Žiadne iné mesto modernizáciou železnice neutrpí tak ako Trenčín

Modernizácia železničnej trate na území mesta Trenčín variantom predpokladajúcim zbúranie mestskej plavárne (tzv. variantom 1) sa po prvýkrát dostala na stôl ešte bývalému prvému mužovi Trenčína Jozefovi Žiškovi.

Ten však na základe platného územného plánu mesta Trenčín tento variant zamietol. Generálny projektant ŽSR Reming Consult teda pokračoval v projektových prácach na variante v pôvodnej trase, nazývanom aj variant 0. Po zmene vo vedení mesta a príchode nového primátora Juraja Lišku vo februári 2003 Reming Consult otázku modernizácie trate variantom 1 otvoril nanovo. Tentokrát už úspešne. Čo si o takejto závažnej zmene kurzu myslí bývalý primátor Jozef Žiška, sa ho spýtala redakcia Trenčianskych novín.

SkryťVypnúť reklamu

Projektantská firma Reming Consult vám ako úradujúcemu primátorovi predložila možnosť modernizovať železnicu variantom 1 ešte v roku 2002. Prečo ste ju vtedy vy i vtedajšie mestské zastupiteľstvo v podstate zmietli zo stola?

Náš nesúhlas s variantom 1 bol daný na základe toho, že odborné orgány mesta a mestského zastupiteľstva vydali po precíznom zvážení predloženého materiálu zamietavé stanovisko. K predloženým materiálom bol okrem iných expertov prizvaný aj spracovateľ územného plánu mesta Trenčín, a ten jasne skonštatoval, že tento variant nebol v súlade s platným územným plánom, ktorý bol prijatý v roku 1998. Územný plán sídelného útvaru je najzákladnejší zákon určujúci dianie v meste na mnoho rokov dopredu. Každé mesto a jeho predstavitelia sa ho musia držať, inak by mohol nastať strategický chaos v rozvoji daného územia. Chcem zdôrazniť, že k tvorbe tohto územného plánu sa museli vyjadriť aj všetci správcovia sietí, teda aj ŽSR. A oni s predloženým plánom súhlasili. Ak mali s traťou v Trenčíne iné plány, mali svoje požiadavky vzniesť vtedy. Mali žiadať vyčlenenie územia, v ktorom nebude povolený ďalší rozvoj, lebo sú to pre nich záujmové územia pre rozvoj železničnej dopravy. Územný plán, schválený aj za asistencie ŽSR, však predpokladá iba variant 0. Absolútne neráta s prekládkou mostu, búraním domov, ani likvidáciou žiadnych prevádzok. Na základe platného územného plánu sme ako mesto Trenčín dostali aj stavebné povolenie na rekonštrukciu plavárne, ktorá je technickou kultúrnou pamiatkou postavenou v roku 1936. A opäť podotýkam, že aj v tomto stavebnom konaní sa ako majiteľ susedných pozemkov museli vyjadriť ŽSR a opäť sa vyjadrili kladne! Je čudné, že prejde pár rokov a stanoviská sa s takou ľahkosťou menia. Ako k takémuto ľahkovážnemu správaniu majú rozumieť majitelia domov, ktoré sa majú zbúrať? Tí ľudia si na základe stavebného povolenia, vydaného znova v súlade s územným plánom mesta, zrekonštruovali za celoživotné úspory svoje domy. A teraz si predstavte, že niekto vám o päť rokov povie, že domy musia padnúť. Takže to zhrňme. Železnica mala podľa platného územného plánu prechádzať tým istým koridorom, ako prechádza dnes, aj v budúcnosti, a to bez akýchkoľvek úprav a odklonov trasy. Pre rýchlodráhu, ktorá bola vtedy spomínaná, bol vytýčený koridor, ktorý sa nachádza pod diaľnicou. Ako líniová stavba, obchádzajúca centrum mesta jeho intravilánom, mala odľahčovať historické jadro, ktoré už aj teraz dosť výrazne trpí otrasmi a hlukom spôsobeným automobilovou a ťažkou nákladnou vlakovou dopravou, ktorá svojím pôsobením obťažuje obyvateľov mesta a má neblahé následky na životné prostredie.

SkryťVypnúť reklamu

Poldruha roka po vašom zamietavom stanovisku však poslanci mestského zastupiteľstva odmietnutý variant schválili. Ako hodnotíte ich rozhodnutie?

V predchádzajúcom volebnom období sme v nesúhlasnom stanovisku mesta popísali dôvody a podmienky, ktoré boli pri návrhoch na modernizáciu trate nutné dopracovať a rešpektovať. Firma Reming už ale upravený materiál mestu nepredložila. Počkala si až na výmenu garnitúry a tie isté materiály predostrela im. Osobne som stále presvedčený, že sa malo viac hľadieť na dopad, ktorý modernizácia bude mať na životné prostredie. Táto trať, vzhľadom na bariéry a hlučnosť, určite nie je pre mesto šetrná. Ďalším dôvodom, ktorý sa mal brať do úvahy, je, že chýbajú ekonomické analýzy znehodnotenia okolitého územia železnice. Variant 1 hrubo zasiahne do prostredia, ktoré mali Trenčania radi, obmedzí ich v priechode z jednej časti mesta do druhej. Mesto bude síce technickejšie a skomercionalizované, ale aj odľudštené. Rozhodnutie súčasného mestského zastupiteľstva nehodnotím ako veľmi šťastné. Je ale podmienené politickým zložením zastupiteľstva a vlády, ako aj lobizmom skupiny, ktorá zabezpečuje výstavbu a projektovú dokumentáciu pre ŽSR. Veľmi záležalo na tom, ako oni zvládnu svoju kampaň a v tomto smere bola firma Reming Consult naozaj profesionálom, ktorý nič nenechal na náhodu.

SkryťVypnúť reklamu

Na minulotýždňovom mimoriadnom zastupiteľstve, ešte pred schválením variantu 1, ohlásil poslanec Ľubomír Sámel vznik petičného výboru usilujúci o vypísanie referenda o trase železnice. Má podľa vás takáto iniciatíva ešte vôbec zmysel? Podporíte ju?

Určite sa s prekladateľmi návrhu na petíciu za referendum stretnem. Je mi ale veľmi ľúto, že v jednej petícii sa Trenčania už jasne vyjadrili a mesto ich hrubo odignorovalo. Namiesto toho bola zorganizovaná akási antipetícia, ktorej text bol veľmi zvláštny a tváril sa, že je o niečom inom, ako v skutočnosti bol. Otázka modernizácie železničnej trate je pre Trenčín mimoriadne dôležitá. Žiadne iné mesto na celom slovenskom úseku nezasiahne v takom rozsahu.
Tento veľmi závažný problém sa, žiaľ, veľmi spolitizoval a zdramatizoval. Trenčanom by sa už konečne malo bez emócií a politických kontextov vysvetliť, aký dopad bude mať táto stavba na ich mesto. Mali by vedieť, aké ďalšie možnosti mohli byť realizované, a to s oveľa menším dopadom na životné prostredie. Modernizácia trate sa bude realizovať až v ďalšom volebnom období a pre ďalšieho primátora a poslancov to bude veľmi zložitá úloha.
Dnešné, narýchlo urobené rozhodnutie, ma, žiaľ, nenapĺňa presvedčením, že bolo k obyvateľom mesta Trenčín korektné. Ak sa referendum podarí presadiť, budú mať Trenčania aspoň jedinečnú možnosť ukázať, aký záujem o svoje mesto majú. Napokon pri referende bude treba konečne ukázať aj celú faktografiu, či boli zvážené všetky pre a proti, či rozhodnutie poslancov vychádzalo z dobrej informovanosti a nebolo len čisto politické a účelové.

Najčítanejšie na My Trenčín

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 805
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 554
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 076
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 934
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 637
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 9 057
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 128
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 058
  1. Ivan Čáni: Keď sa hanbí dôchodca za iného dôchodcu – blogera.
  2. Reštartnisa, o.z.: Skúsili ste už kolobežku ako terapeutický nástroj?
  3. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  4. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  5. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  6. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  7. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  8. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 387
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 690
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 599
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 438
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 348
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 051
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Podobný odbor nie je zriadený na žiadnej základnej umeleckej škole v blízkom okolí.


TASR
Futbal v Lubine minimálne pre túto sezónu končí.

Cez leto slávili „postup“. Na jeseň nezískali ani bod a na jar sa z VIII. ligy Juh odhlasujú.


Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Oravský hrad.

Na svoje si prídu všetky vekové skupiny.


  1. Ivan Čáni: Keď sa hanbí dôchodca za iného dôchodcu – blogera.
  2. Reštartnisa, o.z.: Skúsili ste už kolobežku ako terapeutický nástroj?
  3. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  4. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  5. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  6. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  7. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  8. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 387
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 690
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 599
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 438
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 348
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 051
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu