Tejto oblasti nie je venovaná dostatočná pozornosť najmä zo strany ich zamestnávateľov. Takmer sme si zvykli, že denne sa dozvedáme o havarovaných kamiónoch, o ľudských tragédiách a značných škodách na majetku a životnom prostredí. Častým záverom šetrenia príčin týchto havárií je konštatovanie, že vodič nevenoval dostatočnú pozornosť vedeniu vozidla a často sú vyslovované podozrenia, že vodič pred nehodou podľahol mikrospánku.
Aký je vlastne režim práce a odpočinku týchto vodičov? Je legislatíva a kontrolná činnosť v tomto smere dostatočná? To sú otázky, ktoré sa v tejto súvislosti prirodzene vynárajú. Od 1. 4. 2004 vstúpil do platnosti zákon č. 121/2004 Z.z., ktorý upravuje pracovný čas a čas odpočinku zamestnancov v doprave, čas vedenia motorového vozidla, bezpečnostnú prestávku a čas odpočinku vodičov motorových vozidiel, s tým súvisiace práva a povinnosti a zodpovednosť za porušenie povinností ustanovených týmto zákonom. Tento zákon plne rešpektuje legislatívu Európskej únie, ktorej sme aj my plnoprávnym členom a vzťahuje sa aj na občanov členských štátov EÚ. Vodiči v medzinárodnej doprave vedia, že v západnej Európe sa pracovný režim v cestnej doprave musí dodržiavať pod hrozbou tvrdej sankcie, no na Slovensku doposiaľ v tomto smere bola značná benevolencia, ktorá vyplývala najmä z nedostatočnej legislatívy. Čo nový zákon v praxi prinesie? Rapídne vzrastie počet cestných kontrol, prakticky denne budú policajti a inšpektori z Inšpektorátov práce spoločne kontrolovať vodičov tak, aby sa preveroval povolený čas vedenia vozidla, bezpečnostné prestávky a celkový pracovný režim vodičov. Inšpektori práce začínajú využívať príslušné elektronické vyhodnocovacie zariadenia a v krátkom čase budú vybavení mobilnými pracoviskami tak, aby kontroly mohli vykonávať i v nepriaznivom počasí s využitím spomenutej techniky.
Zákon pamätá aj na kontroly príslušných dokladov u zamestnávateľov a treba pripomenúť, že umožňuje inšpektorovi práce v určených prípadoch aj zakázať používanie motorového vozidla. Inšpektorát práce môže pri falšovaní tachografových kotúčov alebo neoprávnenej manipulácii rozhodnúť o uložení zákazu činnosti do 6 mesiacov, prípadne uložiť finančný postih.
Zmyslom a účelom zákona nie sú len kontroly a represie, ale vytvorenie štandardných podmienok vodičov profesionálov tak ako je to už v Európe bežné, s cieľom zvýšiť bezpečnosť v cestnej doprave.
Autor: Viliam Gajdošík, Inšpektorát práce Trenčín