Prekáža im, že sa siahlo do peňaženiek nielen dôchodcom, ale aj zdravotne ťažko postihnutým občanom, žiakom a študentom. „Preto sme sa rozhodli spísať petíciu a predložiť ju predstaviteľom Mesta Trenčín a Trenčianskeho samosprávneho kraja, ktorý o úprave cestovného rozhodol,“ povedal nám hovorca petičného výboru Štefan Balaj.
SAD nedoložila hospodársky výsledok
V petícii predloženej obom úradom sa konštatuje, že nie sú známe náklady SAD na trenčiansku MHD a ani to, ako ovplyvnili nižšie ceny ich hospodársky výsledok. SAD nikde neuviedla, ako použila dotáciu 2,4 milióna korún poskytnutú Mestom Trenčín, ani aká by bola výška cestovného, ak by táto dotácia poskytnutá nebola. Rovnako sa domnievajú, že poslanci TSK mohli byť dôslednejší a pred vlastným rozhodovaním mali požadovať SAD o predloženie spomínaných podkladov.
„Požadujeme opätovné prehodnotenie výšky cestovného pre jednotlivé kategórie a stanovenie ceny tak, aby dôchodcovia do 70 rokov a študenti mohli platiť polovičné cestovné pri použití čipovej karty a dôchodcovia nad 70 rokov a ZŤP cestovali zadarmo, prípadne za 20 až 25-percentné cestovné,“ píše sa v petícii.
Mesto so zvyšovaním cien nesúhlasilo
Primátor Trenčína Branislav Celler v odpovedi petičnému výboru konštatuje, že mestskí poslanci na základe predložených podkladov rozhodli o poskytnutí dotácie 2,4 milióna korún, čím očakávali odvrátenie redukcie spojov i zvyšovanie cestovného v MHD. Generálny riaditeľ SAD Vladimír Kodaj prisľúbil, že v prvom polroku ceny nezvýšia. V druhej polovici roka SAD opäť poslala na TSK žiadosť o zvýšenie cestovného, s čím Mesto Trenčín nesúhlasilo. Primátor ďalej v liste vysvetľuje, že predstavitelia mesta požiadali na zasadnutí komisie TSK pre posúdenie maximálnej ceny cestovného o dôkladné prehodnotenie návrhu. Predstavitelia SAD ani TSK však vzhľadom na zlú finančnú situáciu podniku požiadavku mesta neakceptovali.
Rozhoduje TSK
Branislav Celler skonštatoval, že Mesto Trenčín na situáciu zareaguje hľadaním systémového riešenia v rámci fiškálnej decentralizácie. Predstavitelia mesta plánujú rokovať aj so žilinskou spoločnosťou SIRS, ktorá sprivatizovala 49 percent trenčianskej SAD. O určovaní cien cestovného v MHD však v konečnom dôsledku rozhoduje TSK. Petičný výbor doručil preto petíciu aj na samosprávny kraj, v zákonom stanovenej lehote sa však odpovede nedočkal. „Kladný výsledok sme síce nedosiahli, ale aspoň sme oficiálne dali najavo, že so zvyšovaním cestovného a rušením zliav v MHD v žiadnom prípade nemôžeme súhlasiť,“ dodal Štefan Balaj.