Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Antická loď bude kotviť na Váhu

Nad Ostrovom sa rozhostil starovek. Po Váhu sa plavila stará vojnová grécka veslica s Argonautmi. Aj keď by Bludným rytierom historici mohli vyčítať miešanie historických období, z pohľadu akcie a súčasníka nejaké storočia hore - dolu nehrali úlohu. To h

Loď pokrstili v sobotu 3. októbra. Volá sa Hyperborea.Loď pokrstili v sobotu 3. októbra. Volá sa Hyperborea. (Zdroj: ĽUBOSLAVA SEDLÁKOVÁ)

lavnou bol krst lode.

TRENČÍN. Napodobenina starej gréckej vojnovej veslice už dostalo svoje meno, v sobotu 3. októbra ju pokrstili. „Už to nie je len loď, už je to Hyperborea," povedal Jaroslav Matejka, šéf šermiarskej skupiny Bludní rytieri, ktorí si dali loď postaviť. Loď začne, ak vydrží pekné počasie, za cca dva týždne premávať po Váhu a voziť záujemcov. Potom ju zazimujú a nachystajú na budúcu sezónu.

Bludní sľubujú, že z lode urobia plaviace múzeum replík. „Plánujeme loď vybaviť takými exponátmi, aké boli na takejto lodi v dávnej minulosti. Aby vyzerala ako na ďalekej výprave. Budú tam nielen zbrane starovekého vojska ale aj praktické veci, nádoby na víno a vodu. Návštevníci okrem plavby dostanú aj výklad," ozrejmil Matejka. Dodal, že by sa s ňou radi vybrali na Dunaj a došli až do Čierneho mora.

V sobotu previezla loď na pláž Ostrova dvadsať Argonautov. Pred slávnostným krstom pre návštevníkom zohrali Bludní rytieri aj historickú scénku. „Chceli sme ňou navodiť atmosféru starých povestí a bájí a využili sme motív Argonautov. Je to skutočný príbeh z 1300 rokov pred Kristom aj keď naša loď je z iného obdobia," vysvetlil Matejka.

Potom obetoval starovekým gréckym bohom najvyššiemu Zeusovi, najdôležitejšiemu bohovi pre námorníkov Poseidonovi a aj najuctievanejšiemu Apolónovi obety. „Všetkým sme uliali a dúfam, že budú uspokojení a loď bude dobre fungovať.

O moderný krst lode šampanským sa postarala vodáčka Martina Kohlová, účastníčka olympiády v Pekingu. Loď dostala meno Hyperborea. Podľa Matejku takto označovali Gréci krajiny severnejšie od Dunaja. „Pre nich sme teda aj my boli Hyperborea, zem severného vetra" vysvetlil.

Fotogalériu z krstu veslice nájdete TU

Loď je tvarovej rekonštrukcie z rokov 500 pred Kristom, teda z obdobia starovekého Grécka posádku bojovníci, ktorí boli zároveň aj vesliarmi. „Každý z nich mal aj meč a keď pustili veslá vyskákali z lode a bojovali. Hlavnou zbraňou lode je jej rýchlosť a obratnosť. Útočili s ňou tak, že sa snažili preraziť bok druhej lode.

Loď má 17 metrov, necelé štyri je široká, váži tri tony a je celá z dreva. Na spojovacie prvky ale použili aj moderné materiály. Z veľkej časti ju však tradičnou technológiou. Jej autor je Radim Zapletal z přerovskej firmy, kde už vznikli viaceré napodobeniny historických lodí pre potreby filmových štúdií. Patril medzi prvých, ktorí absolvovali VIP jazdu po Váhu.

Replika sa robí ťažko lebo žiadna z lodí sa nezachovala. Ako zdroj informácií sú kresby na keramike, mozaiky a najmä dokumenty z čias antiky, kedy sa veľa písalo, od filozofov, lekárov," hovorí Zapletal. Iné je vyrobiť napodobeniny.

Veľa skúseností so stavbami takýchto lodí majú v Grécku, technologické detaily sú dostupné na internete a nie je problém urobiť repliku repliky. Zapletala fascinuje, že konštrukcia vojnových lodí zostala rovnaká už z dôb bojov o Tróju a prakticky nebolo čo vylepšovať.

Hyperboreu stavali asi tri mesiace, potom ju previezli na Oravskú priehradu, kde viac ako dva mesiace trvali technické skúšky. Loď , ako hovorí Zapletal, keď ju vymýšľali dochádzalo ku kompromisom. „Chlapci chceli, aby bola viacúčelová , aby prevážala ľudí a dalo sa na nej aj zájsť eventuálne do Kolchydy. Snažili sme sa, aby sa podobala v dvojtretinovom meradle vojnovej gréckej lodi."

Tie boli stavané z ľahkého dreva, pretože sa museli ľahko ovládať a dobre s nimi manévrovať. Na Hyperboreu dáva záruku desať rokov. „Mám to vyskúšané, toľko majú aj naše lode, ktoré sme stavali a takto dlho stále jazdia.

Treba sa však o ňu starať. Medzi námorníkmi sa hovorí, že najľahšia loď je laminátová, najpevnejšia je železná, ale tá čo najdlhšie vydrží je drevená. Drevo síce podlieha poveternostným vplyvom, ale keď sa eliminujú, nenechajú na ňu pražiť slnko, keď bude pršať ju zakryjú a natrú, tak vydrží dlho," povedal Zapletal.

K stavbe lodí sa dostal ako hovorí náhodou. V roku 1992 sa aj s partiou šermiarov rozhodli, že postavia pri príležitosti 400 výročia objavenia Ameriky Kolumbusovu karavelu. Loď síce postavili, ale na plavbu sa s ňou nedostali. Zadĺžili sa a ako hovorí tri roky odvracali exekúcie. Loď sa im podarilo zachrániť a dnes vozí turistov po Jadrane. O ich čine sa dozvedeli v Barandove a ponúkli im zákazku. Dnes si ich lode zahrali vo viacerých hollywodskych filmoch.

Hyperboreu nepovažuje za unikátnu loď, pretože najmä v grécku postavili tamojší stavitelia niekoľko zaujímavých exemplárov. „Držme sa pri zemi, ale v Trenčíne určite unikátom je," dodal Zapletal.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  1. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 30 071
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 651
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 777
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 146
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 866
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 586
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 989
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 812
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 176
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 133
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Pre celoplošné testovanie vytvoria 19 odberových miest

Dubnická radnica vyčlenila na celoplošné testovanie 19 odberových miest.

Odberové miesto v dolnokubínskej nemocnici.

Pribudlo 901 prípadov, najviac z nich v Trenčianskom kraji

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 ľudí pozitívne testovaných na nový typ koronavírusu.

Celoplošné testovanie na Covid-19 v Bratislave.

Mesto požiada o návratnú finančnú pomoc vo výške takmer 260-tisíc eur

Myjavská samospráva prejavila záujem o návratnú finančnú pomoc od štátu v súvislosti s koronakrízou.

Myjava.

Na zlú kvalitu ovzdušia v Trenčíne upozorní aplikácia

Monitorovacia meracia stanica je nainštalovaná na Hasičskej ulici.

Portál umožňuje ľudom zrozumiteľne sledovať kvalitu ovzdušia v Trenčíne.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Agrokomplex musí po desaťročiach odstrániť svoj ikonický nápis

Konštrukciu vytvorili v roku 1974. Jej súčasťou bol aj klas.

Už ste čítali?