j Liška sklamal Trenčanov a podpísal záväzné stanovisko k modernizácii železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov pre traťovú rýchlosť vlakov 160 km za hodinu. Svoj autogram hodil pod stanovisko ešte 24. júla a neinformoval o ňom mestské zastupiteľstvo. Rovnako postupoval aj 30. septembra pri podpise verejnej vyhlášky ako šéf Spoločného obecného úradu v Trenčíne. Stošesťdesiatkilometrová rýchlosť vlakov, prechádzajúcich Trenčínom, si vyžiada presunutie železničného mosta, likvidáciu dvoch desiatok domov a mestskej plavárne. Proti tomuto riešeniu sa vyslovilo 10-tisíc Trenčanov v petícii. Juraj Liška hlas svojich bývalých voličov ignoroval. Poslancov zastupiteľstva naviac nechal v nevedomosti. Na augustovom zasadnutí MsZ našli poslanci v pokladnici poldruha milióna korún na štúdiu o obchvate mesta, kopírujúcom diaľnicu. Tá sa júlovým podpisom primátora stala bezpredmetnou.
Vzniknutú situáciu dnes pravdepodobne zbytočne zachraňuje Mestská rada v Trenčíne. Primátorovi odporúča, aby vyhlášku, ktorú podpísal, zrušil. Poslanec Jozef Mertan tvrdí, že investor ŽSR do svojej žiadosti o vydanie územného rozhodnutia nezapracoval všetky požiadavky mesta. Na základe rozhodnutia mestskej rady bude zriadená nezávislá komisia, v ktorej kompetencii bude posúdenie možností Mesta Trenčín pri vyjednávaní s investorom o najvýhodnejšom riešení modernizácie železničnej trate v súlade s oprávnenými záujmami obyvateľov. V komisii nebudú len poslanci a zamestnanci mesta, ale aj odborná verejnosť, architekti, členovia petičného výboru a zástupcovia tretieho sektora.
Poslanec a viceprimátor Trenčína Branislav Celler tvrdí, že doteraz ŽSR nebrali Trenčín ako partnera na rokovanie vážne. „Potrebujeme sa dostať do štádia, keď nás niekto začne počúvať,“ zdôraznil.
Plán železníc modernizovať trať na európske pomery je na svete od roku 1994. Mesto Trenčín sa svojou pozíciou v pripravovaných zmenách začalo zaoberať, až keď mal investor jasnú predstavu o realizácii projektu. Primátor Liška začiatkom roku verejne sľúbil, že sa plánom ŽSR pokúsi zo svojej pozície vzoprieť. Napriek tomuto postoju podpísal dva závažné dokumenty, ktoré sú v rozpore so záujmami obyvateľov mesta. V záväznom stanovisku Mesta z júla nie je ani zmienka o neprípustnosti presúvania mostu. Je v ňom len dvanásť podmienok Mesta, vzťahujúcich sa k iným častiam trate na jeho území. Isté je v ňom však to, že Mesto súhlasí s rýchlosťou vlakov 160 km/hod na svojom území. Existujúce zákruty pred železničným mostom však vlaky v takejto rýchlosti nezvládnu. Presúvať a búrať sa s požehnaním Juraja Lišku v Trenčíne pravdepodobne bude.
Darius Ivan