Ľuďom zo Zabudišovej zrušili „existenčný” autobus!

Bošáca – Zabudišová - Mnohí Trenčania hromžia, keď

im autobus mestskej hromadnej dopravy mešká čo i len päť minút. Pritom ani nevedia, že existuje nejaká podhorská osada Zabudišová v obci Bošáca, kde je časový rozdiel medzi najbližšími po sebe idúcimi spojmi na linke Bošáca-Zabudišová až sedem a pol hodiny! Z Bošáce odchádza autobus ráno o 6.26 h, na najbližší musia ľudia čakať až do 13.55 h! Chorým ľuďom je znemožnené cestovať do Bošáce k lekárovi, viacerým aj za nákupmi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Medzi centrom obce Bošáca a jej časťou Zabudišová je päťkilometrová vzdialenosť, a ešte k tomu strmý kopec. Autobusové spojenie je preto pre väčšinu zo 150 ľudí (z toho je asi 50 dôchodcov), žijúcich na týchto bošáckych kopaniciach, životne dôležité. Nákupy, návšteva lekára, úradné záležitosti..., autobus využívajú hlavne na tieto účely. Od 15. októbra tohto roka vedenie SAD, a. s., Trenčín zrušilo autobusový spoj na linke Bošáca – Zabudišová s odchodom z Bošáce o 11.35 h. Tým bol automaticky zrušený aj následný spoj zo Zabudišovej o 12.30 h. Táto zmena tvrdo zasiahla do života starších a chorých ľudí, ale hlavne tých, ktorí tieto spoje využívali. Pre väčšinu z nich to bol doslova šok, keď zo dňa na deň čakali na autobus, ktorého sa nedočkali... „Boli sme postavení pred hotovú vec, bez možnosti brániť sa,” tvrdí Jozef Struhár zo Zabudišovej, hlavný iniciátor petície za obnovenie zrušených autobusových spojov. Podpísalo sa pod ňu 78 obyvateľov Zabudišovej. Zaslali ju SAD Trenčín a na vyšší územný celok. „SAD-ka nás o zrušení spoja informovala až tesne pred vyvesením nového cestovného poriadku na zastávkach. Treba sa vžiť do situácie starého a chorého človeka, ktorý príde ráno o 7. hodine do Bošáce k lekárovi, vybavený je o 9. hodine, a potom musí celých päť hodín čakať na najbližší autobus! Nikoho z “vrchnosti” nezaujíma, kde majú títo ľudia čakať, keď opustia ordináciu lekára, pretože vykurovaná autobusová čakáreň pre cestujúcich neexistuje. Počas nepriaznivého počasia im ostáva čakať len v zadymenom hostinci alebo v priestoroch obecného úradu,” hovorí J. Struhár. Ísť domov do Zabudišovej peši je pre staršieho človeka či deti nemysliteľné. Občan s najvzdialenejším bydliskom v Zabudišovej má domov až 6 kilometrov, z toho 3 až 4 kilometre do kopca.

SkryťVypnúť reklamu

„Za komunistov nám sem jazdilo dvanásť spojov, teraz ich máme šesť, a ešte aj tie nám chcú rušiť,” hovorí jeden z obyvateľov Zabudišovej, ktorý si neželal byť menovaný. „Nemôžem na nohy, strašne ma bolia. K lekárovi alebo na úrad ma vozí na aute syn z Nového Mesta nad Váhom. Kvôli mne si musí zobrať dovolenku,” hovorí 68-ročná Mária Beňová. Jej sused dodáva: „Kto nemá auto, do roboty sa veľmi ťažko dostane.” „Zajtra je pohreb, o pol jednej poobede by som išla dole do dediny. Takto nepôjdem nikde,” ozýva sa 78-ročná Mária Holýčková. „Prešla by som aj peši, ale ako sa poznám, potom by som dva dni iba ležala v posteli. Radšej to nechám tak a budem doma. Šoféri by ľudí aj zviezli dole po kostol, ale žalujú na nich...”

„Problém sa netýka len nás, ale aj obce Nová Bošáca, kde im zrušili spoje na miestnu časť Šance a Predpoloma. Takisto sú tam ľudia odkázaní na vlastné nohy alebo autá,” hovorí starosta obce Bošáca Dušan Kochan. SAD Trenčín poslala žiadosť o rušenie a krátenie spojov v k. ú. Bošáca 28. augusta t. r., na čo im starosta obce 3. septembra odpovedal nesúhlasným písomným stanoviskom s tým, aby spoj premával naďalej. „Neakceptovali to a spoj jednoducho zrušili. Ani nám neodpísali, 14. októbra jednoducho vyvesili nové cestovné poriadky a 15. sa už išlo podľa nich. Z Trenčianskeho samosprávneho kraja sa nám ani neozvali, vraj oni o ničom nevedeli a zmeny ani neschvaľujú,” povedal D. Kochan.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa neho argument SAD-ky zefektívniť nerentabilné linky nie je adekvátny, nakoľko vždy poukazujú iba na tie, ktoré sú podľa nich stratové. „Tieto straty je možné čiastočne pokryť linkami ziskovými a takisto zo štátnej dotácie na autobusovú dopravu cez Trenčiansky samosprávny kraj. Občania majú voči štátu určité povinnosti, treba brať do úvahy aj ich práva, ktoré bývajú veľmi často zanedbávané,” dodáva starosta.

Akútne zdravotné prípady ľudí, ktorí sa po vyšetrení u lekára nemajú ako dostať do Zabudišovej, sa obec v spolupráci s miestnou lekárkou rozhodla riešiť odvozom sanitkou až domov. Tú si však občan hradí v plnej miere.

„Už v septembri tohto roka sme oslovili starostov viacerých obcí s tým, že dôjde k redukcii niektorých spojov,” hovorí Sylvia Konstantová, dopravná riaditeľka SAD Trenčín. Finančné problémy, meniaca sa legislatíva, zvýšená spotrebná daň, zvýšené vstupné náklady, z roka na rok znižujúca sa dotácia, to všetko prispelo k týmto nepopulárnym krokom v koncových oblastiach viacerých obcí.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa S. Konstantovej je nemožné prevádzkovať spoje, ktoré vytvárajú stratu až do 15 korún na kilometer, čiže sú nerentabilné. Podobné je to aj v oblasti Bošáca-Zabudišová, kde vzniká tržba okolo štyroch korún na jeden kilometer. Priemerné náklady na prímestskej doprave sa pritom pohybujú od 20 do 25 korún na kilometer. Od roku 2002 do 15. októbra 2003 jeden autobus prepravoval v priemere päť ľudí. Po obdržaní petície od občanov Zabudišovej SAD-ka nasadila revízorov, ktorí mapovali situáciu v autobusoch. Zistili, že vyťaženie spojov z Bošáce do Zabudišovej je naozaj nízke.

„Bohužiaľ, stratu nám nikto nevykrýva. Preto prijímame také opatrenia, ktoré nám budú znižovať náklady. Jedným z nich je aj úspora neefektívnych kilometrov,” vysvetľuje riaditeľka. „Nijako nemôžeme ovplyvňovať výšku dotácie, to je úlohou vyššieho územného celku, na ktorý sme viackrát apelovali, že výška poskytnutých dotácií nie je adekvátna. Petície za nerušenie spojov sú často adresované na nás, skôr by mali byť posielané pracovníkom, ktorí rozhodujú o dotáciách zo štátneho rozpočtu.”

Pokiaľ starosta obce vyčlení určité finančné prostriedky z obecného rozpočtu, čo sa týka aj Bošáce, po vykrytí straty môže byť spoj naďalej prevádzkovaný. „Táto alternatíva však bola zo strany starostu Bošáce zamietnutá,” dopĺňa S. Konstantová. Stanovisko VÚC sa nám doposiaľ nepodarilo získať, z dostupných zdrojov sme sa však dozvedeli, že zmeny cestovných poriadkov na prímestských linkách schvaľujú.

Kompetentní sa na problém pozerajú z ekonomického hľadiska, nikto však nevidí problémy obyčajných, starých a chorých ľudí (i keď je ich málo), ktorí sa najmä počas blížiacej sa zimy nebudú mať naozaj ako dostať dolu, do päť kilometrov vzdialenej dediny, na nákupy či po lieky. Spojenie “so svetom” im teda riadne sťažili.

Rastislav Samák

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Trenčín

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Koľko stojí dovolenka na lodi a koľko apartmán pri mori?
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  5. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  1. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 864
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 052
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 454
  4. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 3 240
  5. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 302
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 151
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 2 053
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár 1 498
  1. Elena Antalová: Aj KDH môže na Slovensku vyhrať voľby
  2. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov
  3. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  4. Jozef Huljak: Quad a nový impulz pre Indo-Pacifik: Ako USA a ich spojenci čelia rastúcemu vplyvu Číny
  5. Dalibor Eštočák: Keď Fico miluje a oslavuje progresívcov
  6. Miloš Kmety: Skrachovala nám cestovka.
  7. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev
  8. Juraj Droppa: Cieľ je dobrý. Ale cesta je zlá.
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 24 443
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 16 877
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 16 111
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 849
  5. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 5 508
  6. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 459
  7. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 335
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 066
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Marek Tkáč, primár fyziatricko-rehabilitačného oddelenia z Nemocnice AGEL v Bratislave.

Nadmerné pitie spôsobuje stratu minerálov.


Jedno z opustených áut na trenčianskom sídlisku Juh.

Mestská polícia podnety preverí.


1

Železniční policajti počas akcie skontrolovali päť vlakových súprav.


TASR
Lopta Premier League ilustračný záber

Prehľad zmien i špekulácii v kádroch od III. ligy po najnižšie súťaže.


  1. Elena Antalová: Aj KDH môže na Slovensku vyhrať voľby
  2. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov
  3. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  4. Jozef Huljak: Quad a nový impulz pre Indo-Pacifik: Ako USA a ich spojenci čelia rastúcemu vplyvu Číny
  5. Dalibor Eštočák: Keď Fico miluje a oslavuje progresívcov
  6. Miloš Kmety: Skrachovala nám cestovka.
  7. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev
  8. Juraj Droppa: Cieľ je dobrý. Ale cesta je zlá.
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 24 443
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 16 877
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 16 111
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 849
  5. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 5 508
  6. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 459
  7. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 335
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 066
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu