ov nezávisle na sebe posudzovalo dve alternatívy na modernizáciu železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov na úseku od Zlatoviec, železničný most až do centra Trenčína po železničnú stanicu a to tzv. nulový variant a variant č. 1. Minulý týždeň v stredu sa uskutočnila záverečná prezentácia a vyhodnotenie stanovísk pred odbornou verejnosťou spojené s tlačovou konferenciou.
„Upozornil som vás,” povedal primátor Juraj Liška novinárom, „že ak by sa neuskutočnil Workshop 2003, platil by tzv. nulový variant prijatý v minulom roku vo februári komisiou mestského zastupiteľstva. Nechceli sme nič iné pre občanov nášho mesta, iba zvážiť, ktorý variant je najvýhodnejší.”
Primátor bol nadšený, že sa objavilo okolo šesť - sedem štúdií, ktoré podľa neho sú veľmi zaujímavé. Existujú dva najzaujímavejšie návrhy a to od firmy Aurex, už dlhšie spolupracujúcej s mestom na územnom pláne a ďalší návrh vytvorili trenčianski architekti pod vedením Ing. arch. Júliusa Brunu. Primátor vyjadril presvedčenie, že nakoniec sa bude rozhodovať medzi týmito dvomi návrhmi, alebo nastane ich skĺbenie v čiastočnom či detailnejšom riešení. Medzi odborníkmi zvíťazil variant č. 1, teda vybudovanie nového mosta, čomu za obeť padne niekoľko domov na Zámostí a mestská plaváreň. Mesto si dalo podmienku vybudovať za štátne peniaze nové kúpalisko na Ostrove pre 4 00 návštevníkov ešte skôr ako sa začne s modernizáciou trate. Mestský štadión a športovú halu podobný osud nemá stihnúť. Ako potvrdil primátor, na mestskom úrade spracujú oba varianty dajú na posúdenie občanom. Pravdou je, že oficiálne ešte nebol prijatý žiaden návrh.
„Naším hlavným vodidlom pre projektovanie bola štúdia z roku 1995, kde sa tento ťažký bod v Trenčíne riešil tak, že modernizovaná trať sa ponechala v pôvodnej osi, teda po starom železničnom moste so znížením rýchlosti zo stošesťdesiat na 70 km/h. Záleží na Meste Trenčín ako sa rozhodne. Či zvolí tzv. nulový variant, alebo prijme alternatívu, ktorá nám, ako zástupcom železníc pomôže trať dostať do rýchlejšej pozície.“ pripojil vyjadrenie aj Ing. Slavomír Podmanický, generálny riaditeľ Reming Consult, a. s. Bratislava, firmy, ktorú Železnice SR poverili spracovaním projektovej dokumentácie dodávajúc: „Zastaviť sa nedá už nič, ani na pol roka, lebo by sme prišli o peniaze z eurofondov.“ Ešte pár slov o tom najdôležitejšom - o peniazoch. Pri tzv. nulovom variante, teda ponechaní pôvodnej železničnej trate so starým železničným mostom investičné náklady predstavujú asi 1,3 mld. korún, pri variante č. 1 s novým železničným mostom a zrušením mestskej letnej plavárne pôjde o zvýšenie o zhruba 1,5 mld. teda spolu 2,7 mld. korún. Ak by sa malo uvažovať o variante navrhujúcom železničnú trať vybudovať mimo mesta a tu jestvujú vari zo tri návrhy, investičné náklady by sa v jednotlivých prípadoch predražili od štyroch až po sedem miliárd korún. Tu treba ústami Ing. Slavomíra Podmanického podotknúť, že Železnice SR sú ochotné podporovať iba jeden variant modernizácie železničnej trate v trenčianskom úseku - tzv. variant č. 1 smerujúci cez mestskú plaváreň. Prípadné obchvaty, či iné zásadné ale podľa nich neodôvodnené zmeny údajne nebudú ochotné financovať ani eurofondy. Oľga Kajabová