NEMŠOVÁ. Úzkorozchodnú železničku dal postaviť rakúsky veľkostatkár Anton Dreher v roku 1902. Slúžila viac ako šesť desiatok rokov na prepravu dreva z lesov do depa v Liborči a mala 12 kilometrov. Fungovala až do roku 1964.
"Išlo o dômyselne vybudovanú železničku využívajúcu pri preprave dreva sklon terénu. Vozíky na prepravovanie dreva (pongvále) vytiahli z Liborče až do hôr kone. Lesní robotníci sústreďovali drevo v Podkopanom, kde ho naložili na pongvále a tie spustili dolu dolinou. O bezpečné dopravenie nákladu dolu dolinou sa starali traja hamovkári. Z lesov až do depa neustále klesala a to ju uvádzalo do pohybu, až kým v Liborči vozíky neprihamovali," približuje unikátne dielo miestny nadšenec a propagátor myšlienky vybudovania fragmentu desiatok rokov neexistujúcej železnice František Begáň.
Kone vyťahovali vozíky až do roku 1925, potom ich nahradil malý rušeň na naftový pohon. Ten sa po vytiahnutí pongválov do lesa, podobne, ako predtým kone, vracal naprázdno do Liborče. "Železnička veľmi uľahčila a zrýchlila prácu. Mnohí občania Liborče mali možnosť zamestnať sa pri železnici a v depe drevosklade. Drevo sa používalo na kúrenie v nemšovskej sklárni pri výrobe skla. Jej majiteľom bol rovnako veľkostatkár Dreher. Po vojne lesy zoštátnili a železnička plnila svoju funkciu až do roku 1964, kedy ju vytlačila asfaltová cesta," doplnil Begáň.
Pôvodný rušeň z roku 1925 sa nezachoval, no vďaka miestnym nadšencom, turistom a vedeniu mesta Nemšová sa v minulom roku podarilo zrekonštruovať malú lokomotívu na dieselový pohon s rozchodom kolies 760 milimetrov. "Lokomotívu vyrobenú v Paríži v roku 1944 objavili v 70. rokoch na píle vo Vígľaši, v roku 1978 ju previezli do Kysuckého múzea vo Vychylovke, tam ju obnovili a nejaký čas aj premávala. Počas zimy jej zamrzla voda v motore, vyradili ju z prevádzky a chátrala. Skončila v Čiernom Balogu, kde však na jej opravu neboli prostriedky," spomína Begáň a dodáva, že v roku 2008 ju spolu s pongválmi a koľajami previezli do Trenčína a podrobila sa kompletnej rekonštrukcii.
Nadšenci z Nemšovej a okolia vybudovali fragment zaniknutej železničky. Pozostáva z 26,5 metrov koľají, 32 podvalov, dvoch pongválov naložených smrekovými kladami a unikátnej lokomotívy. "Na jar tohto roka dostala lokomotíva svoju súčasnú podobu, 23. mája sme celú súpravu previezli z Trenčína do Ľuborečskej doliny," dodal Begáň.
Po takmer pol stovke rokov tak môžu návštevníci obdivovať aspoň fragment lesnej železničky, ktorá zohrala dôležitú úlohu pri rozvoji prevažne poľnohospodárskeho regiónu a dala prácu miestnym obyvateľom.