To si nutne vyžaduje meniť a upravovať doteraz platné všeobecne záväzné nariadenia (VZN), prípadne vytvárať nové. Aj preto poslanci myjavského MsZ dostali minulý týždeň na rokovací stôl návrhy na zmeny viacerých VZN.
Po doplnení zákazu o znečisťovaní verejných priestranstiev o zákaz sprejovania a maľovania farbami poslanci schválili VZN o udržiavaní všeobecnej čistoty a ochrany zelene.
Zákon o miestnych daniach a poplatkoch za komunálny odpad upravuje fakultatívne dane, ktoré môže ukladať obec a upravuje obligatórny miestny poplatok za komunálne odpady. „Obec sama rozhoduje, ktoré dane na svojom území zavedie,“ tvrdí primátor P. Halabrín a dodáva: „Prijatím predloženého návrhu s tým súvisiaceho VZN sa v Myjave zavedie daň z nehnuteľnosti, za užívanie verejného priestranstva a daň za jadrové zariadenie. Určuje aj výšku jednotlivých daní, ich zníženie a oslobodenie od daní najmä u osôb nad sedemdesiat rokov a zdravotne a telesne postihnutých.“
Z VZN vyplýva, že dane za nehnuteľnosti sú, najmä pre podnikateľov, vyššie v priemere o 14 percent, čo podľa poslanca Milana Dugu vyvolá nespokojnosť. Zásadné zmeny nastávajú v miestnom poplatku za odpad. „Ešte aj v tomto roku sme mali určený poplatok na štvorčlennú rodinu 450 korún a za ďalšieho člena sa platilo 315 korún. Zároveň nasledovali rôzne druhy zníženia a odpustenia poplatkov. Tie zostanú, ale navrhujeme poplatok 500 korún za osobu a rok ako aj poplatok pre podnikateľov. Takéto úpravy si vyžiadala realita. Získané poplatky nám nekryli náklady na odvoz a zneškodňovanie odpadu,“ vysvetľuje primátor.
Prihliadajúc najmä na sociálne slabšie rodiny sa poslanci zhodli na rozdelení platenia na štvrťroky a stanovení sankcií za neplatenie. V dôvodovej správe k predkladanému návrhu VZN sa uvádza, že decentralizácia štátnej správy a prenos kompetencií na mesto v tomto roku spôsobili zníženie príjmovej časti rozpočtu o zhruba 8 miliónov korún, čo je potrebné kvôli zabezpečeniu činnosti samosprávy aspoň čiastočne kompenzovať. Napriek tomu mestská rada navrhla, okrem iných zrušiť aj poplatok za psa. „Celkovo ide o 65 tisíc korún za rok a náklady na administratívu a poštovné tieto peniaze pohltia. Namiesto toho sprísnime dohľad a stanovia sa sankcie voči majiteľom psov za znečisťovanie životného prostredia,“ vysvetlil primátor.
Poslanci napokon VZN aj s navrhnutými doplnkami schválili. Samospráva teda môže v roku 2005 očakávať príjem na dani z nehnuteľností vo výške 20 miliónov korún. Poslanci ešte prijali aj VZN o podmienkach poskytovania opatrovateľskej služby a úhradách za jej poskytovanie.