Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

V Európe by si do centra historických miest nákladné vlaky nepustili

S problematikou trasovania železníc sa cez svoje kontakty zoznamoval v rakúskom meste Sankt Pölten aj trenčiansky lekár MUDr. Andrej Hrádocký.

Práve v tejto dolnorakúskej metropole prednedávnom riešili obdobný problém modernizácie železničného koridoru, o akom sa v dnešných dňoch diskutuje v Trenčíne.

V čom situácia v St. Pöltene pripomínala problematiku železnice v Trenčíne?

Aj tam, podobne ako v Trenčíne, stála hlavná otázka: Chceme železnicu stredom mesta alebo ju vysunieme mimo neho. Situáciu tam napokon vyriešili kompromisom, teraz budujú 22 km dlhý obchvat popri meste pre nákladné vlaky, osobná doprava s istými úpravami ostáva v meste. Chcem ale zdôrazniť, že v St. Pöltene sa všetky analýzy vedenia železničnej trate robili niekoľko rokov a na všetky ekologické a technické štúdie sa dali vypracovať aj nezávislé oponentské štúdie, aby sa pre dané územie našlo naozaj najlepšie riešenie. Toto v Trenčíne absolútne chýba. Takéto rozhodnutia sa môže zodpovedne spraviť až po nezávislom a úplnom posúdení všetkých variant. Ak sa rozhodne bez toho, aby prebehla všetka potrebná diskusia z ekologického a bezpečnostného hľadiska, nebude to európske riešenie.

Skryť Vypnúť reklamu

Bolo by podobné riešenie ako v St. Pöltene výhodné aj pre Trenčín?

Pýtal som sa mojich priateľov v Rakúsku ako sa o takýchto dôležitých veciach rozhoduje u nich. Oni mi navrhli, že ak sa niekto z Trenčína bude o to zaujímať, radi ich uvítajú. Tak som to sprostredkoval a zástupcovia mesta a projektantských spoločností navštívili Sankt Pölten, kde práve riešili modernizáciu železnice na trase Viedeň - Mníchov. V Európe je dnes bežné, že sa diaľnice ani železničné trate nestavajú stredom mesta a že takéto riešenia sú už skôr otázkou minulosti. Podobne ako to bolo v prípade bratislavského Nového mosta, ktorý ústi pred korunovačným dómom Sv. Martina, alebo vedenie severojužnej magistrály cez Václavské námestie v Prahe. Nehovorím, že v St. Pöltene prijali to najoptimálnejšie riešenie, ale bolo tam úplne nemysliteľné, aby súhlasili s nákladnými vlakmi jazdiacimi stredom mesta rýchlosťou 160 km/h. Všetky veľké mestá v Európe riešia dnes dopravu, ktorá spôsobuje hluk, bezpečnostné ohrozenie alebo ekologické záťaže jej vysúvaním z obývaných častí na okraj mesta. Podobné kompromisné riešenie sa prijalo aj v Sankt Pöltene ako aj v ďalších rakúskych a nemeckých mestách. V Európe by si do centra historických miest nákladné vlaky jednoducho nevpustili.

Skryť Vypnúť reklamu

Aké by teda, podľa vás, bolo optimálne riešenie modernizácie železnice v Trenčíne?

Mňa osobne ako lekára zaujíma najmä problematika hluku. V Európskej únii je dnes bežné, že sa vo väčších mestách robia hlukové mapy, aby sa znižovalo zaťaženie obyvateľov hlukom, ktorý je významný stresový faktor. Z toho, čo som mal možnosť zažiť, trendy v EÚ sú z hľadiska ekologického a zdravotníckeho vysúvať dopravu ako automobilovú tak aj vlakovú mimo obývaných oblastí, aby sa minimalizovalo hlukové zaťaženie obyvateľov. Eliminujú sa tak aj riziká nebezpečenstiev ako sú havárie cisterien a podobne. Trenčín ako európske mesto by sa tiež mal skôr uberať takýmto trendom, veď diaľnica mimo mesta už vedie. Železničnú dopravu tvorí až 95 percent nákladných vlakov. Keď vidíme, že sa budujú automobilky v Žiline a Trnave, je jasné, že intenzita železničnej dopravy, a teda aj hluku, bude stúpať. Alebo ešte môžeme stredom mesta vybudovať protihlukovú bariéru pripomínajúcu Berlínsky múr...

Skryť Vypnúť reklamu

Aký variant by bol pre Trenčín najlepší?

V Trenčíne sa diskutujú tri varianty, primátor poveril komisiu, tá sa ani napriek niekoľkomesačnej práci nedokázala vyjadriť, ktorý z týchto variantov je najlepší pre naše mesto. Podľa môjho názoru netreba unáhlene prijať rozhodnutie pre jeden z variantov, ale treba si nechať vypracovať bezpečnostné, ekonomické, ekologické a technické oponentské posudky na každý variant a na základe nich sa rozhodnúť pre ten najlepší. Lebo toto rozhodnutie bude pre Trenčín definitívne možno na 100 rokov.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 322
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 465
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 229
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 725
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 446
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 401
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 582
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 495
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 263
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 059
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

„Panenkovský dloubák“? Neriskujem, že zlyhám, hovorí penaltový špecialista Steinecker

Messi, Totti, Cristiano Ronaldo, či Ibrahimovič by mu mohli čistiť kopačky. Peter Steinecker z Hrádku sa za ostatných šesť sezón ani raz nepomýlil pri kopaní pokutového kopu. V súťažných zápasoch ich už zvládol 20 v sérií.

Peter Steinecker

Podcast je náhrada miestneho rozhlasu

Správy z miestneho rozhlasu patria roky ku koloritu slovenských miesta obcí.

Jednou z hlavných výhod podcastov je, že ich môžete počúvať, keď vám to vyhovuje,“ povedal Jaroslav Kizek z agentúry M KREO.

R. Rybníček: Vyjadrenie pani prezidentky bolo racionálne

Primátori, primátorky i starostovia a starostky robia podľa neho všetko pre to, aby Ozbrojeným silám SR pomohli a celú operáciu spolu zvládli.

Prezident Únie miest Slovenska Richard Rybníček.

Testovanie: V Trenčíne chýba asi 20 percent zdravotníkov, ktorí majú robiť stery

Momentálne má mesto Trenčín na všetkých 50 odberných miest dostatočný počet administratívnych pracovníkov i pomocného zdravotníckeho personálu.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na nitrianskom letisku núdzovo pristál vrtuľník americkej armády

Dôvodom neplánovaného pristátia bolo zlé počasie.

Pozitívne testovaný starosta: Najhoršia bola bolesť chrbta

Určite nepodceňujte situáciu. Toto nie je chrípka, odkazuje starosta kysuckej obce.

Celoplošné testovanie: Fakty, pokyny, odporúčania, najčastejšie otázky

V sobotu a nedeľu sa na celom Slovensku uskutoční prvé kolo celoplošného testovania, ktoré má za cieľ pomôcť zachytiť skryté ohniská nákazy a spomaliť šírenie koronavírusu. Odberné miesta budú otvorené 31. októbra a 1. novembra 2020 od 7. - 22. h.

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Už ste čítali?