Zmluva o spolupráci, ktorú uzavrelo mesto Trenčín so Železnicami Slovenskej republiky, stratila platnosť. Železnice ani mesto v tom problém nevidia, modernizáciu trate to vraj neohrozí.
TRENČÍN. Na neplatnú zmluvu upozornili niektorí poslanci na zasadnutí mestského zastupiteľstva pri hlasovaní o predaji pozemkov Železniciam Slovenskej republiky.
Platnosť stratila pred piatimi rokmi
Zmluvu o spolupráci a budúcich zmluvách, uzavrelo mesto Trenčín so železnicami v roku 2004. Ako je v zmluve uvedené, pokiaľ železnice nedostanú zo štátneho rozpočtu na rok 2005 finančné prostriedky na stavbu, táto zmluva stráca platnosť v plnom rozsahu. „Z právneho hľadiska, ak je povedané, že bez dotácie zmluva stráca platnosť, tak sa nemáme o akej zmluve baviť, pretože je neúčinná," povedal na zasadnutí opozičný poslanec Ján Kanaba (Smer).
Našim novinám to potvrdila aj Zuzana Chalupová z odboru komunikácie ŽSR. To, že zmluva stratila platnosť, však podľa nej nie je problém. „To, že peniaze neboli pridelené do konca roku 2005 a že zmluva stratila platnosť, ešte neznamená, že stavba sa nebude realizovať, alebo že záväzky, ktoré z nej pôvodne vyplývali, sa neuskutočnia," uviedla. V zmluve o spolupráci sa obe strany dohodli na prevode vlastníctva k stavbám, majetko-právnom vysporiadaní a vybudovaní podchodov, podjazdov, kruhových križovatiek, či železničného mostu.
Zmluva mala naštartovať proces modernizácie
Zmluva o spolupráci v pôvodnej podobe podľa nej deklarovala vzájomnú ochotu a pomoc obidvoch zmluvných strán. „Naštartovala celý proces v dostatočnom časovom predstihu tak, aby príprava územia pre stavbu bola ukončená pred začatím stavby, čo by za iných okolností nebolo možné," dodala Chalupová.
Ako dodala, pre potreby splnenia podmienok vybudovania modernizovanej trate na úseku Zlatovce - Trenčianska Teplá uzavreli ŽSR v roku 2006 s mestom Trenčín novú riadnu kúpnu zmluvu. Potvrdila to aj Jana Marková z Mestského úradu v Trenčíne.
Podľa nezávislého poslanca Róberta Lifku však neexistuje žiadny doplnok ani iná zmluva, ktoré by znova definovali túto vec. „Momentálne sme na vode v tom, ako má spolupráca prebiehať," povedal Lifka.
Predseda finančnej a majetkovej komisie Ľubomír Sámel na mestskom zastupiteľstve uviedol, že pokiaľ je zmluva neplatná, všetky majetkové prevody, ktoré z nej vyplývajú, môžu byť spochybňované. „Ak to tak je, musí sa to riešiť komplexne. Zrejme má zmluva retrospektívnu platnosť, niekto nás mal na to upozorniť na začiatku," myslí si Sámel.
Projekt modernizácie železnice v Trenčíne bol už viackrát preložený. Podľa hovorkyne ŽSR Martiny Pavlíkovej, posun o niekoľko mesiacov nie je dôležitý, podstatná je jeho úspešnosť. „Pre štát je nemožné realizovať projekt takého rozsahu bez dotácie z Bruselu."
Prestavba by mohla začať na jar
V ideálnom prípade sa s prestavbou železnice začne na jar budúceho roku. Tá by mala trvať 33 mesiacov. „Projektová dokumentácia je spracovaná v zmysle zákona, prebehlo územné konanie, v rámci ktorého sa vyjadrovali všetky dotknuté organizácie, ako aj občania," dodala Pavlíková.