Bojovú starogrécku veslicu postavil ju známy staviteľ historických plavidiel z Přerova pre beckovské združenie Bludní rytieri. Na vode ju otestujú na Oravskej priehrade a pokrstia o mesiac v domovskom prístave v Trenčíne.
TRENČÍN. Loď staval Radim Zapletal, ktorý už zhotovil cez tridsať historických lodí a špecializuje sa najmä na vikingské drakary. Jeho lode sú plavbyschopné a viaceré si „zahralo" aj v holywoodskych filmoch. „Takúto loď ešte nestaval, bola to pre neho veľká výzva," povedal Jaroslav Matejka výkonný riaditeľ združenia Bludní rytieri.
Od myšlienky po realizáciu prešiel viac než rok a samotný hrubá stavba trvala tri mesiace. V piatok 31. júla loď, vážiacu tri tony, dlhú 17 a široký 3,2 metra, naložili žeriavom v Přerove na kamión s návesom. Cieľ cesty bola Oravská priehrada.
Podľa vodiča Milana Kovářa loď ešte nikdy neprevážal. Po náročnej nakládke sa musel s kamiónom vytočiť úzkymi uličkami Přerova. Cesta trvala šesť hodín. „Mohli sme ísť najviac sedemdesiatkou, ľudia sa pozerali, že čo to vezieme a mávali nám, najmä ženské," žartom dodal vodič.
Loď na Orave čakajú plavebnú skúšky. „Loď musí byť testovaná ako vozidlo alebo akékoľvek iné zariadenia," povedal Matejka. Na Orave ju aj pokrstia, aby mohla ísť na vodu, ale hlavný krst bude v Trenčíne. To, aké bude jej meno vopred nemohli povedať. „Mohlo by to priniesť lodi nešťastie. Ale meno bude ženské a z gréckej mytológie," prezradil Matejka. Loď musí byť atestovaná ako vozidlo alebo akékoľvek iné zariadenia a potom sa vráti do Trenčína, predpokladajú, že do mesiaca.
Podľa neho sa Bludní rytieri síce špecializujú na 15. storočie, teraz zašli hlbšie do histórie do staroveku, konkrétne do obdobia Antiky. „Aj cez nás viedla veľmi známa obchodná Jantárová cesta, tak sme si povedali, že dáme postaviť starogrécku veslicu, ktorá by bola nielen znakom námorníctva a obchodovania ale aj spojnicu pre celú Európu.
Repliku lode postavili v roku 90. výročia narodenia trenčianskeho rodáka Vojtecha Zamarovského, ktorý je čestným členom Helénskej republiky a aj v tomto vidia Bludní rytieri symboliku a podľa Matejku spojili túto myšlienku s ním.
Takéto vojenské lode stavali z dreva a tak sa podklady ako lode vyzerali nezachovali. „Nenašli sme ani žiadne dobové nákresy, vychádzali sme z antických rytín a z rôznych malieb na gréckej keramike ako aj z diel historikov a vojenských stratégov.
Ako uviedol ďalší Bludný rytier Peter Vozárik vojenská veslica je svetovým unikátom. „Je jediná bojová loď svojho prevedenia na svete. Podobnú síce už pred rokmi vyrobili, ale už je v gréckom múzeu," skonštatoval Vozárik. Náklady sa vyšplhali zatiaľ cez 15-tisíc eur , ale stále sa ešte dorába a Matejka predpokladá, že bude stáť ešte raz toľko, teda 33-tisíc eur.
Pohyb na vode zabezpečuje lodi sila ľudských paží. „Veslovať bude dvadsať vesliarov, musia sa naučiť veslovať a dúfam, že nájdeme schopnú posádku. Na palubu sa vmestí ešte päť cestujúcich. Bludní rytieri by s loďou chceli brázdiť aj morské vody Stredomoria.