TRENČÍN. V Trenčíne cestujúci nastupovali takmer desaťročie len prednými dvermi, kde si cestujúci buď u vodiča kupovali lístky v hotovosti alebo platbou dopravnou kartou. Potreba revízorov a ich kontrolnej činnosti vyplynula zo zavedenia nového systému v autobusoch mestskej hromadnej dopravy, podľa ktorého cestujúci s dopravnými kartami mohli nastupovať aj strednými dvermi. Po nastúpení si museli označiť dopravnú kartu s predplateným kreditom, či tak urobili, nemohol kontrolovať vodič. A tak v marci začali v autobusoch jazdiť aj revízori. Cestujúci zmenu aj nastupovanie inými ako prednými dverami uvítali. Potešili sa, že sa nastupovanie urýchli. SAD nemenila ani cestovný poriadok. Podľa hovorkyne SAD Ivany Strelcovej nastupovanie všetkými dverami sa kryje so znížením rýchlosti v obciach, a preto ku zmene cestovného poriadku zatiaľ neprikročili.
SAD zamestnala štyroch nových revízorov
Najskôr mesiac kontrolovali iba skušobne, „naostro" začali od apríla. „Predtým, ako začali vykonávať svoju prácu, jazdili dva týždne ako „pedagogický dozor a učili ľudí ako nové čítačky na karty používať. V tej dobe neudelili jedinú pokutu," uviedla hovorkyňa trenčianskej SAD Ivana Strelcová.
Revízori kontrolujú denne vo všetkých spojoch a to nepravidelne počas celého dňa a vo všetkých večerných a nočných spojoch. Revízori môžu cestujúcemu bez platného cestového lístka alebo dopravnej karty udeliť pokuty do stonásobku základného cestovného, teda 39 eur. „Pokiaľ by „čierny pasažier" uhradil pokutu priamo v autobuse, zaplatil by 25 eur. Od októbra môžu cestujúci, ktorých prichytili bez lístka zaplatiť pokutu do 30 dní po zistení v ktorejkoľvek kancelárii predpredaja SAD v Trenčíne, Ilave, Novom Meste nad Váhom, Myjave Považskej Bystrici aj v Púchove. Jej výška je potom 33 eur. „Neskôr už bude vymáhať pokutu zmluvná právnická kancelária a pokuta bude navýšená o dalšie poplatky a penále," dodala Strelcová s tým, že zatiaľ jeden prípad má dohru na súde.
Cestujúci si neoveria, či kartu správne použili
SADka rozšírila revízorov aj na autobusy prímestskej dopravy. V nich jazdia od júna. Ako informovala Strelcová, do konca augusta vykonali 5075 kontrol, pri ktorých nachytali 103 cestujúcich bez lístka. „Najčastejšou príčinou cestovania „načierno", je že si cestujúci nastupujúci inými dvermi ako pri šoférovi neoznačia kartu, a teda sú pokladaní za cestujúcich bez cestovného lístka. Prípadne si uplatnia zľavy, na ktoré nemajú nárok," povedala. Podľa hovorkyne však problémy si spôsobujú cestujúci aj sami tým, že nevenujú pozornosť displeju čítačky a neoveria si, či kartu dobre priložili a či sa im z nej odrátala suma za cestovné.
Časté sú aj prípady, že si cestujúci neuhradia poplatok za batožinu.