Jeho výsledkom však zatiaľ nie je hromadné zatváranie škôl a školských zariadení, skôr sa racionalizácia odrazila v ich zlučovaní tak, aby sa predtým často poloprázdne budovy, stali minulosťou.
V regióne, kde naše noviny vychádzajú, sa rušia iba štyri základné školy a z toho len v dvoch prípadoch bude zrušenie znamenať aj odchod učiteľov, žiakov a vyučovacieho procesu zo školského zariadenia. Tými školami sú: Základná škola na Študentskej ulici v Trenčíne a malotriedka v Nedašovciach.
Školy iba nekončia, ale aj vznikajú. Konkrétne dve úplne nové stredné školy – gymnáziá: bilingválne, slovensko-španielske v Novom Meste nad Váhom a súkromné gymnázium v Trenčíne na Nešporovej ulici.
Písomné súhlasné stanoviská k vyradeniu škôl zo siete však ministerstvo školstva do stredy vydalo iba pre dve trenčianske základné školy, na Študentskej a Saratovskej ulici. Všetci ostatní zriaďovatelia si na záväzný verdikt ministerských úradníkov budú musieť počkať. Podľa metodičky Krajského školského úradu v Trenčíne Anny Turanovej je to spôsobené najmä tým, že starostovia a primátori odkladali zaslanie žiadostí na poslednú chvíľu. „Čakali, že normatív na žiaka bude predsa len vyšší, alebo že prevádzku zariadení budú môcť dotovať aj z vyššieho rozpočtu obcí. Žiadosti k nám chodili ešte aj na začiatku prázdnin. Ministerstvo školstva, ktoré je zahltené a nestíha, má na vybavenie 60-dňovú lehotu,“ vysvetlila Turanová.
Podľa pracovníkov krajského školského úradu to majú pri novom spôsobe financovania najviac „nahnuté“ malé školy v obciach - malotriedky. „Na to, aby mohla škola fungovať, potrebuje aspoň štyristo žiakov, finančne naozaj dobre by na tom mali byť školy so 700 –800 žiakmi,“ zdôvodňuje momentálne veľmi časté zlučovanie jednotlivých školských zariadení metodička.
O svoje školy obce často bojujú. Príkladom môže byť aj malotriedka v Podlužanoch, ktorá bude mať v budúcom školskom roku tri ročníky a iba osem detí. „Rodičia si školu želajú a starosta sa rozhodol, že ju finančne podrží s tým, že na budúci rok sa im počet detí zdvojnásobí,“ uviedla Anna Turanová. V obciach podľa nej často škola znamená všetko: „Je to kultúra, je to život, ktorý chcú udržať.“