Štvrtok, 19. máj, 2022 | Meniny má Gertrúda

Teplická električka čelí snahám o zrušenie už viac ako 70 rokov

Napriek tomu, že snahám o zrušenie čelí Trenčianska elektrická železnica už od roku 1936, s niekoľkými prestávkami prežila dodnes a nedávno oslávila svoju storočnicu.

Výstavba elektrickej železnice je úzko spojená s rozvojom kúpeľníctva v Trenčianskych Tepliciach.Výstavba elektrickej železnice je úzko spojená s rozvojom kúpeľníctva v Trenčianskych Tepliciach. (Zdroj: LUCIA MACHOVÁ)

TR. TEPLÁ/ TR. TEPLICE. Výstavba Trenčianskej elektrickej železnice, ktorá spája Trenčiansku Teplú s kúpeľným mestečkom Trenčianske Tepliceje, je úzko spojená s rozvojom kúpeľníctva v Trenčianskych Tepliciach. Podľa referentky pre cestovný ruch a marketing Mestského úradu v Trenčianskych Tepliciach Silvie Havelkovej do 18. storočia putovali ľudia za liečivou vodou v údolí Tepličky väčšinou pešo alebo na sedliackych vozoch. Cesta bola nepohodlná a so sebou bolo treba brať jedlo a tekutiny. Situácia sa zmenila roku 1839, keď vybudovali v Trenčíne poštový úrad a zaviedli sa pravidelné poštové spoje poštové omnibusy. O tri roky neskôr bola pošta vybudovaná i v Trenčianskych Tepliciach a poštové dopravníky Mallenwageny" prepravovali hostí až z Uherského Hradišťa. Po vybudovaní železnice až do Istebníka sa žlté poštové dostavníky úplne vytratili. Posledný, ťahaný troma koňmi, priviezol cestujúcich do Trenčianskych Teplíc v roku 1881.

SkryťVypnúť reklamu

Elektrická železnica začala premávať v roku 1909

"V roku 1883 bol dobudovaný železničný úsek Bratislava Žilina. Z Trenčianskej Teplej sa návštevníci kúpeľov prevážali omnibusmi s nápismi Riaditeľstvo kúpeľov Trenčianske Teplice a fiakrami. Platilo sa 40 grajciarov za osobu. Ifigénia D'Harcourt, ktorej Trenčianske Teplice vtedy patrili, sa však rozhodla podieľať aj na zmodernizovaní prepravy z Trenčianskej Teplej. Samotná výstavba je však spojená s menom trenčianskeho podnikateľa Ödöna Bleuera. Na výstavbe železnice sa začalo pracovať už v roku 1886, ale otvorenia prevádzky na elektrifikovanej trati sa Trenčianske Teplice dočkali až 27. júla 1909," približuje historické fakty Havelková.

Ako sa uvádza na internetovej stránke Železníc Slovenskej republiky, trať bola elektrifikovaná, striedavý prúd s napätím 5000 V dodávala do meniarne v Trenčianskej Teplej parná elektráreň v Trenčianskych Tepliciach. Vozidlá pre železnicu dodala vagónka v Györi, elektrickú výzbroj akciová spoločnosť Únió Budapešť. K trom motorovým vozňom dodali dva prívesné osobné vozne tvarovo i rozmerovo zhodné, označené číslami 14 a 15. Motorové vozne mali oddiel 1. a 3. triedy, prívesné iba oddiel 3. triedy a poštový oddiel. Pre dopravu nákladov pribudli dva kryté a jeden otvorený nákladný vozeň. Všetky vozne boli dvojosové.

SkryťVypnúť reklamu

V zastavaných miestach kúpeľov stavitelia železnice plne využili možnosti dané klasickým rakúsko-uhorským rozchodom 760 mm a jej trasu viedli v oblúkoch o polomeroch iba 40-50 m. Na trati s jediným železobetónovým mostom dlhým 14 m a 16 priepustmi bola jedna stanica, dve zastávky, strážne stanovište a 44 úrovňových priecestí bez závor. Výstavba 5,9 km dlhej železnice stála 667.000 rakúsko-uhorských korún.

Železničku ohrozoval už rozvoj automobilizmu

"S rozvojom automobilizmu sa už pred druhou svetovou vojnou začali objavovať prvé úvahy o zrušení železničky. Prevádzka železničky je stratový podnik a úvahy o jej zrušení sa objavujú vo viac či menej pravidelných vlnách," povedal predseda dopravnej sekcie Slovenskej vedecko-technickej spoločnosti Milan Klubal.

SkryťVypnúť reklamu

I keď v priebehu storočia mnohokrát odolávala tlakom na jej zrušenie, prevádzka vydržala až do 7. marca 2000, kedy sa pre neefektívnosť zastavila. Napokon sa našli prostriedky na jej znovuzrodenie. Keďže v roku 2006 sa proti opätovným snahám o zrušenie postavila nielen odborná verejnosť, ale aj mesto Trenčianske Teplice a železniční nadšenci, dožila sa osláv storočnice.

Najčítanejšie na My Trenčín

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  2. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  3. Aké typy cukrovky poznáme?
  4. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  5. Potrebujete tichú kosačku? Vsaďte na aku verziu!
  6. Čo by ste mali vedieť o ročnom vyúčtovaní spotreby tepla a vody?
  7. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 13 726
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 078
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 567
  4. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 032
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 977
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 731
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 399
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 173

Blogy SME

  1. Martin Greguš: NBS investovala do novej web stránky 266 871 EUR, celkovo na ňu dá vrátane prevádzky 472 071 EUR. Je toto normálne???
  2. Martin Greguš: Petržalská električka. Po "nevýstavbe" sľubovaných záchytných parkovísk vyzerá, že ani tento sľub z roku 2018 Vallo v tomto volebnom období nesplní
  3. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím - Skalka, Görgeyho tunel
  4. Alena Miklošová: New Orleans: Mon Amour
  5. Anton Kaiser: Noc múzeí a galérií
  6. Robert Štepaník: diel 68 - rubrika: moje najhranejšie v marci 2022 - časť 2
  7. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím - Stred Európy
  8. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím - rozhľadňa na Krahulskom vrchu
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 23 832
  2. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 7 537
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 6 563
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 536
  5. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 5 819
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 5 606
  7. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 882
  8. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 799
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Staronová hlavná kontrolórka mesta Trenčín Libuša Zigová bude od júna zarábať takmer 3900 eur mesačne.


TASR 9 h
Víťazný kolektív ZŠ Novomeského Trenčín.

Trenčania postúpili do celoslovenského finále šiesty raz v histórií.


(McD a 1 ďalší 11 h
Ilustračné foto.

Mesto Trenčín uzavrelo hospodárenie v minulom roku s prebytkom.


SITA 13 h

PR článok


15 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Cesta je obojsmerne uzavretá.


a 1 ďalší 18 h

Firma poukazuje na nárast cien kľúčových stavebných materiálov až o niekoľko sto percent.


(JÁ) 17. máj

Suma odmien by pokryla ročnú starostlivosť o tatranské chodníky.


15 h

Vedenie školy nedodržiavalo viaceré všeobecne záväzné právne a interné predpisy.


17. máj

Blogy SME

  1. Martin Greguš: NBS investovala do novej web stránky 266 871 EUR, celkovo na ňu dá vrátane prevádzky 472 071 EUR. Je toto normálne???
  2. Martin Greguš: Petržalská električka. Po "nevýstavbe" sľubovaných záchytných parkovísk vyzerá, že ani tento sľub z roku 2018 Vallo v tomto volebnom období nesplní
  3. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím - Skalka, Görgeyho tunel
  4. Alena Miklošová: New Orleans: Mon Amour
  5. Anton Kaiser: Noc múzeí a galérií
  6. Robert Štepaník: diel 68 - rubrika: moje najhranejšie v marci 2022 - časť 2
  7. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím - Stred Európy
  8. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím - rozhľadňa na Krahulskom vrchu
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 23 832
  2. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 7 537
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 6 563
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 536
  5. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 5 819
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 5 606
  7. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 882
  8. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 799
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu