Hovoriť o výsledku protestu je ešte predčasné. Zväz rokuje ďalej, najbližšie stretnutie máme 26. novembra, kedy akciu zhodnotíme a dohodneme sa na ďalších postupoch. Pondelňajšia zmena grafikonu na sobotňajší bola výsledkom neúspešného rokovania o zvýšení dotácií, ktorými by sme vykryli straty pri výkone verejného záujmu. Viackrát sme rokovali s ministrom dopravy i financií, ktorí prisľúbili, že minuloročné zvýšenie spotrebnej dane i DPH, ako aj ich vplyv na tohtoročné výsledky budú riešiť. Doposiaľ sa tak nestalo. Straty SAD sa naďalej prehlbujú. Napríklad naša SAD vykazuje za deväť mesiacov tohto roka stratu v MHD 9 miliónov a na prímestskej doprave viac ako tridsať miliónov korún. V pondelok to bola len demonštratívna ukážka, že ak nám nebudú poskytnuté zvýšené dotácie, tak budeme môcť poskytovať služby len v obmedzenom rozsahu.
Aké boli reakcie občanov, firiem na takúto formu protestu?
Ozvali sa len dve firmy – Leoni Slovakia, pre ktorú zabezpečujeme zmluvnú prepravu v Trenčíne a Ilave a Matador Púchov. Po vysvetlení našich dôvodov zabezpečili pre svojich zamestnancov náhradnú dopravu. Dôvody protestu sme vysvetľovali aj občanom, ktorí telefonovali na dispečing. Taktiež sme dostali stanovisko z Mestského úradu v Trenčíne, v ktorom nás primátor upozornil, že konáme v rozpore s licenciou a podpísanou zmluvou. My si to ale nemyslíme, pretože sme dopravu nezastavili, len obmedzili. Chcem zdôrazniť, že akcia nebola namierená proti cestujúcej verejnosti alebo firmám, ale proti dotačnej politike štátu. Robíme obslužnosť určitého regiónu, avšak nie každý spoj je rentabilný. Medzispojmi a koncovými spojmi, ktoré sú málo využívané, vzniká strata z obslužnosti vo verejnom záujme. Druhým dôvodom je poskytovanie zliav. Štát síce na nás preniesol zodpovednosť za poskytovanie zliav, avšak ceny cestovného stále reguluje, čím sa dostávame do straty. Ak chce štát robiť sociálnu politiku, tak by ju mal robiť prostredníctvom ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny, a nie akciových spoločností.
Nie je táto forma protestu pre SAD dvojsečnou zbraňou? Cestujúci sa môžu prispôsobiť a viac využívať náhradný spôsob dopravy...
V tom máte pravdu. Našou úlohou je, a my ju chceme plniť, poskytovať dopravné služby, ale pri daných okolnostiach sa to nedá. Aj vozový park je v takom stave, v akom je. Preto zväz pre budúci rok pripravil návrh tzv. nákladovej ceny. Bude v nej zadefinovaný kilometrický náklad na mestskú a prímestskú dopravu spolu s odpisovou sadzbou na patričný vozový park. Príslušná obec alebo VÚC si podľa svojich finančných možností u nás objedná určité kilometre. Ak by bol náš návrh prijtý, počet spojov, výšku cestovného i zliav si bude regulovať príslušná obec alebo samosprávny kraj. Ak sa na toto pristúpi, budú si to regulovať príslušné mestá alebo VUC, aj cenu cestovného aj zľavy. Zatiaľ je to jediné východisko zo súčasnej patovej situácie.
Spomínali ste, že sa ozvali iba dve firmy. Ale predsa. Neočakávate žiadosti o náhrady škody, ktoré minulotýždňová akcia mohla zamestnávateľom spôsobiť?
Zatiaľ sme nedostali žiadnu žiadosť. Znova opakujem, nechceme ísť proti občanom, ani proti firmám. Chceli sme poukázať na dlho neriešený problém, že doprava bola vždy v úzadí, a pritom je jednou z dôležitých súčastí národného hospodárstva.
Autor: vž