NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Výchovné koncerty sú takmer jediným spôsobom ako žiakom predstaviť žánre, ktorú už takmer nepočuť v žiadnom vysielaní. Upútať však dorast, na ktorý sa valí vlna agresívneho hudobného biznisu, je čoraz ťažšie.
Skúsení umelci sa snažia nadviazať kontakt s mladým publikom aj bizarnými formami. Neváhajú použiť metódy, na ktoré dospelí poslucháči klasickej či tanečnej hudby neboli nikdy zvyknutí.
So špičkovými hudobníkmi prišli latinsko-americké rytmy
Speváčka Jana Orlická neváhala spojiť interpretáciu latinsko-americkej hudby s futbalovým zápasom Slovensko-Mexiko. „Góóól, góóól, góóóól. Vyhrali sme 5:0 nad Mexikom," kričí spolu s divákmi počas koncertu. Tí musdia povinne bučať, pískať, či pri neúspechu „našich" kopať nohami o zem. Podľa nej je to cesta, ako upútať mladú generáciu a pritiahnuť ju k iným hudobným žánrom.
Umelci žiakom púšťajú aj tóny spoločenských tancov, rumbu, sambu, bossa nova, či argentínske tango. Mnohí ich až na koncerte počujú po prvý raz. Publikum robí mexickú vlnu. „Kokosové mlieko, rum, banánové listy s pečúcim sa mäsom. Tam patrí láska spojená s rytmom rumby vyjadrujúcej vzťah medzi mužom a ženou. Oni nevyznávajú lásku pod oknom, ale tancom," navodila predstavu vyznania lásky Orlická.
Sambu spojila so slávnym karnevalom v Rio de Janeiro, pri ktorom sa žiakom v hlavách vynorili sporo odeté tanečníčky. „V tomto meste je najväčšie množstvo tanečných škôl. Každá tanečná škola ma svoje oblečenie, maľovanie i populárne alegorické vozy," vysvetlila speváčka. Žiakom priblížila aj život afrických otrokov v Amerike, ktorých rytmus spojený s domorodým obyvateľstvom sa zmenil na kalypso.
Z médií sa na mladých poslucháčov valí iba komerčná hudba
„Situácia v počúvaní hudby je podmienená tým, čo sa hrá v médiách a v domácnostiach. Sú, našťastie, aj domácnosti, v ktorých sa hrá aj iná hudba, aká je práve v módnom trende. Dokazuje to aj účasť mladých na jazzových koncertoch," skonštatoval známy trenčiansky jazzový bubeník Ján Babič.
Podľa neho by mali do všeobecnej inteligencie a prehľadu každého človeka patriť aj iné žánre. Mladí ľudia majú základ, aby takémuto druhu hudby porozumeli, treba ich však oboznamovať so všetkým novým, čo nemajú možnosť počuť. „Vysielaná hudba je založená na obchode a biznise. Nehrajú sa nahrávky kvalitných autorov a orchestrov. Som veľmi nešťastný a smutný z toho, že niet na Slovensku rádia, ktoré by hralo jazzovú či muzikálovú hudbu tak, ako to býva štandardne v Európe," dodal sklamane bubeník.