Na netradičnom prvomájovom pochode sa malo zúčastniť 150 mladých ľudí v čiernom, s transparentmi a čiernymi zástavami. Prišli však len traja.
TRENČÍN. Smútočný pochod za urýchlenie výstavby nového cestného mosta v Trenčíne sa skončil fiaskom. “Mladí ľudia nemajú o nič absolútne záujem, jednoducho sa na to vykašlali,” neskrývala rozhorčenie spoluorganizátorka Martina Križanová.
Pochod mal byť propagačnou súčasťou petície za urýchlenie výstavby druhého cestného mosta, ktorú podpísalo 22 tisíc ľudí, čo je viac ako tretina obyvateľov Trenčína. Petícia sa tak stala najúspešnejšou v histórii mesta. Autori petíciu po získaní 25-tisíc hlasov odovzdajú premiérovi Robertovi Ficovi, žiadajú od neho konkrétny termín začiatku výstavby mosta, ktorý sa v minulosti už viackrát posunul. Petíciu organizuje nezávislý mestský poslanec Martin Barčák, akékoľvek politické pozadie odmieta. Zbieranie podpisov niektorí jeho kolegovia kritizovali.
Jediný možný prejazd cez Váh v Trenčíne komplikuje dopravu. Zápchy sú v krajskom meste na dennom poriadku. Navyše súčasný most má cez 50 rokov a potrebuje opraviť, podľa niektorých odborníkov ho vraj treba rovno zbúrať a postaviť nový. Doprava je podľa oslovených ľudí najväčším problémom Trenčína. Centrum mesta je úzke, nachádza sa medzi Váhom a lesoparkom Brezina. Cez stred mesta tak vedie len jedna cesta.
Schváleniu nič nebráni
Projekt výstavby nového mosta je pripravený, čaká sa na eurofondy. Podľa informácii zo Slovenskej správy ciest schváleniu peňazí z Bruselu už nič nebráni. Most má stáť asi 71 miliónov €, tak veľkú investíciu musela pred konečným schvaľovaním Európskou komisiou preskúmať poradenská konzultačná skupina. “Splnili sme všetky kritéria a požiadavky, čo sme mali. Už nič nebráni tomu, aby skupina odovzdala podklady Európskej komisii,” povedal šéf správy ciest v Žiline Ivan Hlavoň.
Európska únia má zaplatiť 75 percent ceny mosta, čo je vyše 53 miliónov €. Zvyšok uhradí investor, teda štát. Projektovú dokumentáciu za viac ako 1,5 milión € platilo mesto, stavebné povolenie vydalo ešte pred rokom.
Most má stáť asi dva kilometre južne od súčasného, viesť má od diaľnice cez Váh smerom na najväčšie trenčianske sídlisko Juh. Povedie aj okolo priemyselného parku, kde by mal vyrásť závod na výrobu LCD displejov, vo fabrike má pracovať tri tisíc ľudí. Most je zároveň prvou etapou juhovýchodného obchvatu mesta. Ten má viesť poza lesopark Brezina, ktorý spolu s Váhom delí mesto na tri časti.