ch školách a v materskej škole. Navyše, od tohto školského roka v ZŠ na Odborárskej ulici pribudol sedemročný chlapec so syndrómom autizmu, ktorému bol vzhľadom na jeho zdravotný stav pridelený asistent učiteľa.
„Požadovali sme 730-tisíc korún, no Krajský školský úrad v Trenčíne nám poskytol len 74-tisíc, čo je sotva polovica nákladov na jednu asistentku učiteľa,“ hovorí Dušan Hevery, vedúci oddelenia školstva Mestského úradu v Novom Meste nad Váhom, zriaďovateľa škôl a školských zariadení. „Ak školy nedostanú peniaze, náklady na asistentov budú musieť financovať zo zdrojov určených na štandardnú výchovu, čím budú znevýhodnení ostatní zamestnanci školy,“ uviedol D. Hevery. „Druhou možnosťou je skončiť s nadštandardnými formami výučby a rodičom oznámiť, že povinnú školskú dochádzku budú musieť svojim deťom zabezpečiť iným spôsobom.“
Škola s najväčším počtom rómskych detí
Od minulého školského roka bolo miesto asistentky učiteľa vytvorené v špeciálnej triede pre telesne postihnuté deti v ZŠ na Štúrovej ulici, v dvoch špeciálnych triedach materskej školy pre telesne postihnuté deti, ako aj v ZŠ na Odborárskej ulici. Keďže túto školu navštevuje najviac detí rómskeho pôvodu (zo 653 žiakov ich je 70), bolo vytvorené aj miesto asistenta učiteľa, ktorý učiteľom pomáha pri výchove a vzdelávaní rómskych detí. Osobitým spôsobom sa financuje aj miesto učiteľa nultého ročníka. Navštevujú ho najmä rómske deti, ktoré nemajú predpoklad zvládnuť štandardné vyučovanie v prvom ročníku. „Vzhľadom na problémy s rómskou komunitou, ktoré sme v minulosti mali, je miesto rómskeho asistenta učiteľa pre nás nevyhnutné!“ zdôrazňuje riaditeľ školy Jozef Jerábek. „Túto funkciu už dva roky vykonáva Janette Mazíniová, ktorej sa podarilo prehĺbiť kontakt medzi rómskymi deťmi a školou. „Odstránili sme záškoláctvo,“ chváli sa riaditeľ. „Skončili sa konflikty medzi rómskymi a nerómskymi deťmi, bitky pred školou, prestali aj sťažnosti rómskych rodičov.
Vďaka vytvoreniu miesta rómskeho asistenta sú deti lepšie zvládnuteľné. Bez neho si to tu neviem ani predstaviť,“ dodáva riaditeľ. „Prostredníctvom detí meníme aj zmýšľanie rodičov,“ hovorí J. Mazíniová. „Časté boli konflikty medzi pedagógmi a rómskymi žiakmi. Deti sa potom doma sťažovali a rodičia si účty vybavovali priamo v škole. Začali chodiť za mnou, problém sme si vydiskutovali a vyriešili.“ Prostredníctvom rómskeho asistenta škola deťom vytvára prostredie, kde sa cítia dobre, nikto im už neubližuje a majú človeka, na ktorého sa môžu vždy spoľahnúť.
Chlapec so syndrómom autizmu
J. Mazíniová robí asistenta učiteľa aj sedemročnému chlapcovi so syndrómom autizmu, ktorý vyžaduje zvýšenú starostlivosť. V nultom ročníku nevedel do ruky chytiť ani len ceruzku, teraz pod jej dohľadom úspešne zvláda prvé písmenká, zlepšila sa u neho aj komunikácia s deťmi. Bez asistenta by bol stratený, získané vedomosti by nebolo možné ďalej rozvíjať. Rovnako aj rómske deti, ktoré na svoju učiteľku nedajú dopustiť. „Zvykli sme si na ňu. Často si nás zastane aj pred učiteľkami,“ hovorí šiestačka Barborka Heráková. „Je to s ňou jednoduchšie, vie sa vžiť do našej situácie, pozná našu mentalitu, správanie, vystupovanie,“ pridáva sa spolužiačka Lenka.
„Policajti sa často čudujú, že na škole máme najviac Rómov, no pritom nemáme takú kriminalitu, ako na iných školách, kde je rómskych detí podstatne menej. Na ich správaní je vidieť, že v škole majú „svojho“ človeka,“ hovorí učiteľka Vlasta Vlčková. Potrebuje ho aj postihnutý chlapec, ktorého rodič sa dožadoval poskytnutia asistenta. Toho mu, žiaľ, zriaďovateľ škôl a školských zariadení kvôli nedostatku financií poskytnúť nedokáže.
„Nové Mesto síce žiadalo 730-tisíc korún, ale iba 546-tisíc je zo zákona štát povinný vykryť. Peniaze žiadali na štyroch asistentov, ale zákon hovorí len o financovaní asistentov pre školy. Materská škola, na ktorú takisto žiadali peniaze, zo zákona vykrytá nemá byť,“ hovorí Gabriela Petrúšková, vedúca oddelenia ekonomických činností Krajského školského úradu v Trenčíne. „Príčina nevykrytia finančných požiadaviek Nového Mesta nad Váhom spočíva v tom, že ministerstvo školstva pri prideľovaní financií na tento rok vychádzalo zo skutočného stavu zamestnanosti asistentov z predošlého školského roka. Vtedy ich na Slovensku bolo 400, v našom kraji štyria,“ uviedla G. Petrúšková.“
Krajský školský úrad v Trenčíne dostal od ministerstva školstva na asistentov učiteľa a učiteľov nultých ročníkov na tento rok 780-tisíc korún, pričom žiadali 1,3 milióna. „V týchto dňoch minister školstva rozhoduje o použití zvyšných finančných prostriedkov tak, aby mohol vykryť potreby škôl, okrem iných aj asistentov,“ dodal riaditeľ Krajského školského úradu Ondrej Divinský.
Aj keď sa vo vládnom programe, ktorý má na najbližších dvadsať rokov vytýčiť smerovanie školstva, zdôrazňuje potreba takejto formy vzdelávania, so zvyšovaním počtu asistentov a učiteľov nultých ročníkov sa zatiaľ neuvažuje.