Trenčín - trenčianskom regióne v nevyhnutnom rozsahu ambulantnú a návštevnú službu občanom pri náhlom ochorení, zhoršení zdravotného stavu alebo pri ohrození života, ktoré vzniklo v čase mimo riadnej prevádzky zdravotníckych zariadení. LSPP nie je určená na bežné vyšetrovacie alebo liečebné úkony, ktoré je možné vykonať nasledujúci deň u svojho ošetrujúceho lekára. „Aj napriek tomu sú niektorí pacienti ľahostajní a pohotovostnú službu často zneužívajú,“ posťažovala sa nám Mária Makáková, vedúca sestra LSPP. „Mnohí sú nezodpovední k svojmu zdraviu, chodia k nám doslova s banalitami, ktoré nespadajú pod systém pohotovostnej služby. Takéto ošetrenia, s ktorými k nám v priebehu mesiaca chodí okolo 20 percent z celkového počtu pacientov, nespadajú pod pohotovostnú službu, ale patria k obvodným lekárom a do kožných ambulancií. Navyše na kožné vyšetrenia nie je pohotovostná služba kvalifikovane vybavená. Ak ochorenie nespadá pod pohotovostnú službu a trvá dlhšie ako tri dni, alebo cez víkend, od pacienta sa môže vymáhať pokuta za to, že zneužil pohotovostnú službu,“ upozorňuje M. Makáková. „Zároveň prosím pacientov, ktorí si prizvú lekára do rodiny, aby boli trpezlivejší a tolerantnejší, pokiaľ sanitka nepríde včas. Jeden lekár a jedno sanitné vozidlo na tak veľký región, to sa naozaj niekedy nedá zvládnuť“.
Problémy sú aj s preukazmi poistencov. Pacienti každého pol roka či každý rok menia poisťovňu, pričom preukazy nevracajú. „Stalo sa nám, že niektorí vytiahli na stôl aj tri a lekár si mal vybrať. Je to naozaj nezodpovedné,“ tvrdí vedúca sestra. „Keď ide pacient na pohotovosť, vezme preukaz, ktorý má po ruke. Neskôr nám z poisťovne oznámia, že ide o nekorektného pacienta, ktorý už tri-štyri roky nepatrí do poisťovne. Veľakrát prídu aj bez nej. Veď na čo nám je, povedia. To, že preukaz je neplatný, sa dozvieme až v ďalšom mesiaci, kedy sa spracuje celomesačné vyúčtovanie pre poisťovne. Nakoľko máme veľmi široký rajón a patria k nám aj nepríslušní pacienti z celého Slovenska, nemáme šancu a možnosť zistiť, do ktorej poisťovne patria a či vôbec odvádzajú poistné. Raz sme museli volať aj policajtov, lebo pacienti chceli napadnúť lekára i sestru. Zopárkrát sa stalo, že sanitkári museli skákať cez okno, aby zachránili lekára pred útočiacim pacientom.“
A ako keby toho všetkého ešte nebolo na pohotovosti dosť, niektorí pacienti dokonca demolujú prostredie. Zničili a odcudzili veci z čakárne, ukradli lavicu, vypínače, z dresu odlomili umývadlo a chceli ho odniesť...Z detského oddelenia ukradli zásuvku, zo steny zostali trčať len drôty. Raz im dokonca opitý pacient rozbil s bicyklom predné dvere.
Je zarážajúce a naozaj veľmi smutné, že ľudia, ktorí sa starajú o naše zdravie, musia toto všetko znášať. Pacienti – hlavne mladí, neničte zariadenie, ktoré slúži všetkým, nezneužívajte lekársku službu prvej pomoci, ktorej účel vyplýva aj zo samotného názvu. Možno, že práve včase vášho ošetrenia čaká na pomoc vážne chorý človek.
Rastislav Samák