TRENČÍN. Repliku lietadla, na ktorom pred deväťdesiatimi rokmi havaroval pri návrate do vlasti Milan Rastislav Štefánik, vyrobili v Trenčíne. Pocta generálovi je výsledkom dlhoročnej práce špecialistov z Leteckých opravovní. Podľa vedúceho skupiny staviteľov Jána Opatovského, na začiatku nevedeli, do čoho sa púšťajú. „Mali sme síce dlhoročné skúsenosti, ale dovtedy sme lietadlá iba reštaurovali, alebo sme vyrábali ich časti. Nikdy sme nestavali celý stroj. Keď vznikol nápad vyrobiť repliku, nemali sme k tomu lietadlu absolútne nič, žiadnu dokumentáciu ani náčrty," spomína si Ján Opatovský.
Prvé kroky k naplneniu zámeru im umožnil letecký modelár Rastislav Ferlica. Niekoľko rokov zbieral materiály o Štefánikovi a o lietadlách, na ktorých lietal. S myšlienkou rekonštrukcie stroja sa pohrával už v osemdesiatych rokoch minulého storočia. Skupine poskytol výkresy a katalógové listy, z ktorých pracne prekresľovali rôzne detaily a súčasti lietadla.
Detaily získali až v Taliansku
Výrazne im pomáhal aj Karol Steklý, milovník letectva s dlhoročnými kontaktmi v Taliansku. Sprostredkoval kontakty na contessu Caproni, dcéru staviteľa lietadiel firmy Caproni. „Trikrát sme boli v Taliansku, kde je originál lietadla. Mohli sme si nafotiť a nasnímať detaily, ktoré sme nemali v našej dokumentácii. Vďaka týmto novým poznatkom mohla naša práca rýchlejšie napredovať," povedal Opatovský.
Všetky súčiastky si museli vyrobiť sami. „V počiatkoch sme bádali aj v Košariskách Nepodarilo sa nám však okrem dvoch - troch maličkostí získať vôbec nič. „Od najmenšej skrutky všetko sme vyrobili u nás v spolupráci s niekoľkými firmami." Jediným originálom na lietadle sú tri vrtule z lietadla typu Caproni. „Darovala nám ich contessa. Požičala nám aj motor zo súkromného múzea firmy Caproni, podľa ktorého sme mohli zostrojiť tri motory do repliky." Napriek problémom s nedostatkom materiálu sa im nakoniec podarilo zostrojiť lietadlo navlas podobné originálu.
O repliku sa zaujímali aj v Taliansku
Zámer vyrobiť repliku lietadla neušiel ani pozornosti médií. Dielňu v Leteckých opravovniach počas výroby lietadla navštívilo množstvo ľudí, ktorí sa oň zaujímali. Medzi nimi napríklad viacerí ministri i prezident Schuster. „Najväčším zážitkom pre mňa bolo, keď prišla contessa Caproni. Lietadlo ešte nebolo dokončené, ale napriek tomu bola nadšená, keď ho zbadala. Povedala,že keď uvidela lietadlo, tak sa jej vybavili spomienky na detstvo vo fabrike svojho otca," dodáva Opatovský.
Replika dvojplošníka typu Caproni Ca 33. je od roku 2003 vystavená vo Vojenskom historickom múzeu v Piešťanoch. Má rozpätie krídiel vyše 22 metrov, výšku 3,5 metra a dĺžku 11 metrov. Je to jediná kópia tohto historického lietadla na svete. Originál sa nachádza v múzeu Vigna di Valle v Taliansku.