Piatok, 26. február, 2021 | Meniny má ViktorKrížovkyKrížovky

Teplická električka čelí snahám o zrušenie už viac ako 70 rokov

Napriek tomu, že snahám o zrušenie čelí Trenčianska elektrická železnica už od roku 1936, s niekoľkými prestávkami prežila dodnes a nedávno oslávila svoju storočnicu.

Výstavba elektrickej železnice je úzko spojená s rozvojom kúpeľníctva v Trenčianskych Tepliciach.Výstavba elektrickej železnice je úzko spojená s rozvojom kúpeľníctva v Trenčianskych Tepliciach. (Zdroj: LUCIA MACHOVÁ)

TR. TEPLÁ/ TR. TEPLICE. Výstavba Trenčianskej elektrickej železnice, ktorá spája Trenčiansku Teplú s kúpeľným mestečkom Trenčianske Tepliceje, je úzko spojená s rozvojom kúpeľníctva v Trenčianskych Tepliciach. Podľa referentky pre cestovný ruch a marketing Mestského úradu v Trenčianskych Tepliciach Silvie Havelkovej do 18. storočia putovali ľudia za liečivou vodou v údolí Tepličky väčšinou pešo alebo na sedliackych vozoch. Cesta bola nepohodlná a so sebou bolo treba brať jedlo a tekutiny. Situácia sa zmenila roku 1839, keď vybudovali v Trenčíne poštový úrad a zaviedli sa pravidelné poštové spoje poštové omnibusy. O tri roky neskôr bola pošta vybudovaná i v Trenčianskych Tepliciach a poštové dopravníky Mallenwageny" prepravovali hostí až z Uherského Hradišťa. Po vybudovaní železnice až do Istebníka sa žlté poštové dostavníky úplne vytratili. Posledný, ťahaný troma koňmi, priviezol cestujúcich do Trenčianskych Teplíc v roku 1881.

Skryť Vypnúť reklamu

Elektrická železnica začala premávať v roku 1909

"V roku 1883 bol dobudovaný železničný úsek Bratislava Žilina. Z Trenčianskej Teplej sa návštevníci kúpeľov prevážali omnibusmi s nápismi Riaditeľstvo kúpeľov Trenčianske Teplice a fiakrami. Platilo sa 40 grajciarov za osobu. Ifigénia D'Harcourt, ktorej Trenčianske Teplice vtedy patrili, sa však rozhodla podieľať aj na zmodernizovaní prepravy z Trenčianskej Teplej. Samotná výstavba je však spojená s menom trenčianskeho podnikateľa Ödöna Bleuera. Na výstavbe železnice sa začalo pracovať už v roku 1886, ale otvorenia prevádzky na elektrifikovanej trati sa Trenčianske Teplice dočkali až 27. júla 1909," približuje historické fakty Havelková.

Ako sa uvádza na internetovej stránke Železníc Slovenskej republiky, trať bola elektrifikovaná, striedavý prúd s napätím 5000 V dodávala do meniarne v Trenčianskej Teplej parná elektráreň v Trenčianskych Tepliciach. Vozidlá pre železnicu dodala vagónka v Györi, elektrickú výzbroj akciová spoločnosť Únió Budapešť. K trom motorovým vozňom dodali dva prívesné osobné vozne tvarovo i rozmerovo zhodné, označené číslami 14 a 15. Motorové vozne mali oddiel 1. a 3. triedy, prívesné iba oddiel 3. triedy a poštový oddiel. Pre dopravu nákladov pribudli dva kryté a jeden otvorený nákladný vozeň. Všetky vozne boli dvojosové.

Skryť Vypnúť reklamu

V zastavaných miestach kúpeľov stavitelia železnice plne využili možnosti dané klasickým rakúsko-uhorským rozchodom 760 mm a jej trasu viedli v oblúkoch o polomeroch iba 40-50 m. Na trati s jediným železobetónovým mostom dlhým 14 m a 16 priepustmi bola jedna stanica, dve zastávky, strážne stanovište a 44 úrovňových priecestí bez závor. Výstavba 5,9 km dlhej železnice stála 667.000 rakúsko-uhorských korún.

Železničku ohrozoval už rozvoj automobilizmu

"S rozvojom automobilizmu sa už pred druhou svetovou vojnou začali objavovať prvé úvahy o zrušení železničky. Prevádzka železničky je stratový podnik a úvahy o jej zrušení sa objavujú vo viac či menej pravidelných vlnách," povedal predseda dopravnej sekcie Slovenskej vedecko-technickej spoločnosti Milan Klubal.

Skryť Vypnúť reklamu

I keď v priebehu storočia mnohokrát odolávala tlakom na jej zrušenie, prevádzka vydržala až do 7. marca 2000, kedy sa pre neefektívnosť zastavila. Napokon sa našli prostriedky na jej znovuzrodenie. Keďže v roku 2006 sa proti opätovným snahám o zrušenie postavila nielen odborná verejnosť, ale aj mesto Trenčianske Teplice a železniční nadšenci, dožila sa osláv storočnice.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Študuj perspektívne programy!
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  3. Si maturant? Vyber si kvalitu a príď študovať pod Zobor!
  4. Ivan Krechňák: Robiť niečo, čo máš rád, je na nezaplatenie
  5. Študuj ekonómiu na špičkovej škole a odštartuj svoju kariéru!
  6. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  7. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  8. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  9. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  10. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  1. O2: Mentálne zdravie zamestnancov je pre nás veľkou prioritou
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  3. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  4. Dáma s pávím pierkom
  5. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  6. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  7. Získaj náskok pred štartom
  8. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  9. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  10. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  1. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 16 228
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 13 248
  3. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 8 351
  4. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 7 144
  5. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 846
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 577
  7. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 6 337
  8. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 173
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 5 174
  10. Trnavská univerzita: 385 rokov akademickej excelentnosti 4 635
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Žiaci prichádzajú do Spojenej školy sv. Vincenta de Paul na Bachovej ulici v bratislavskom Ružinove.

Školy a školské zariadenia v okresoch Trenčín, Nové Mesto nad Váhom, Bánovce nad Bebravou a Myjava zostanú od budúceho týždňa zatvorené .

24m
Testovanie v Párnici.

Pribudlo 2 645 pozitívnych výsledkov PCR testov, pozitivita dosiahla 22 percent.

1 h
Adam Gaži.

Keď sa v polovici jesene karty v kabíne AS Trenčín otočili a tréner Stijn Vreven začal dávať viac priestoru mladým Slovákom, práve on bol jedným z tých, kto zaujal. Čochvíľa 18-ročný Adam Gaži sa chce postupne prepracovať do základnej zostavy.

2 h

Slovenský hydrometeorologický ústav (SHMÚ) varuje pred hmlou, rizikom povodne z topenia snehu i smogom vo viacerých lokalitách Slovenska.

3 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mierne poklesol počet hospitalizovaných v Rooseveltovej nemocnici.

25. feb

Kolíziu mal kamión s osobným autom.

25. feb

Kukláči vystrašili obyvateľov dolnokubínskej bytovky na ulici Na Sihoti, išli na isto za dlhoročnou dílerkou drog.

21 h

Srdce bývalého rozhodcu, delegáta stretnutí a bývalého dlhoročného predsedu Komisie rozhodcov ObFZ Topoľčany naposledy dotĺklo v stredu vo veku 68 rokov.

25. feb

Už ste čítali?