TRENČIANSKA TEPLÁ. Železničná spoločnosť Slovensko totiž pri poslednej zmene posunula odchody rýchlikov o 10 a 15 minút, autobusy, ktoré majú slúžiť aj ako prípoj k týmto vlakom, však zdá sa, zostali ako predtým. Študent Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov na Žilinskej univerzite Miloslav Červený sa práve tejto téme venuje vo svojej bakalárskej práci. Občas cestuje do Novej Dubnice, pričom z vlaku vystupuje v Trenčianskej Teplej. Do Dubnice sa teda musí dostať autobusom. „Myslím si, že autobusové prípoje sú veľmi zle rozvrhnuté. Určite by mal autobus dochádzať ku každému rýchliku a v dennej špičke aj ku každému osobnému vlaku," tvrdí Miloslav, ktorý hovorí, že ak by bol cestovný poriadok nastavený dobre, tak by cestujúci mal na stanici čakať v priemere 15 minút. Skontrolovali sme, aká je realita.
Čakať či nestihnúť?
Autobus na stanicu priváža ľudí, ktorí cestujú ďalej vlakom a zavezie zasa tých, ktorí sa chcú z Trenčianskej Teplej dostať do Novej Dubnice, Dubnice nad Váhom či Ilavy. Nie zriedka sa stáva, že autobusy na dlhšej trase naberú meškanie. Preto je mnohokrát len otázkou šťastia, či cestujúci stihne vlak, ku ktorému ide prípoj takpovediac na chlp presne, keď si naviac ešte musí kúpiť lístok.
Na druhej strane, ani dlhé čakanie nie je príjemné. V Trenčianskej Teplej veľa možností na strávenie zostávajúceho času nie je. Zo služieb sú tu k dispozícii len automaty na kávu a drobné občerstvenie, bankomat, novinový stánok, pohostinstvo a čakáreň.
O nespokojnosti cestujúcich vedia
Ako sa vyjadrila hovorkyňa SAD Trenčín Ivana Strelcová, sťažnosti na autobusy zaznamenali. „Podnety sme posunuli na Trenčiansky samosprávny kraj, aby tu posúdili zmeny odchodov. My ako dopravca nemôžeme svojvoľne meniť žiadne odchody a príchody autobusov. To môže robiť iba objednávateľ služby a to je v prípade prímestskej dopravy práve župa."
Hovorkyňa Trenčianskeho samosprávneho kraja Vlasta Henčelová uvádza, že na všetky zmeny grafikonu a požiadavky cestujúcich niekedy môžu reagovať len veľmi ťažko. „Železnice v priebehu minulého roka trikrát menili grafikon dopravy. Pri poslednej zmene cestovných poriadkov vlani v decembri sme spravili posuny takmer v stovke prípadoch práve kvôli zmenám grafikonu železnice. Naviac, časté zmeny mnohokrát prinášajú len väčší chaos," tvrdí Henčelová.
Podľa hovorkyne železničnej spoločnosti Martiny Pavlíkovej však vlani v cestovnom poriadku spravili len tri mimoriadne zmeny, ale vlakov, ktoré zastavujú v stanici Trenčianska Teplá, sa dotkli len minimálne. „Konkrétne išlo o jedno až dvojminútové posuny desiatich rýchlikov a štyroch osobných vlakov."
Zmeny musia byť dobre premyslené
Miloslav Červený hovorí, že práve autobusová doprava je tá, ktorá by sa mala podriadiť železničnej. „Určite sa musí autobus prispôsobiť vlakom. Grafikon železničnej dopravy je oveľa zložitejší ako autobusový. Rozpis autobusových poriadkov by sa dal nastaviť aj lepšie, ako je to v súčasnosti. Trenčianska Teplá je železničný uzol a vlakov tam stojí veľa. Takže keby niektoré autobusy čakali napríklad 15 minút a počkali aj dva vlaky, bolo by to výhodnejšie aj pre SAD. Viezli by tak ľudí z dvoch vlakov a nie jedného."
Strelcová však oponuje, že také jednoduché to nie je. „Spojenie má mnoho atribútov, ktoré musíme dodržať - bezpečnosť práce, povinné odpočinky pre šoférov..." vysvetľuje. „Autobusy premávajú takmer bez prestojových časov na konečných zastávkach, a preto nie je možné vykonanie posunu o pätnásť a viac minút. Niekoľkokrát sme rokovali aj so železnicami, a čo sa dalo, to sme upravili. Autobusové spoje sú okrem prípojov na vlaky naviazané na ostatné prestupné linky, a túto sieť nemôžeme porušiť. Okrem cestujúcich za vlakmi spoje prepravujú robotníkov do práce, z práce, žiakov a študentov do škôl a späť a občanov za službami."
Napriek všetkému Vlasta Henčelová prisľúbila, že zmena nastane možno skôr ako v decembri, kedy je to pravidlom. „Stále zbierame pripomienky a vyhodnotíme ich k 1. júnu," dodala.
Vlaky verzus autobusy v číslach:
Každý pracovný deň príde a odíde zo stanice v Trenčianskej Teplej 24 rýchlikov.
Autobusov, ktoré majú slúžiť aj ako prípoje k týmto vlakom je 25.
Spojov, ktoré smerujú zo železničnej stanice do Novej Dubnice je 26.
7 autobusov príde na stanicu menej ako 10 minút pred odchodom vlaku.
16 autobusov privezie cestujúcich viac ako 20 minút pred odchodom vlaku, z toho až v 9 prípadoch musí človek čakať viac ako pol hodiny.
2 autobusy prichádzajú v 10 - 20 minútovom predstihu oproti vlaku, teda optimálne.
Autor: mat