Utorok, 16. august, 2022 | Meniny má Leonard

Tragická nehoda leteckého akrobata oficiálne stále neobjasnená

V túto víkendovú sobotu si tí, ktorí nezabúdajú, p

ripomenuli práve uplynuté tri roky odvtedy, čo tragická udalosť vyriekla krutý ortieľ nad životom jedného z najznámejších a najlepších česko-slovenských, neskôr slovenských leteckých akrobatov Pavlom Čičom. Rodák z Dolnej Súče, vyrastajúci v skromných pomeroch, sa vďaka vlastným mimoriadnym schopnostiam a obrovskému úsiliu vypracoval na špičkového pilota dosahujúceho domáce i zahraničné úspechy. Bol vicemajstrom sveta, majstrom Európy, viacnásobným šampiónom Slovenska. Zároveň bol aj inštruktorom lietania, inšpektorom leteckého športu a trénerom slovenskej reprezentácie v leteckej akrobacii.

SkryťVypnúť reklamu

Ani po troch rokoch...

Len ťažko sa dá spomínať na tohto výnimočného človeka a pri tom ani slovom nespomenúť, čo sa odohralo 15. júna 1999 pred hangárom firmy Seagle Air. Vari najmä preto, že prípad ani po troch rokoch nie je spravodlivo uzavretý.

Rozhovory s jeho blízkymi priateľmi, ktorí nie sú ochotní uznať pochybné závery vyšetrovania, manželka, veľmi otvorene poukazujúca na skutočného vinníka smrti jej manžela, ale aj záverečná správa Leteckého úradu SR o odbornom vyšetrovaní pozemnej nehody lietadla Z-50 LX poznávacej značky OM-ARD, či počiatočné vyjadrenia tých, ktorí v čase tragédie boli tam a dnes mlčia, alebo zmizli bez stopy, ponúkajú úplne iné vysvetlenie.

Podľa popisu nehody, podanej majiteľom spoločnosti Seagle Air Ľubomírom Hlaváčom, mal Pavel Čičo nakrúcať vrtuľu lietadla vytiahnutého z hangára a káblom napojeného na zdroj elektrickej energie. Kolesá hlavného podvozku neboli podložené klinmi.

SkryťVypnúť reklamu

Pavla som osobne dobre poznala a bývala som veľmi blízkym svedkom jeho začínajúcich úspechov v leteckej akrobacii. A viem o jeho neoblomných zásadách, ak išlo o dodržiavanie všetkých bezpečnostných predpisov pred i počas lietania. Pavel, by nikdy s pozapínanými spínačmi v kabíne nenakrúcal vrtuľu! A vždy veľmi dôsledne dbal, aby kolesá podvozku lietadla mal podložené klinmi.

Z profesionála hazardér?

Vyjadrenia tých, ktorí majú záujem na objasnení celej tragédie a očistení Pavla Čiča naznačujú, že ktosi veľmi konkrétny z profesionála, puntičkárskeho a neoblomného inštruktora lietania, inšpektora pre vyššiu a vysokú pilotáž predpisy rešpektujúceho ako zákon, neľútostného kritika mechanikov i adeptov lietania aj za najmenšiu nedbanlivosť, mal urobiť hazardéra, nedbanlivého pilota, ktorý si pokojne vypije pri zdržiavaní sa okolo lietadiel a lietaní. Hlupáka, ktorý si priam sám hlavu strčí do vrtule, nechá ju rozsekať a na hangárových vrátach tak zanechá výkričník z vlastného mozgu.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa spomínanej záverečnej správy sedem osôb sa vyjadrovalo o udalosti. Jeden zo svedkov uviedol, že"... povypínal úsekové spínače v kabíne lietadla pred príchodom komisie LÚ SR na základe požiadavky privolaného zdravotníckeho personálu, ktorý inak odmietal priblížiť sa k lietadlu. Ďalej tvrdil, že pri vypínaní kľúč zapaľovača "šťukol" a skrútil sa do polohy "vypnuté". Jeho polohu pred vypnutím nevedel presne určiť, pretože po nehode bol v strese, no domnieval sa, že kľúč bol v polohe "pravé magnetá zapnuté". Nuž, dajako musel vysvetliť, prečo sú v týchto miestach odtlačky jeho prstov!

Lietadlo sa vraj samo naštartovalo!

Nie je účelom dopodrobna v článku rozoberať celé vyšetrovanie Leteckého úradu SR. Jedno je však jasné každému, kto sa čo len trochu okolo lietadiel pohybuje a potvrdilo to aj vyšetrovanie, že samonaštartovanie lietadla pri rozkrútení vrtule nie je až také samozrejmé. A ak už motor lietadla nabehne na výkon odhadovaný svedkami, čiže 3 - 6 sekúnd, lietadlo by sa pohlo až na niekoľko desiatok metrov.

Za všetko hovoria vety v závere zápisu o vyšetrovaní: "Skutočnosti zistené pri testoch lietadla a na mieste nehody zakladajú predpoklad, že s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou by sa nezabrzdené lietadlo pri nehode pohlo do vzdialenosti väčšej ako dva metre... " Zreteľne povedané, lietadlo by sa muselo vrútiť do hangáru a tam rozdrúzgať.

V našom prípade sa však pohlo iba dva metre a zastavilo! Lebo niekto v ňom sedel! A, musel dobre brzdiť, pretože pri obhliadke lietadla našli brzdiace pedále zošliapnuté na doraz a zaseknuté.

Teda "... skutočnosti zistené pri testoch zakladajú predpoklad, že páky na plyn a korekciu zmesi v okamihu naštartovania motora boli v inej polohe, ako sa našli po nehode." - píše sa v záverečnej správe.

Pravda je taká, že Pavel žiadnu vrtuľu nenakrúcal. Dokazuje to aj súdnoznalecká pitva č. 24/99, potvrdzujúca skutočnosť, že "Pavel Čičo nerozkrúcal vrtuľu lietadla, ako sa udáva v oznámení, pretože pri tomto úkone na uvedenom type lietadla sa musí stáť na pravej strane."

Pavel stál kúsok od lietadla a rozprával sa s obchodným pilotom firmy Seagle Air. Ten v jednom momente, zúfalo si zakrývajúc tvár zastriekanú Pavlovou krvou kričal: "Načo som sem šiel? Musel som toto vidieť?" Vraj zážitok na ňom zanechal určité psychické následky.

Nepravdivá oficiálna verzia

Rozhovory so svedkami, konzultácie s odborníkmi a testy potvrdzujú, že Pavel Čičo vôbec nezahynul tak ako znela oficiálna verzia. Jasne to naznačuje aj posledná veta v záverečnej správe: "Skutočnosti zistené pri vyšetrovaní nehody a pri testoch lietadla zakladajú predpoklad, že v čase nehody sa v kabíne lietadla s veľkou pravdepodobnosťou nachádzala iná osoba."

Na polícii v januári minulého roku prípad uzavreli ako trestný čin ublíženia na zdraví podľa § 224 ods. 1 Trestného zákona, ktorého sa dopustil doposiaľ neznámy páchateľ tým, že 15. 6. 1999 o 15,50 h na letisku v Trenčíne pri hangári firmy Seagle Air pri štartovaní lietadla zn. Zlín 50 LX spôsobil smrteľné zranenie zachytením listovej vrtule pilotovi Pavlovi Čičovi a vyšetrovanie prerušili, nakoľko sa nepodarilo zistiť skutočnosti oprávňujúce začať trestné stíhanie voči konkrétnej osobe.

Mlčiaci svedkovia

Ale konkrétna osoba je známa. Napriek tomu svedkovia mlčia. Jedni zo strachu, iní podplatení, ďalší, ktovie ešte akým spôsobom majú zapchaté ústa! A, páchateľ? Po prvom šoku, keď si hlavu trieskal o hangár a vykrikoval "Ja som ho zabil!", sa veľmi rýchlo spamätal. A konal vo vlastný prospech. Naše skorumpované prostredie mu pomohlo "vyhrať" nad Pavlom! Ale, aká to je výhra?

Ak sa vám niektoré z mojich riadkov zdajú morbídne, ja za morbídne pokladám práve to, čo sa dialo po tragédii. Ako tí, čo videli, zrazu nevideli, iní mlčali a mlčia ďalej i keď veľmi dobre poznajú pravdu.

A tak sa pýtam - žije sa vám dobre, vážení? Žije sa dobre tomu, kto vliezol do lietadla, skrútil kľúčikom a zmaril ľudský život?! Spokojní sú vyšetrovatelia, že nič nevyšetrili? Dozorujúci prokurátor zrejme tiež spáva spokojne. Čo tam, akási smrť vynikajúceho leteckého akrobata, keď sa na verejnosti pretriasajú oveľa "zaujímavejšie" kauzy!

Pravda, ľudia sú podplatní. Ale svedomie, to sa nevzdáva. Pracuje pomaly a trpezlivo. Ako kvapka vody vytrvalo padajúca do skaly. A ak ľudia sami nedokážu učiniť spravodlivosti zadosť, božie mlyny raz namelú spravodlivej múky...

Oľga Kajabová

Najčítanejšie na My Trenčín

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  3. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  4. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  6. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  7. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  8. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  1. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  2. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  3. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 22 154
  2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 20 628
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 608
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 16 247
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 858
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 3 225
  7. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 461
  8. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 2 310

Blogy SME

  1. Peter Slamenik: Good idea Slovenia
  2. Marek Kytka: Projektil Lászlá Bénesa a profesorský gól Stana Lobotku
  3. Kristína Jakubičková: Kým dorazí zásielka, bude zo mňa Matuzalem!
  4. Štefan Vidlár: (NE)MOCŇÍ
  5. Branislav Pasiar: Ako bráni štátna správa a cirkev rurálne oblasti pred ruskou propagandou?
  6. Filip Kaľavský: Hlavná kontrolórka a prázdniny v Ríme
  7. Věra Tepličková: Nebezpečné fixácie alebo Buďme radi, že je to Sulík
  8. Ján Chomík: Viva México & chilli omáčky
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 154
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 822
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 515
  4. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 5 479
  5. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 4 473
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 4 375
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 892
  8. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 726
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Registrácia je bezplatná.


6 h

Získaniu certifikátu predchádzal environmentálny audit, ktorý bol zameraný na rôzne oblasti života organizácie z hľadiska prístupu k ochrane životného prostredia.


7 h

S Inteligentnou domácou asistentkou (IDA) - monitorovacím systémom, ktorý prinesie do rodín seniorov a osôb so zdravotným znevýhodnením viac istoty a bezpečia, sa rad-radom zoznamujú budúci poskytovatelia sociálnych služieb na území Trenčianskej župy.


7 h

Dopravní policajti včera riešili nehodu na cyklotrase v Trenčíne. Žena skončila v nemocnici s ťažkým zranením.


(tn) 7 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Peter Slamenik: Good idea Slovenia
  2. Marek Kytka: Projektil Lászlá Bénesa a profesorský gól Stana Lobotku
  3. Kristína Jakubičková: Kým dorazí zásielka, bude zo mňa Matuzalem!
  4. Štefan Vidlár: (NE)MOCŇÍ
  5. Branislav Pasiar: Ako bráni štátna správa a cirkev rurálne oblasti pred ruskou propagandou?
  6. Filip Kaľavský: Hlavná kontrolórka a prázdniny v Ríme
  7. Věra Tepličková: Nebezpečné fixácie alebo Buďme radi, že je to Sulík
  8. Ján Chomík: Viva México & chilli omáčky
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 154
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 822
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 515
  4. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 5 479
  5. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 4 473
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 4 375
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 892
  8. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 726
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu