NOVÉ MESTO NAD VÁHOM.V cestovnom poriadku, ktorý platí od 1. apríla Bratislava jednoducho pre Novomešťanov zmizla z mapy. Nešlo však o prvoaprílový žart, ale o absurdnú skutočnosť. Kto sa chce dostať do slovenskej metropoly, musí cestovať vlakom alebo vlastným autom. Pre cestujúcich z tohto mesta je nemožné dostať sa priamym spojom aj do Zlína či Uherského Hradišťa, ak tam potrebuje ísť, musí viackrát prestupovať. Paradoxom je, že z Nového Mesta je ľahšie cestovať pravidelnou linkou do chorvátskych miest Makarska, Split, či Pula.
Na biznis v autobusovej doprave doplatili cestujúci
Novomešťania i turisti boli dlhé roky zvyknutí na pravidelné spoje do Bratislavy i na Moravu. „Autobusov chodilo mnoho a nebol problém. Teraz nás doslova obchádzajú. Cestovný poriadok s odchodmi autobusov zo stanice je takmer prázdny. Ja osobne som vždy radšej cestovala autobusom ako vlakom," hnevala sa dôchodkyňa (62) na stanici. Podľa jej slov prinútili každého človeka bez osobného auta cestovať vlakom. Rozporuplné pocity mala aj skupina mladých študentov, ktorí sa vracali domov vlakom z hlavného mesta. „Vlastníci autobusovej dopravy by si mali uvedomiť, prečo sú ich spoje čoraz menej naplnené. Drahé cestovné, nespoľahlivosť častokrát nemoderných autobusov, príšerné pomery na staniciach pre čakajúcich ľudí. Kto bude platiť za takýto antiluxus?," povedali mladíci. Študenti riešia problém s dopravou radšej kúpou ojazdeného auta a potom sa do škôl vozia viacerí spolužiaci spolu. Zložia sa na benzín a vyjde ich to aj lacnejšie ako cesta autobusom.
Nerentabilné spoje Slovenská autobusová doprava zrušila
Slovenská autobusová doprava zabezpečuje v kraji prímestskú i mestskú dopravu v krajskom meste, ale aj diaľkové linky. Kým na prvé dve prispievajú miestne samosprávy, diaľkové linky nie sú dotované. „Sme odkázaní na tržby a pri diaľkových linkách záleží na tom, či si daný spoj na seba zarobí," povedala hovorkyňa SAD Ivana Strelcová. Podľa nej cestujúci vidia vždy iba svoj smer a neuvedomujú si, že autobus sa musí aj vrátiť. „Možno v smere do Bratislavy by bol naplnený do polovice alebo by bolo obsadené každé miesto. Nazad by však išiel možno úplne prázdny. Mnohé diaľkové linky boli preto stratové. Nemôžeme si dovoliť stratovú činnosť," tvrdila. Podľa Strelcovej nie sú jediným dopravcom, ktorý podobné opatrenia robí. Ak je linka dlhodobo nerentabilná, príde k jej zrušeniu. „SAD neuvažuje v tejto chvíli ani v najbližšej dobe o tom, že by sa obnovovali," dodala Strelcová.
Autobusovej stanici „konkuruje" kontroverzná zastávka
Chaos spôsobuje aj skutočnosť, že niekoľko autobusov, ktoré ešte nezrušili, autobusovú stanicu doslova obchádza. Vyše dvadsať spojov (aj jeden súkromný na Bratislavu) zastavuje iba na výpadovke z mesta na Trenčianskej ulici. „Toto je otrasné riešenie. Zastávka je absolútne od ruky a mnoho turistov ju nedokáže vôbec nájsť. Keď prídete na autobusovú stanicu a v cestovnom poriadku sa dozviete, že váš spoj stojí iba inde, nemáte šancu sa tam s batožinou presunúť," povedali domáci. Podľa cestujúcej nie je s cestovným poriadkom všetko úplne v poriadku. „Prišla som na stanicu a tam sa dozvedela, že spoj stojí inde. Spolužiak ma tam narýchlo autom zaviezol. Čakal tam so mnou vyše pol hodinu a autobus vôbec neprišiel. Až ďalší šofér, ktorý išiel do Piešťan mi povedal, že linka, na ktorú som čakala, išla pre cestujúcich zrejme na tradičnú stanicu," hnevala sa návštevníčka mesta.
Ošarpaný vzhľad stanice sa roky nemení. Väčšina privykla
Na nemodernosť a nekultúrnosť novomestskej stanice si už našinci zvykli. „Roky sa nič nezmenilo. Okrem múrika z nedokončeného a polorozpadnutého plotu si niet kde sadnúť. Chýba tu akákoľvek lavička alebo niečo príjemné na skrátenie času," potvrdila Novomešťanka Zuzana (55). Tú trápi, že cestujúci, ktorí vystúpia na tejto stanici, zbadajú ako prvé iba pochybné individuá, ktoré sa potuľujú po staničných krčmách. „Nie je to dobrá vizitka pre naše mesto. Prichádzajúcich turistov tu naozaj nečaká žiadna slavobrána, ale studená realita chátrajúcej zastaralej stanice," dodala na záver.