Riaditeľ nemocnice považuje hodnotenie poisťovne Dôvera za zavádzajúce, ministerstvo zdravotníctva bude vychádzať z vlastných hodnotení.
TRENČÍN. Poisťovňa Dôvera zverejnila rebríček nemocníc. V hodnotení za rok 2008 skončila trenčianska Fakultná nemocnica spomedzi deviatich fakultných nemocníc na poslednom mieste. Riaditeľ nemocnice Rudolf Lintner považuje hodnotenie za zavádzajúce. „Poistenci zdravotnej poisťovne Dôvera u nás tvoria len štyri percentá, je to veľmi nízka vzorka aby na základe toho urobili nejaký adekvátny súbor," povedal Lintner.
Do úvahy brali aj spokojnosť pacientov
Prieskum robili od apríla do októbra minulého roku. Nemocnice hodnotili na základe pätnástich rôznych parametrov. Do úvahy brali aj spokojnosť pacientov, kvalita, efektivita a dostupnosť zdravotnej starostlivosti, poskytovanie komplexnej starostlivosti aj dôležitosť v regióne. Podľa vyjadrení hovorkyne Dôvery Zuzany Horníkovej sa Fakultná nemocnica Trenčín sa svojím charakterom podobá skôr niektorým všeobecným nemocniciam. „V porovnaní s ostatnými fakultnými nemocnicami vykazuje nízku spádovosť, vyhľadávajú ju skôr ľudia z bližšieho okolia. Neposkytuje takú komplexnú zdravotnú starostlivosť ako iné fakultné nemocnice," povedala Horníková. Na základe hodnotenia patrí medzi priemerné fakultné nemocnice v prieskume spokojnosti pacientov a v službách, ktoré im ponúka. Pozitívnym výsledkom je podľa Horníkovej parameter točivosti. „To znamená, že nemocnica neprekladá pacientov počas jednej hospitalizácie z oddelenia na oddelenie," dodáva Horníková.
Vyjadrenia Dôvery sú neseriózne
Vyjadrenia poisťovne považuje Rudolf Lintner za veľmi nešťastné a neseriózne. „Nie je pravda, že v našej nemocnici robíme len výkony, ktoré sa robia v provinčných nemocniciach. Robia sa tu samozrejme komplikované a veľmi ťažké výkony," hovorí Lintner. Priznáva, že v Trenčíne nie sú všetky oddelenia, aké by fakultná nemocnica mala mať. „Robíme všetko preto, aby sme ako mali pokryté celé portfólio. Potom by takéto hodnotenia vôbec nemuseli byť," hovorí Lintner. Za zavádzajúce považuje aj označenie nemocníc hviezdičkami.
Riaditeľ nemocnice si myslí, že pokiaľ ide o kvalitu starostlivosti o pacientov, je stále na čom pracovať. „Ide o komunikáciu s pacientom a správanie sa voči pacientovi. Pacienti sa môžu vyjadriť v anonymných dotazníkmi, ktoré nemocnica raz štvrťročne ich vyhodnocujú. „Vieme, na čo pacienti sťažujú a ak vznikne problém, tak sa rieši," hovorí Lintner. V dotazníkoch sa podľa neho neobjavujú zásadné veci, na ktoré by sa pacienti sťažovali.
Rezort zdravotníctva má vlastné hodnotenie
Ministerstvo zdravotníctva, podľa hovorkyne Zuzany Čižmárikovej, za relevantný údaj považuje všeobecné indikátory kvality, ktoré boli schválené minulý rok. Na ich základe budú všetky zdravotné poisťovne postupovať podľa rovnakých kritérií a rovnakého rebríčka," povedala Čižmáriková. Ministerstvo zdravotníctva vytvorilo jednotné kritériá, aby nevychádzali rôzne rebríčky od rôznych zdravotných poisťovní. „Toto je pre nás najdôležitejší a relevantný údaj. Nevylučujeme ani to, že každá poisťovňa si môže robiť svoje vlastné hodnotenia, je to ich právo, ale hodnotenie zdravotnej poisťovne Dôvera nebudeme komentovať," dodáva Čižmáriková.