Trenčania môžu pripomienkovať územný plán. Mesto pripravilo aj dve verejné prerokovania 9. a 14. júna a sľubuje, že každú pripomienku preverí.
TRENČÍN. O projekte návrhu územného plánu v pondelok 1. júna oboznámil novinárov architekt Dušan Kostovský. Ten predstavil dva pripravené varianty, každá viac rozpracováva buď pravobrežnú alebo ľavobrežnú časť mesta. Koncept zahŕňa reálny rozvoj mesta do roku 2030 a výhľadovo aj aktivity v širšom časovom horizonte.
Pri návrhu zostavovatelia ubrali aj z predpokladaného nárastu obyvateľov. Kým minulý územný plán rátal s demografickým ukazovateľom nárastu až na 75 tisíc obyvateľov, teraz sa uvažuje so 65-tisícmi ľudí. „Z hľadiska prognóz do roku 2030 je to optimálne. Ak by narástol počet obyvateľov, návrhu územného plánu vymedzuje plochy, ktoré by bolo možné zastaviť bez toho aby sa narušila doterajšia zástavba, zasiahla do súčasnej zelene, dopravy."
Na výstavbu plán navrhuje pokračovanie výstavby na Sihoti, na Juhu až po hranice katastra so Soblahovom, nový obytný súbor v Opatovej, výhľadovo aj priestor Pred Poľom. Ako uviedol na prezentácii Kostovský, návrh plánu počíta sa zachovaním zelene v meste, predovšetkým masívu Breziny, zelene okolo Váhu, s rekonštrukciou terajších parkov v meste, Pod Juhom, ako aj so založením troch nových parkových plôch, na Sihoti, v časti Belá a v Zámostí v Zlatovciach.
Priemysel by sa mal podľa návrhu územného plánu dostávať z centra miest a jeho mestských častí viac na okraj, kde architekti navrhujú priemyselné zóny a technologické parky napríklad v lokalite Belá, s hypotetickým rozšírením o časť plochy letiska. Rozvoj terajších výrobných aktivít v lokalite Pod Sokolice, či Zámostí by sa mali postupne utlmovať. Plán počíta s tým, že výrobné územie pozdĺž Zlatovskej ulice by sa postupne zmenšovalo v prospech bývania a rovnako na najmä individuálnu bytovú výstavbu sú určené lokality Istebníka, orechového, Zlatoviec, Záblatia. „Až po roku 2030 by sa tu mohli začať realizovať aj väčšie projekty," dodal Kostovský.
V návrh sa objavila opäť lávka pre peších a bicyklistov, ktorá bola aj v doterajšom a mala pretínať Váhu v oblasti bývalého bitúnku. Podľa architekta, prebiehajúca výstavba obytného komplexu Riviéra tento zámer znemožnila a novú lávku navrhujú umiestniť bližšie k cestnému mostu, aby tak spájala predpokladané dve budúce centrá v lokalite Dolného mesta a pri bývalej Ozete.
Návrh zatiaľ len výhľadovo rieši aj cyklistická doprava a navrhuje sieť mestských cyklistických trás, v prípade dopravy už zohľadňuje nové trasovanie železnice, uvažuje aj so železničnou nákladnou odľahčovacou dopravou, juhovýchodným obchvatom mesta, s variantom tunela popod Brezinu. V pláne načrtli aj jedno z možných využití vojenského priestoru Zábranie. „Mohol by tu vzniknúť armyland," dodal Kostovský.