Cestovné poriadky vlakov a mestskej hromadnej dopravy nie je ľahké prepojiť. Autobusový dopravca sa sťažuje, že ho železnice neinformujú o zmenách grafikonu, železničiari by privítali väčšiu aktivitu krajov pri tvorbe cestovných poriadkov.
TRENČÍN. Niektorí obyvatelia Trenčína sa sťažujú, že spojenie medzi mestskou hromadnou dopravou a vlakmi nie je synchronizované. Časy na prestup sú vraj krátke, niekedy autobus nejde vôbec. Cesta mestskou hromadnou dopravou zo sídliska Juh na autobusovú stanicu trvá asi dvadsať minút. Ľudia majú na výber z dvoch denných a jednej nočnej víkendovej linky. V pracovné dni začínajú autobusy premávať okolo štvrtej, posledný spoj ide pred pol desiatou.
Problém vraj robí nadväznosť na skoré ranné vlaky. Tie začínajú jazdiť medzi pol štvrtou a pol piatou, kedy na ne hromadná doprava nie je napojená.
„Dochádzam do práce do Nového Mesta nad Váhom. Začínam už o piatej a na vlak sa nemám ako dostať," posťažoval sa Adam.
Popoludní odchádzajú zo stanice autobusy päť minút po príchode rýchlikov z Bratislavy. To je pre cestujúcich za normálnych okolností ideálne, ak však vlak mešká, na ďalší autobus si na stanici počkajú asi pol hodiny.Podobná situácia je aj pri ceste zo stanice na sídlisko Sihoť a do Kubry.
Železnice dopravcov neinformujú
Mestskú i prímestskú autobusovú dopravu prevádzkuje SAD Trenčín. Hovorkyňa Ivana Strelcová hovorí, že ich služby si objednáva mesto a samosprávny kraj. Cestovné poriadky menia len po ich odsúhlasení.
„Snažíme sa ľuďom nekomplikovať dopravu k vlakom, ale autobusy musia premávať aj do škôl, nemocníc či k fabrikám. Železnice nás o svojich zmenách dopredu neinformujú a my nemôžeme spoje zmeniť len tak zo dňa na deň," povedala Strelcová. O zosúladenie sa snažia, ale doprava je podľa nej obrovský kolos a nie je to vždy jednoduché. Grafikon menia spravidla raz za rok, pričom zohľadňujú pripomienky objednávateľa i cestujúcich.
Kraje sa málo angažujú
Pracovný zošit s odchodmi a príchodmi vlakov dáva Železničná spoločnosť Slovensko (ŽSSK) k dispozícii samosprávnym krajom. „Je úlohou VUC robiť harmonizáciu. Nariadiť im to nemôžeme, pre nás je autobusová doprava konkurenčná," povedal hovorca ŽSSK Miloš Čikovský. Podľa jeho slov majú však železnice záujem, aby sa samosprávy viac zapájali do tvorby cestovných poriadkov. „Vo všeobecnosti ešte VUC nie sú dostatočne kvalifikované a personálne obsadené, aby nám to vychádzalo," povedal Čikovský.
Trenčiansky kraj grafikon pripomienkoval
Trenčiansky kraj podľa slov hovorcu Petra Tomana pripomienky železniciam adresoval. „V júli sa uskutočnila parciálna porada pre oblasť Banskobystrického, Žilinského a Trenčianskeho kraja. Pripomienkovali sme na nej rámový návrh cestovného poriadku na roky 2009 - 2010," povedal Toman.
Nadväznosť dopráv bolo podľa neho potrebné prehodnotiť aj v súvislosti s novým cestným zákonom. Ten znížením maximálnej povolenej rýchlosti ovplyvnil jazdné časy autobusov.
So železnicami vraj kraj prerokováva aj pripomienky a sťažnosti obyvateľov. „Časť problémov spôsobujú napríklad obchádzky kvôli rôznym stavebným prácam a rozkopávkam, ktoré spôsobujú meškanie autobusov," objasnil Toman. Napriek tomu hodnotí spoluprácu so železnicami i SAD Trenčín ako dobrú.