TRENČÍN. Dva týždne pred voľbami predsedu Trenčianskeho samosprávneho kraja sa na Hviezdoslavovej ulici objavili betónové skruže. Tie slúžia na vylepovanie plagátov, ktorými sa kandidáti chcú dostať do povedomia ľudí. Niektorí s kampaňou začali už skôr, po Trenčíne sa objavili bilboardy aj letáky s predvolebnými sľubmi. Kandidáti vytiahli zbrane ťažkého kalibru, zapojili regionálne médiá aj internet.
Fedor a Radosa súperia na internete
Spomedzi šiestich kandidátov na župana majú najmasovejšiu internetovú propagáciu dvaja. Zbierajú fanúšikov na sociálnej sieti Facebook, serveri youtube a majú aj vlastné oficiálne stránky.
Martin Fedor, spoločný kandidát SDKÚ, KDH, OKS a SaS si vytvoril na Facebooku profil, ktorý je voľne prístupný širokej verejnosti. Z úvodnej fotografie sa usmieva spolu s manželkou a dvomi dcérami. Momentálne má 285 priateľov, medzi nimi aj Ivetu Radičovú, Ľuda Kaníka či Petra Šťastného. Ako povedal, svoje statusy aktualizuje priebežne, návštevník webu a potenciálny volič si môže pozrieť fotografie a videá, prekliknúť sa na jeho internetovú stránku alebo blog. Na jeho podporu tu vznikla aj stránka Trenčiansky kraj má na viac, ktorá má aktuálne 319 fanúšikov.
Miloš Radosa, ktorý kandiduje za Ligu - OLS, Stranu zelených a Slobodné fórum, má na Facebooku založenú svoju osobnú stránku. Fandí mu zatiaľ 110 užívateľov, obsah stránky je podobný ako má Fedor: fotografie, videá, odkazy na blog a oficiálny web. Vo svojom albume zverejnil aj fotky z tandemového zoskoku padákom.
Obaja kandidáti majú klipy aj na najnavštevovanejšom internetovom serveri s videami youtube.com. Fedor v piatich krátkych spotoch okrem iného vysvetľuje, prečo sa rozhodol kandidovať, aký je jeho vzťah k trenčianskemu kraju a ako by mala vyzerať regionálna politika.
Medzi siedmimi Radosovými videami figuruje aj jeho televízny spot, záznam zoskoku z lietadla a profil. Voličov necháva nahliadnuť do svojho súkromia v dvoch častiach klipu s názvom Doma.
Okrem virtuálneho sveta sa Fedor a Radosa pripomínajú krajanom aj z bilboardov, televízie, rádia, regionálnych týždenníkov a chystajú sa aj na osobné stretnutia. Ako uviedol Fedor, kampaň si financuje spolu s kandidátmi na poslancov. Tí prispeli na spoločný účet po 1700 eur, on sám vložil tri tisícky eur.
Radosovu kampaň financuje zo štyridsiatich percent on sám, na zvyšok sumy sa poskladajú politické strany a kandidáti na poslancov. Celkovo by malo ísť o čiastku asi 30-tisíc eur.
Sedláček s Liškom ťažia zo známych tvárí
Súčasný župan Pavol Sedláček, kandidát strán Smer a HZDS, začal s masívnou bilboardovou kampaňou už v predstihu. Jeho plagát sa objavil prvý aj na skružiach oproti Štúrovej soche. Fotografiu Sedláčkovej tváre na ňom dopĺňajú iba logá strán, za ktoré kandiduje a heslo kampane.
Okrem toho má aj internetovú stránku, kde píše o sebe, svojom vzdelaní a kariére. Na jeho propagáciu slúži aj relácia Náš človek z cyklu Mozaika Televízie Trenčín. Lekár Sedláček tu spolu s manželkou hľadá huby, ide na výlet do Tatier a nakoniec úraduje v kancelárii predsedu.
Jeho profil má na webovej stránke aj strana Smer. Stratégiu kampane ani vynaložené prostriedky Sedláček prezradiť nechcel, o peniazoch vraj bude informovať až po voľbách.
Bývalý primátor Trenčína, bývalý minister obrany a terajší poslanec Národnej rady Juraj Liška začal s kampaňou v novembri. Do volieb ide ako nezávislý a podľa vlastných slov sa musí uskromniť. Zmestiť by sa chcel do 25- až 30-tisíc eur, za ktoré zaplatí bilboardy, plagáty, letáky a prenájom auta. Kampaň chce podľa vlastných slov postaviť na stretnutiach s ľuďmi. „Po skončení Národnej rady chcem desať dní chodiť po obciach a mestách kraja. Chcel by som ich stihnúť čo najviac," povedal Liška. Organizované mítingy a varenie guláša vraj neplánuje, o svojom programe bude informovať náhodných okoloidúcich.
Čambalík a Ďurechová kampaň ešte nerozbehli
Dôchodca z Púchova Jozef Čambalík (Kresťanská ľudová strana) a trenčianska stavebná podnikateľka Lenka Ďurechová (Úsvit) sú nové a pomerne neznáme mená na predsedníckej kandidátke. S výraznou predvolebnou kampaňou zatiaľ nezačali, ich tváre na bilboardoch pravdepodobne ani neuvidíme.
Kampaň Ďurechovej by mala financovať strana Úsvit, ktorá zatiaľ žiadne financie nevyčlenila. Peniaze nedala ani samotná Ďurechová, ktorá si myslí, že ju dosť ľudí pozná. Napriek tomu vo volebné víťazstvo ani nedúfa. „Nemyslím si, že by Trenčania boli schopní zvoliť ženu. Nechcela by som však skončiť posledná, úspechom by bolo pre mňa tretie - štvrté miesto," povedala. Kandidovať sa podľa vlastných slov rozhodla preto, že ju hnevá, ako Trenčín zaostáva za ostatnými krajskými mestami.
Získať informácie o Jozefovi Čambalíkovi sme sa neúspešne pokúšali v priebehu celého týždňa. Mobilný telefón údajne so sebou nenosí, pevnú linku zdvíhala žena, ktorá nám viackrát povedala, že kandidát na župana je na záhrade. Známe je zatiaľ len to, že je ženatý, má tri deti a pred dôchodkom pracoval ako robotník, majster, technológ a predák v púchovských gumárňach.
Všetko dôležité o krajských voľbách
- Najnovšie správy o voľbách a dopadoch pre slovenskú politiku na volby.sme.sk
- Kedy budú voľby? Stačí prísť s občianskym?
- Aké sú kompetencie krajov?
- Kto kandiduje v Trenčianskom kraji?
- O akých peniazoch rozhodujú župy, koľko zaplatíte vy?
- Pošlite nám záber alebo video z kampane u vás, kto má najlepšie, najhoršie, najvtipnejšie bilbordy či letáky: citatelia@smeonline.sk a citatelia.sme.sk