Trenčín - „Nechcel som, aby ľudia moje konanie vnímali ako recesiu, keby som petíciu podpísal, pretože v podstate súhlasím s ňou a nechcem robiť inak ako je v nej uvedené.“ týmito slovami trenčiansky primátor Juraj Liška zareagoval na slová predsedu petičného výboru Ing. Jozefa Tuchyňu, ktorého aj s ďalšími jeho členmi - MUDr. Pavlom Sedláčkom, JUDr. Mariánom Burajom prijal na začiatku minulého týždňa. Tí mu odovzdali dokumentáciu týkajúcu sa petície a podpisové hárky č. 1 až 536. Z nich vyplýva, že od 3. do 30. apríla 2003 petíciu podpísalo 10 007 občanov mesta a blízkeho okolia.
V petícii občania žiadajú primátora mesta, aby presadzoval ich záujmy. Nesúhlasia s nerešpektovaním platných uznesení mestského zastupiteľstva z roku 1998 potvrdzujúcich výstavbu železničnej trate mimo mesta. Nesúhlasia ani so zbúraním zrekonštruovaného historického objektu mestskej plavárne a výstavbou rýchlodráhy stredom mesta, čo negatívne ovplyvní vzhľad, životné prostredie a bezpečnosť obyvateľov. Nesúhlasia ani s likvidáciou športových areálov a žiadajú podporu rozvoja mládežníckeho športu, nevynímajúc najpopulárnejšie - hokej a futbal.
„V Európe sa usilujú o prirodzené spájanie štátov a ich hlavných miest koridormi, tak prečo neurobiť za jedny peniaze to, čo môžeme už teraz, teda odkloniť dopravu mimo Trenčín a neodkladať to o niekoľko rokov. Na nedávnom workshope nezaznel jediný analitický rozbor týkajúci sa modernizácie železničnej trate. Ako hotová záležitosť sa pripravil nultý variant, no najmä variant č. 1. Tvrdí sa, že do 7 miliárd korún by stál variant mimo mesta. Ale to nikto nespočítal! A vôbec sa nehovorí, koľko lukratívnych pozemkov na predaj by mesto získalo vedením železnice mimo mesta. Nezanedbateľné nie je ani to, že takto sa mesto rozdelí na dve časti. Ráta sa iba s tromi priechodmi a to na južnom okraji mesta, pri Bille a v meste, čo veľmi sťaží občanom život.“ povedal Ing. Jozef Tuchyňa dodávajúc, že obsahom petície nie je hľadať riešenie. Na to sú odborníci. Takto reagoval na slová trenčianskeho primátora Juraja Lišku, že predstavitelia mesta radi prijmú dobré návrhy na riešenie celého problému.
Primátor opätovne zdôraznil, že nerobia nič iné, iba postupujú podľa rozhodnutia z minulého roku. „Vtedy mestské zastupiteľstvo odsúhlasilo modernizáciu stávajúcej železničnej trate a my hľadáme najlepšiu alternatívu, ktorá bude vyhovovať aj občanom. Zaviazali sme sa, že po workshope do dvoch - troch týždňov ich budeme o všetkom informovať. A potom pripravíme verejné stretnutie, kde odpovieme na všetky otázky, týkajúce sa modernizácie železničnej trate.“
Z listu petičného výboru primátorovi Trenčína ešte vyberáme: „Železnice SR pri projektovaní tejto stavby samostatne vypracovali štúdiu, ktorá počíta s obchvatom Trenčína pozdĺž diaľnice Nové Mesto nad Váhom - Púchov. Doteraz vypracované projekty rekonštrukcie trate na ďalších úsekoch počítajú s obchádzkami zastavaných aglomerácií a to tunelom pod Tureckým vrchom pri Novom Meste n/V a obchádzkou Nimnice 2,8 km tunelom. Občania svojimi podpismi vyjadrili, že nie je vo verejnom záujme rekonštruovať železničnú trať stredom mesta a podľa Ústavy SR, č. 20 nebude možné uplatniť sankcie vyvlastnenia alebo núteného obmedzenia vlastníckych práv. Nemôže sa tak stať aj preto, že Železnice SR sú akciovou (teda súkromnou) spoločnosťou i keď so stopercentnou majetkovou účasťou štátu.“ Podľa listu občania požiadali petičný výbor, aby v prípade chybných rozhodnutí orgánov samospráv požiadali príslušné orgány činné v trestnom konaní o ich zrušenie.
Od primátora kroky petičného výboru viedli k predsedovi Trenčianskeho samosprávneho kraja Štefanovi Štefancovi, aby odovzdali dokumenty, pretože modernizácia železničnej trate, ako povedal Jozef Tuchyňa, je regionálnou záležitosťou a nie iba vecou mesta Trenčín, odkiaľ im celý materiál nakoniec pošlú na doriešenie. Zároveň požiadali, aby aj poslanci TSK rešpektovali vôľu občanov, pretože rovnako ako poslanci mestského zastupiteľstva vo voľbách získali ich dôveru. Predseda TSK potvrdil, že už pred viac ako pol rokom od Úradu TSK predstavitelia Železníc SR požadovali určité stanoviská.
Petičný výbor celú dokumentáciu posiela na vedomie aj Ministerstvu životného prostredia SR a Delegácii Európskej komisie v SR, ako garantovi a investorovi výstavby železničnej trate západ - východ.
Oľga Kajabová