palackého ulici upustiť, pretože by tu boli potrebné značné a nákladné stavebné úpravy.
Petrtýl to odôvodnil tým, že pôvodný systém bol zastaralý a z Mládežníckej aj zlikvidovaný. „Nový systém je napájaný solárne a automaty sú kompatibilné na platenie v eurách," odôvodnil Petrtýl.
Martinák však závorový systém obhajuje. „Mesto má problémy s kontrolou výberu a jediným technicky možným riešením bolo urobiť závorový systém. Vojdete a musíte zaplatiť inak nevyjdete. Je to finančne náročnejšie, ale návratnosť je veľmi rýchla, celý systém je veľmi efektívny. Terajšie riešenie nemá logiku, návratnosť je zdĺhavá, keďže vyťažiteľnosť parkovísk je okolo 20 percent," hovorí podnikateľ.
Vyťaženosť parkovísk po zavedení výberu parkovného od 1. októbra je v priemere 22 percent, z toho na Palackého 29 a na Mládežníckej ulice 13 percent. Ako pripomína vyťaženosť, vypočítaná z tržieb, však nezodpovedá skutočnej vyťaženosti, nakoľko nezachytáva neplatiacich vodičov.