TRENČÍN. Ako povedala riaditeľka divadla Zuzana Mišáková, hľadali niečo, čo by skutočne rozšírilo obzory divákov a urobilo radosť aj nám, divadelníkom. „Vtedy prišiel režisér Peter J. Oravec s úžasným nápadom, že od roku 1956 sa v Londýne hrá skvelá detektívka od Agathy Christie Pasca na myši. Je to v histórii divadelníctva bez prestávky najdlhšie hraná hra. Čudovala som sa, že ju nepoznám, rovnako aj nikto z môjho okolia. Nepamätám si dokonca, že by ju v posledných rokoch niekto na Slovensku uvádzal. Tak prečo by sme nepriniesli divákom trochu klasiky? Nech si s nami zaspomínajú s nostalgiou na staré dobré Anglicko," priblížila výber novej hry. Podľa jej slov patrí v Londýne pomaly k bontónu, že hru „každý" videl.
Pokiaľ ju budú hrať v divadle v Londýne, nemôže byť sfilmovaná
„Môžete si ju aspoň pozrieť našom v divadle, aby ste nemuseli cestovať do Londýna. Naviac to máte po slovensky," dodala so smiechom Mišáková. Trenčianske hradné divadlo kladie dôraz na kvalitnom spracovaní tejto klasiky. „Máme herecký potenciál a keď sa pridá režisér Oravcových kvalít, ostáva len tvrdá práca aj počas prázdnin," hovorí riaditeľka.
Herci musia zvládnuť bohatý text, mnohé gestá všetkých podozrivých a dúfať, že divadelníkom opäť nejaká pohroma nezničí kulisy. Hra je totiž v amatérskych podmienkach dosť náročná na výpravu. „Takéto veci sa nedajú nacvičovať veľmi dlho, pretože by ste zabudli textovať začiatok. Preto musíme ísť čo najrýchlejšie a nemôžeme si dovoliť prestávku."
Premiéru plánujú na jeseň
Spomenula aj spoluprácu s divadlom Divadielko, spoločne nacvičujú okrem kina Hviezda aj v KC Activity na Juhu. Po hre Lásky hry osudnej nedávno divadlo predstavilo časť hry bratrov Čapkovcov Zo života hmyzu. Zuzanu Mišákovú zaujala najmä spoločenská naliehavosť témy a dopyt po Čapkovcoch.
Nepodarilo sa im ju nacvičiť celú. „Akoby sa všetko spiklo proti tejto hre odhaľujúcej charaktery a tvrdosť života. Divadelné sklady niekoľkokrát vytopilo a so strát sa doteraz kolektív ťažko spamätáva. Boli sme personálne vyčerpaní a neboli sme už schopní postaviť tretie dejstvo na takej úrovni, akú my sami od seba požadujeme," vysvetlila Mišáková. Aj kvôli tomu sa uvedenie oddialilo.
Uviedli aspoň prvé dejstvo
Keďže však každé dejstvo je relatívne samostatný celok, rozhodli sa uviesť aspoň prvé dejstvo, ktoré po scénickej aj kostýmovej stránke zvládli. „Čapkovcov hrajú stredoškoláci a to veľmi slušne," hodnotí riaditeľka, podľa ktorej režisér Oravec s nimi urobil zázraky „Títo mladí ľudia dokázali urobiť kus práce namiesto posedávania v krčme, cítili sme zodpovednosť ukázať ich ročnú prácu rodičom, priateľom a aj neznámym ľuďom, priateľom náročnejšieho divadla. Dievčat je v divadle vždy viac ako chlapcov, hrali v dvoch alternáciách a boli dobré. Preto sme sa rozhodli ukázať obe alternácie. Diváci aspoň môžu porovnávať, ako to vyzerá, keď to isté, pod vedením jedného režiséra, hrajú dve herečky". Predstavenie uviedli aj v Trenčianskych Tepliciach na odovzdávaní Ceny Karla Čapka.
Začínajú sa orientovať aj na detského diváka
Popri „mikulášskych" predstaveniach pre deti v detských domovoch a materských školách sa tento rok rozhodli potešiť malých divákov hrou o pirátskom kráľovi Lysohlavovi počas Medzinárodného dňa detí. „Tento rok bol dopyt po pirátoch, tak sme ich nachystali. Tieto veci pre deti sú nám blízke a tak sa stále viac obraciame na detského diváka. Herci sa popri náročných predstaveniach občas môžu „vyblázniť" pri voľnejšej tvorbe, viac improvizačnej. Naviac, detský divák vôbec nie je jednoduchý. Deti neoklamete, buď sa im to páči alebo nie. Nejaká póza, alebo fráza, toto je dobré, lebo... - to neplatí. Ak chcete dieťa zaujať, nepomôžu hlúpe dvojzmysly či lacný humor. Musíte ísť do toho s plným nasadením a neustále sledovať reakcie, prispôsobiť sa situácii a komunikovať s deťmi, inak stratíte ich pozornosť. To nie je jednoduché. Deti chcú vždy niečo nové, v každom období „letí" niečo iné a my musíme pružne reagovať. Minule to boli čarodejníci, teraz piráti, nabudúce možno princezné," dodala Zuzana Mišáková.