očas repnej kampane prepravovať repu po novej ceste mimo obce. Aj podľa starostu Milana Bereca je doterajšia situácia, keď repu do cukrovaru vozia po Ulici M. R. Štefánika, pre jej obyvateľov neúnosná. „Pripravujeme stavebné povolenia na rekonštrukciu vo vnútri cukrovaru a na budúci rok by sa mala riešiť výstavba novej cesty,” hovorí nám starosta, ktorý tento postup jednoznačne podporuje.
Menej spokojní sú železničiari. „Repa sa vždy prepravovala najmä po železnici. Napríklad v minulom roku počas repnej kampane sme jej priamo do teplanského cukrovaru prepravili 280-tisíc ton. Na tento rok urobili dohodu na prepravu so Železničnou spoločnosťou už iba na polovicu – 160-tisíc ton,” hovorí Ján Minář, prednosta Železničnej stanice v Trenčianskej Teplej. Ako ďalej tvrdí, ide nielen o ekológiu, ale aj o to, že železničiari prídu o prácu. A smrteľný úder nakoniec dostane aj lokálna trať z Trenčín– Chynorany, kde sa repa prepravovala štyrmi manipulačnými vlakmi denne.
„U nás rozhoduje ekonomika. Doprava po železnici nám nevyhovuje ani s prihliadnutím na fyzikálne vlastnosti repy. Pre nás je rozhodujúci jediný postup, pole – spracovanie. A ak chceme voziť repu po diaľnici, je to naše slobodné rozhodnutie. Čo na to ekológia? V Nemecku sa vozí oveľa väčšie množstvo repy a všetko po ceste,” rozhorčene nám odpovedá Pavol Kyselica, predseda predstavenstva teplanského cukrovaru, ktorému prekáža, že sa o tento problém zaujíma tlač.
Ozývajú sa hlasy, že ani nová cesta nebude najideálnejším riešením. Každé tri minúty by mal prichádzať jeden kamión. Bude to únosné pre cestu z diaľnice a cestu v smere od Dubnice nad Váhom do Trenčianskej Teplej? Repa by sa mala voziť aj cez Machnáč, Trenčianske Teplice, Mníchovu Lehotu a Trenčín, ale o tom sa nahlas podľa kritikov veľa nehovorí. Vydržia túto záťaž cesty, na ktorých opravu po prenose kompetencií stále chýbajú peniaze? Oľga Kajabová