a Frog Jamu s alternatívnou hudobnou kultúrou to pre mňa osobne bolo vystúpenie dievčenského katedrálneho zboru PUELLAE ORANTES z družobného mesta Tarnow.
Tieto dievčatá a slečny vo veku od 10 do 18 rokov (zbor jestvuje od roku 1985 a vedie ho charizmatický zbormajster a kňaz W. Pachota; v roku 2004 získal 1. cenu v súťaži európskych zborov v Taliansku) som prvýkrát videl pred desiatimi rokmi počas Dní Tarnowa a bol som očarený spontaneitou, hlasovou kultúrou, dramaturgiou, najmä však ľudským a umeleckým nasadením všetkých, ktorí toto dielo lásky, talentu a oslavy života - i toho čo je nad ním - tvoria. Aj v roku 2003, idúc na festival speváckych zborov do Maďarska, sa u nás poľské devy-divy zastavili – no v čase letných prázdnin podujatie zaniklo medzi desiatkami ďalších. A tak sa excelentné stretnutie odohralo až teraz, vpredvečer Božieho narodenia (lebo najmä o ňom sú sviatky). Mladé speváčky, milujúci aj autoritatívny dirigent, hlasová školiteľka A. Topor a katedrálny organista sa predviedli v plnom lesku. V dramaturgii popri sakrálnom romantickom repertoári (Brahms, Mendelssohn, Gounod) zaujali početných návštevníkov Piaristického kostola v Trenčíne najmä tradičné ľudové koledy v moderných úpravách známych poľských skladateľov (Lukaszewski, Sawa, Sydor). Darmo, slovanská melodika, duša, charakter piesní sa nedajú zaprieť a zvlášť lahodia aj našim ušiam a srdciam.
Zbor dievčat modliacich sa spevom (preklad latinského názvu), ktorého vystúpenie zaštítili svojou účasťou aj primátori Tarnowa (M. Bieň) a Trenčína (B. Celler), vyryl hlbokú brázdu do vzájomných vzťahov spriatelených miest. Nevraviac o tom, že tie malé čarodejnice by pomotali hlavu nielen betlehemským pastierom.
Autor: Marián Kvasnička