Trenčín - , že môžu získať finančné prostriedky na rôzne rozvojové projekty. Patria medzi ne najmä projekt SAPARD alebo ISPA, ktoré boli pomerne bombastické, lenže... Konkrétne ponuky od SAPARD-u neprišli, preto sa chceme stretnúť s predstaviteľmi Sapardu. Bohužiaľ, v SAPARD-e sa vo vzťahu k podnikateľským subjektom zatiaľ viac hovorí ako koná, ale konkrétne výsledky za "dlhú " dobu ich činnosti chýbajú. Podľa našich informácií budú uprednostňované väčšie projekty, pretože aj vo fonde ISPA skončilo obdobie "čo dedina, to jedna čistička odpadových vôd " .Ideálne by bolo, ak by sa spojilo dohromady viacero obcí z jednej doliny, ktoré si vybudujú poriadnu čističku. Budeme si musieť určiť isté priority, či pôjdeme na program čističiek odpadových vôd alebo niečo iné," hovorí podpredseda samosprávneho kraja Trenčín Ing. Jozef Fabián a pokračuje. Ponúkli nám to viacerí, aby sme sa orientovali na likvidáciu odpadu ako takého, pretože ide nielen o odpad komunálny, ale aj nebezpečný s možnosťou separovaného zberu. Záujem je aj o recykláciu, pretože vidíme, že tento proces sa v poslednej dobe slušne rozbehol. Naším problémom sú umelohmotné veci, kým trebárs v Amerike dávajú všetko do papiera. Aby tomu mohlo byť tak aj u nás, treba k tomu prispôsobiť právne normy. Ide napríklad aj "nešťastný" zákon o PVC, keď nám skoro "vybuchli "Nováky. Súhlasím, že PVC treba obmedziť, lenže najprv treba pripraviť legislatívu aj podnikateľské prostredie, a až potom plynulo prejsť na papier a recyklovateľné veci."
Ďalšie projektové aktivity chcú v Trenčianskom samosprávnom
kraji zamerať na cesty a ich úpravu. "Pod našu správu prejdú cestné komunikácie, dvojky a trojky by mali prejsť pod obce. Tak hovorí zákon. Lenže máme indície, že niektoré okresné správy ciest prešli na "systém roztrhania okresu". Rudnianska dolina mala prejsť pod Trenčín, Prievidzský zasa malo ísť pod Nitru. S týmto kategoricky nesúhlasíme, odmietame to a v interpelácii s tým vy stúpil poslanec Mažár. Kde nie je cesta, nie je život. Potrebujeme vy užiť kapitál a cieľom je zakomponovanie cestného programu pre novú vládu. Ide o Lysú, Trenčiansky privádzač, kde je skutočne kalamitný stav. Riešiť sa musí aj cesta Prievidza - Trenčín, rovnako aj oblasť Považskej Bystrice. Treba začať robiť projektové dokumentácie, pretože štúdia na to je už hotová," vysvetľuje J. Fabián. Pod správu Trenčianskeho samosprávneho kraja by malo prejsť asi 80 percent ciest II. a III. triedy, pričom Ministerstvo financií SR na ne vyčlenilo iba 53 percent. Keď si to vezmeme, tak je pod cestami nevysporiadaných pozemkov v hodnote 850 miliónov korún. Čo s tým? "Štát dáva ročne 50 miliónov, to je na vysporiadanie tak počas celej jednej generácie. Poviem príklad. Obrátil sa na mňa občan, že mu majú poslať 25 korún, ohľadom nájomného za cestu vedúcu cez jeho pozemok. Lenže všetka dokumentácia s poštovným tvorila 60 Sk. Treba to dať do správnych koľají, aby štát neodškodňoval ľudí takýmito smiešnymi sumami, a ešte pritom vyrábal agendu, a to nerátam plat úradníka. Hospodárime od desiatich piatim, ale to je celoslovenský problém.
Ďalšou možnosťou získania financií z fondov je oblasť agropodnikania najmä na vidieku. Zaoberáme sa riešením problematiky udržania vidieka a program obnovy dediny. Chceme nadviazať kontakty s členmi vidieckeho parlamentu, stanoviť si priority, osloviť tretí sektor a všetko koordinovať. V roku 1999 sa hovorilo, koľko bude na všetko peňazí, zatiaľ všetko ostáva vo verbálnej polohe a na projekty nešla ani korunka.
Bohužiaľ, nie je to naša vina, ale skôr je to otázka pre ľudí zo SAPARD-u. V minulom roku 26.marca bola podpísaná finančná dohoda medzi Slovenskom a Európskou komisiou v hodnote 18,6 milióna eúr pre SAPARD. Agentúra by mala zadefinovať kritériá projektu, aby sa mu mohli všetci záujemcovia prispôsobiť a nie zháňať veci pokútne ako doteraz.
Jozef Šprocha