TRENČÍN. Niekedy v priebehu budúceho roka plánuje investor začať stavať Aupark v centre Trenčína. HB Reavis hovorí, že projekty ako Aupark majú v súčasnej hospodárskej kríze najväčší potenciál a banky nemajú problém sa na nich podieľať, a práve preto sa zameriavajú práve na ne. K stavebnému povoleniu má však spoločnosť ešte ďaleko.
Investor už vypracoval architektonickú štúdiu, na stole ju momentálne majú pamiatkari. Štúdia je aj v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA). Aupark má stáť hneď vedľa historického jadra mesta pri zjazde z jediného cestného mosta v Trenčíne. Vyžiada si radikálne zmeny v doprave. čas výstavby HB Reavis odhaduje na dva roky.
“Termíny výstavby trenčianskeho Auparku kríza neovplyvnila. Keďže ide o rozsiahly projekt na území, kde je treba ešte vyriešiť veľa aspektov a získať záväzné stanoviská dotknutých orgánov, je predčasné povedať úplne presný a záväzný termín. Počítame však so začiatkom výstavby niekedy na budúci rok,” povedal pre agentúru SITA hovorca HB Reavis Slovakia Roman Karabelli. Mesto, ktoré vydáva prípadné územné rozhodnutie, sa projektu nebráni. Jedna vizualizácia Auparku bola prezentovaná už v minulosti, tú ale samospráva odmietla.
Najvačším problémom je preťažená doprava
Ako najväčší problém pri výstavbe Auparku sa javí už teraz preťažená doprava. Centrum Trenčína je úzke, ohraničené Váhom a lesoparkom Brezina. Jedinou možnou cestou cez centrum mesta prejde za deň do 30-tisíc áut a zápchy sú na každodennom poriadku. Pri nákupnej špičke, napríklad pred Vianocami, investor očakáva dennú návštevu v Auparku tri- až päťtisíc aut. Podľa štúdie EIA sa investor spolieha na plánované investície a zmeny v doprave.
Trenčania čakajú na začiatok výstavby druhého cestného mosta a tiež prekládku trate v súvislosti s modernizáciou železnice, ktorou sa uvoľnia ďalšie pozemky, kde môže vzniknúť nová cesta. Investor už prisľúbil, že bude znášať všetky náklady na riešenie dopravy, ktorá priamo súvisia s výstavbou obchodného centra. Ide najmä o vybudovanie kruhového objazdu pod mostom.
O Auparku bude referendum
Proti projektu Auparku, podobne ako v Žiline, sa zdvihla vlna nevôle. Smer-SD, ktorý je v mestskom zastupiteľstve v opozícii, v petícii proti Auparku zozbieral 8666 podpisov. Primátor Branislav Celler (SDKÚ-DS) medzitým rozhodol, že o Auparku bude referendum. Krajská šéfka Smeru-SD Magda Košútová vyhlásenie referenda nazvala chlácholením a balamutením obyvateľov. Narážala na to, že v deň, keď Celler ohlásil vyhlásenie referenda o stavbe Auparku v centre Trenčína, podpísal aj kúpnu zmluvu o predaji pozemkov investorovi obchodného centra. Aupark doplatil zvyšok kúpnej ceny 10,7 milióna korún (355 175 €) a Celler zmluvu podpísal. Tvrdil, že keď doplatili sumu, tak musel.
Na stredajšom riadnom zasadnutí mestských poslancov by sa podľa Jany Markovej z kancelárie trenčianskeho primátora mal stanoviť konkrétny termín referenda. Pre Aupark budú poslanci aj schvaľovať návrh všeobecne záväzného nariadenia o hlasovaní obyvateľov mesta. Pôjde o prvé referendum v novodobých dejinách Trenčína, aby mohlo byť platné, je potrebná účasť viac ako polovice občanov. Referendu však ešte bude predchádzať verejná prezentácia projektu.
Výstavba trenčianskeho Auparku by mala stáť vyše 33 miliónov €, prenajímateľná plocha bude viac ako 16 000 štvorcových metrov. Mesto v minulých rokoch predalo investorovi viacero parciel v celkovej rozlohe 6700 štvorcových metrov pri priemernej sume 101,24 € za meter štvorcový. HB Reavis momentálne stavia Auparky aj v Piešťanoch a v Žiline.