Železničná spoločnosť, a. s. na základe zníženia finančných prostriedkov v rozpočte na tento rok na výkony vo verejnom záujme, vláde navrhla zrušenie osobnej železničnej dopravy na 25 regionálnych tratiach po celom Slovensku.
V Trenčianskom kraji od 2. februára úplne zastavia osobnú dopravu po železnici na troch lokálkach - Nemšová - Lednické Rovne, Jablonica - Brezová pod Bradlom, Prievidza - Nitrianske Pravno. Lokálna trať Trenčín - Chynorany má byť ako jedna z troch na Slovensku nahradená autobusovou dopravou. Regionálna trať Trenčín - Chynorany bola vybudovaná v roku 1911. Pre mnohé rodiny ale i ďalších ľudí železnica bola istotou, že im ponúkne prácu a do práce ich odvezie. Spájala ich s ostatným svetom. Lokálku Nemšová - Lednické Rovne budovali v rovnakom čase. A ľudia „za Váhom“ vedeli, že ich vždy bezpečne dopraví do práce, do školy ale aj na rýchlik, keď chceli cestovať ďalej. Lokálky prežili prvú i druhú svetovú vojnu, všetky hospodárske krízy, ani v predchádzajúcom režime nikoho nenapadlo zrušiť ich a teraz, na začiatku 21. storočia, keď nielenže oslávili storočnicu ale stále nástojčivejšie sa hovorí o ekológii, vláda prepravu osôb na týchto tratiach zrušila!
Petície, protesty, občianska nespokojnosť
Už začiatkom decembra na Obecnom úrade v Rybanoch sa stretli starostovia obcí, ktorých sa zrušenie lokálky Trenčín - Chynorany priamo dotýka. Prítomní boli aj zástupca z oddelenia dopravy Trenčianskeho samosprávneho kraja v Trenčíne, z dopravného oddelenia Okresného úradu v Bánovciach nad Bebravou a v Topoľčanoch a dokonca nechýbali ani zástupcovia Odborového združenia železničiarov.
„Zišli sme sa a okrem zozbierania všetkých petícií a protestov obyvateľov z regiónov sme hovorili o tom, čo všetko môže vtedy ešte len navrhované riešenie spôsobiť. V Bánovskom okrese je aj tak už dosť vysoká nezamestnanosť a celkom reálne predpokladáme, že týmto rozhodnutím sa umelo ešte zvýši. Bez práce zostanú tí, ktorí sa nedokážu dopraviť do práce. Pochybujem, že náhradná autobusová doprava to zachráni. Veď každé ráno sa na trase z Bánoviec do Topoľčian prepravuje 350 pracujúcich, študentov a ľudí cestujúcich za lekárskym vyšetrením, pretože bánovská nemocnica nemá všetkých odborníkov a prístrojové vybavenie“ hovorí starosta z Dolných Naštíc Marián Petreje a dodáva „Vláda sa rozhodla ponechať len nákladnú dopravu. Čo, to regiónu prinesie? Na trase Trenčín - Chynorany chodí jeden pár manipulačných vlakov za dvadsaťštyri hodín. Počas repnej kampane tu prechádzajú tri páry repných vlakov denne. Ak po pol roku zistia, že nákladná doprava nie je rentabilná, zrušia ju? A čo potom budú robiť družstvá? Tie tiež zrušíme? Aj v nich našla prácu aspoň malá časť obyvateľstva. Skutočne, nikto neuvažoval nad tým, čo všetko takéto rozhodnutie spôsobí. Ak vlaky od 2. februára prestanú chodiť, následky budú hrozné.“
Nemenej kritická situácia bude aj na trase Nemšová - Lednické Rovne. „Prešiel som si obce na tomto úseku“, hovorí železničiar a odborový funkcionár Anton Andel z Nemšovej. „Starostovia Bolešova, Pruského, Lednických Rovní, ale aj tých bližšie, či ďalej od trate ako je Sedmerovec, Slávnica, Červený Kameň, podnietení aj protestmi občanov a podpísanými petíciami písali ministrovi dopravy, predsedovi vlády a usilovali sa vysvetliť im dôležitosť tejto železnice pre tunajších ľudí. Bez odozvy!“ líči realitu „za Váhom“ dodávajúc, že potom sa občania z Lednických Rovní a okolia do krajského mesta nedopravia skôr ako o desiatej hodine. Nie každý má na odvezenie auto.
Autobusy situáciu nevyriešia
Autobusová doprava asi tiež nebude záchranou. Dodrží sa náväznosť na grafikon vlakov v Chynoranoch? Dobre vieme, že SAD-ky nemajú dostatok finančných prostriedkov. V autoparkoch majú prevažne staré autobusy. Z Bánoviec a okolia bude treba každé ráno prepraviť už spomínaných 350 cestujúcich. To je navyše okolo osem i viac autobusov!
A čo cesty?! Veď vieme, že cesty spájajúce obce sú nerovné, samá zákruta. Z Bánoviec do Topoľčian sa musí jazdiť po nich, pretože tu nie je vybudovaný hlavný ťah ako na Prievidzu. Prispeje bezpečnosti ďalšie ich prehustenie autobusovou dopravou? A čo v zime? Keď začne vystrájať počasie a sneh, ľad? Aj keď sa doprava nepreruší, tak určite sa spomalí! Aj tak je v skutočnosti pomalšia ako vlaková. Koľko potrvá, kým sa tých 350 osôb, ktoré doteraz sa bezpečne vozia vlakom, prepraví ráno tam a popoludní a navečer naspäť? Lebo keď sa niekam dovezú, musia sa aj vrátiť! Kde je kultúra cestovania? Koľko času stratí cestujúci neustálym prestupovaním, čakaním na ďalšie spoje? To sú vari najkrikľavejšie nedostatky, ktoré sa asi budú veľmi ťažko odstraňovať.
Samosprávny kraj o ničom
nerozhodoval
Chýry o tom, čo sa chystá, vo verejnosti rezonovali už v novembri. Nikto z vlády ani ministerstva dopravy nepovažoval za dôležité o pripravovaných opatreniach rokovať s predstaviteľmi samosprávnych krajov, ktorých sa to priamo a najviac dotýka, aby spoločne hľadali aj iné možnosti, ako bezpodmienečné rušenie regionálnej osobnej železničnej dopravy. Nikto nehovoril ani s predstaviteľmi miest a obcí.
Hneď, ako sa verejnosť z médií, iné zdroje totiž neboli, dozvedela, čo ich čaká, zdvihla sa veľká vlna protestov. Nespočetné nesúhlasné stanoviská, petície, osobné listy, telefonáty sa hrnuli do Úradu Trenčianskeho samosprávneho kraja v Trenčíne. „Nemáme žiadne rozhodovacie kompetencie v tejto oblasti a preto sme mohli iba dôrazne upozorniť, čo takéto rozhodnutie môže spôsobiť. Podporený petíciami občanov predseda TSK Štefan Štefanec písal aj predsedovi vlády, aj ministrovi dopravy, zdôvodnil, prečo sa železničná osobná doprava v regióne nemôže zrušiť. Bez odozvy!“ hovorí Ing. Štefan Maslák z oddelenia dopravy na Úrade TSK.
Železničiari budú štrajkovať
Rozhodnutie vlády o zrušení osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach od 2. februára kritizovali aj odborári na železniciach. Rovnako ako samosprávne kraje navrhujú, aby sa termín oddialil a hľadalo iné a najmä vhodnejšie riešenie.
Už teraz, v dôsledku najnovších rozhodnutí, sa ráta s prepustením 471 rušňovodičov, výhybkárov, údržbárov železničných tratí, výpravcov, pokladníkov a členov vlakových a rušňových čiat a ostatných obslužných pracovníkov. Tým to však neskončí. Časom prepustia ďalších 850 zamestnancov a neskôr ešte 2 461.
Aj toto pred niekoľkými dňami zaznelo na stretnutí členov centrálneho štrajkového výboru a predsedov a zástupcov odborových organizácií v Trenčianskej Teplej. Štrajková pohotovosť železničiarov vyvrcholila v stredu 23. januára protestným zhromaždením na Hlavnej stanici v Bratislave. Tam padlo aj rozhodnutie o vyhlásení štrajku na 29. januára, ako protest proti rušeniu osobnej dopravy na regionálnych tratiach a ďalších 200 spojov na ostatných tratiach Slovenska.
Starostovia a primátori
odmietajú zrušenie dopravy
Minulý týždeň sa stretli predstavitelia Trenčianskeho samosprávneho kraja s primátormi a starostami miest a obcí, ktorých sa priamo dotýka zrušenie osobnej železničnej dopravy na regionálnych tratiach v Trenčianskom kraji. Prítomní boli aj zástupcovia SAD z Trenčína a Prievidze, zástupca ŽSR a Železničnej spoločnosti. Pozoruhodné je, že z pozvaných chýbal iba zástupca z Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR.
Starostovia sa jednoznačne nestavali proti redukcii osobnej dopravy, aspoň tých spojov, ktoré nie sú vyťažené. Ba mnohí súhlasili aj so starostom Trenčianskej Turnej Ing. Františkom Ježíkom, ale aj Lednických Rovní Ing. Ľubošom Savarom hovoriacich o kombinovanej doprave, úspešne využívanej v západných štátoch. A keď aj železničiari súhlasili, že ide o veľmi spochybniteľné rozhodnutie v konečnom dôsledku vari i poškodzujúce železnice, prítomní sa aj začudovali „Vari starostovia, či z VÚC ich predkladali vláde materiály? Veď vy ste mali presne zdokumentovať, koľko a akým spojom sa napríklad na Lednické Rovne odvezie ľudí a navrhnúť ponechanie najvyťaženejších spojov.“ Železničiari potvrdili, že predložili alternatívy, ale vláda sa rozhodla pre úplné zrušenie. V tomto kontexte padla i otázka, či vo vláde vedia, koľko korún sa preinvestovalo na opravu traťových zvrškov. Veď pred dvomi rokmi sa do trate Nemšová - Lednické Rovne vložilo 58,5 milióna korún a ešte pred viac ako mesiacom na trase Trenčín - Chynorany prebiehali silné výlukové práce a investovali sa tu celé milióny. Aj to je o ekonomike, alebo o niečom inom? A čo bude s traťami, budovami, keď zostanú opustené? Že o pár mesiacov sa doprava môže obnoviť? Ale dovtedy svoje urobia zlodeji. Už dnes sa tešia, ako všetko, čo sa bude dať, premenia na peniažky v zberných surovinách! „Z tohto stretnutia musí vyjsť výrazný protest proti časovému rozhodnutiu vklády. Všetko treba v regióne prehodnotiť a až podľa toho nech sa rozhoduje. Veď z Bolešova do škôl sa nedostane štyridsať študentov.“ rozhorčil sa bolešovský starosta Miroslav Šimák.
Predstaviteľ SAD z Prievidze Ing. Jiří Habala skonštatoval, že doteraz ich železnice nepožiadali o zabezpečenie náhradnej autobusovej dopravy na trati Trenčín - Chynorany, na čo Ing. Daniel Maruniak z ŽSR zareagoval, že sa má rozhodnúť verejnou súťažou. Podľa predsedu dopravnej komisie regionálneho parlamentu TSK Miloša Mažára, na zrealizovanie verejnej súťaže treba až šesť mesiacov. Čo bude dovtedy? Ako sa ľudia budú prepravovať? „Musíme trvať na využití všetkých možností a rezerv, aby sa osobná doprava na železniciach nerušila, ale iba obmedzila. Nie je to jednoduché ani so SAD-kami, aj keď chcú prepravu zabezpečovať. Pravda je, že sú pomalšie a železnica má grafikony napojené na rýchlikové spoje. Zaváži aj ekologickejšia železničná doprava. Nakoniec, starostovia to vnímajú aj ako krivdu, že po sto rokoch fungovania sa doprava ruší a majú obavy, že časom rovnaký osud stihne aj nákladnú dopravu. A to už budú tieto územia úplne odtrhnuté od jestvujúcich koridorov.“ povedal nám predseda TSK Štefan Štefanec. Ešte dodal, že rozprávanie o možnosti VÚC regionálne trate spolufinancovať, je veľmi zavádzajúce, pretože z rozpočtu dostali o 48 mil. menej. „Veď nemôžeme ani zmluvy o verejnom záujme so SAD podpísať v požadovanej výške, takže ďalšie rozšírenie tratí je otázne. Pravdepodobnejšie je, že ešte nejaké spoje zrušia.“
Nakoniec sa starostovia a primátori s predstaviteľmi TSK dohodli na otvorenom liste vláde. V ňom dôrazne protestujú proti rozhodnutiu o zastavení osobnej železničnej dopravy na regionálnych tratiach aj s odvolaním sa na povinnosť vlády zabezpečovať základnú dopravnú obslužnosť. „Znovu sa pokúsime vyvolať posledné rokovania s vládou na odstránenie hroziacej katastrofy, pretože pri rozhodnutí nezvážila jeho dôsledky.“ uzavrel predseda TSK.
Oľga Kajabová