Kiná dnes ako súčasť kultúry prevádzkujú a dotujú mestá. Výnimku z tohto pravidla sme v našom regióne našli iba jednu – kino v trenčianskom dome armády. Prevádzkuje ho súkromná bratislavská spoločnosť Continental film. Trenčín je aj jediným mestom regiónu, v ktorom fungujú dve kiná. Naopak z vidieka kino takmer vymizlo.
Predstavenia sa aj rušia
Pozíciu kina v jednotlivých mestách dobre ilustruje informácia o tom, ako často musia zrušiť predstavenie pre nezáujem a aký majú kde minimálny počet návštevníkov, ktorí musia prísť, aby film hrali. Žiaden limit nemajú v Trenčíne. Riaditeľ Continental filmu Anton Drobný vysvetlil, že už hrali aj pre dvoch ľudí. „Hráme pre každého, aby k nám ľudia prišli aj nabudúce,“ povedal. Prípad, že by nehrali, je pre nich veľmi zriedkavý. V Dubnici nad Váhom a Myjave majú limit desať ľudí, v Trenčianskych Tepliciach šesť. V Myjave museli za rok, čo je v prevádzke nové kino, zrušiť iba jediné predstavenie, v Trenčianskych Tepliciach rušia pre nezáujem približne dve predstavenia do mesiaca (najmä v zime) a v Dubnici nad Váhom sa nehrá často.
Návštevnosť kín klesá
Súvisí s tým aj celková ročná návštevnosť kina. Zaujímavým faktom je, že návštevnosť síce neustále pomaly klesá, tržby sa však držia na približne rovnakej úrovni. Spôsobuje to zdražovanie vstupného, čo si v menších mestách nemôžu dovoliť a držia ho na úrovni minimálnych, distribútorom stanovených fixných cien. Návšteva kina tak dnes vyjde od 60 do 75 korún, deti pritom nemajú žiadnu zľavu.
Videopožičovne konkurujú
Kiná nemôžu zvyšovať vstupné aj kvôli konkurencii videopožičovní. „Človek si dnes rozmyslí, či dá nejakých 75 korún za kino alebo si film požičia za 30 korún v požičovni na celý víkend,“ konštatuje vedúca oddelenia kultúry dubnického mestského úradu Oľga Tmáková. Finančný nepomer je ešte markantnejší, ak ide do kina celá rodina. Filmy sú síce vždy najprv premiérované v kinách a až potom putujú do siete videopožičovní, mnohí ľudia si však radšej počkajú. Do hry vstupuje aj ďalší faktor. „Dnes ani nemusí byť videopožičovňa, ľudia si kazety pozháňajú aj inak,“ vysvetlila myjavská šéfka kina Anna Škramovská. Čoraz rozšírenejšie aj sťahovanie pirátskych kópií filmov z internetu.
Titulky
Inou skutočnosťou, odrádzajúcou od návštevy kina najmä starších ľudí, je fakt, že okrem detských filmov sa všetky ostatné uvádzajú v pôvodnom znení s titulkami. „To už musí byť, aby bol dnes nejaký film dabovaný,“ hodnotí Oľga Tmáková. Starší ľudia podľa nej titulky čítať nestíhajú. „Dokonca aj mládež má s tým niekedy problém,“ pridáva sa vedúca kina v Trenčianskych Tepliciach Anna Goláňová. Anton Drobný, ktorého spoločnosť je zároveň aj distribučnou, vie o tom svoje: „Dabing je dnes drahá záležitosť, a tú slovenský trh nevráti.“
Detské filmy – kasový trhák
Na dabovaní detských animovaných filmov sa však určite neprerába. Tieto predstavenia sú totiž najnavštevovanejšie. „Priemerná návšteva u nás je do 50 ľudí, na Rodinku úžasných som mala 120 detí, na Shrek II dokonca 180,“ hovorí teplická vedúca kina. Viac ako 200 divákov pri tej istej priemernej návštevnosti ako v Tepliciach mávajú detské animované filmy v Myjave. V Dubnici dokázal kino vypredať americký animovaný film Nemo. Rodičia skrátka svojim deťom na kino dajú a veľmi často si tieto filmy pozrú s nimi.
Do kina chodí mládež
Inak však do kina chodí najmä mládež. „Vekový priemer klientely v Myjave je vyslovene tínedžerský, dospelí chodia veľmi málo,“ hodnotí Anna Škramovská. Konštatovanie platí všade. Snáď len v Tepliciach, ktoré sú kúpeľným mestom, kino navštevujú aj 45-50-roční kúpeľní hostia. Problémom sú však čoraz viac prevažujúci Nemci, ktorí nemajú prečo naše kino navštíviť. A tak komédie z tínedžerského prostredia, ako Prci, prci, prcičky, či Baby to chcú tiež, držia spolu s detskými filmami kiná nad vodou.
Reklama
To, čo dokáže dostať do kina aj ostatných ľudí, je reklama. „Keď filmová spoločnosť nasadí veľkú reklamu, ľudia prídu aj na hlúposť,“ všíma si Oľga Tmáková. „Umučenie Krista malo veľkú reklamu, nejakú sme urobili aj my a prišli aj osemdesiatnici,“ vysvetľuje Anna Goláňová. Iný, podľa nej kvalitnejší film, Evanjelium podľa svätého Jána reklamu v televízii nemal, a tak ho už neuhrali. Riaditeľ Continental filmu Anton Dorbný k tomu dodáva, že treba zmeniť prácu s filmom. Kinár podľa neho už nemôže iba čakať, že ľudia prídu, ale sa musí starať i o propagáciu, spolupracovať so školami a podobne.
Amerika verzus Európa
„My bojujeme o každého diváka,“ nadväzuje Anton Drobný. „Snažíme sa osloviť aj ľudí, ktorí do kina už nechodia, aby sa k nám vrátili. Trenčania podľa neho chodia i na náročnejšie filmy. No aby sa však tieto filmy s nižšou návštevnosťou mohli hrať, musia hrať finančne výnosnejšie filmy. Americké filmy podľa Drobného dávnejšie stratili hegemóniu, podiel európskych sa už 5-6 rokov pohybuje zhruba na úrovni jednej tretiny. „Hrávame aj európske filmy, ale tie veľmi nejdú. Väčšinou máme v ponuke „ameriku“,“ konštatuje Anna Škramovská.
Aká je budúcnosť kina? Kinári tvrdia, že kino je proste kino a svojho diváka si vždy nájde. Novou kvalitou v regióne by mohli byť moderné multiplexové kinosály vyrastajúce ako súčasť nákupných centier. Prvé vznikne v Trenčíne už tento rok v rámci nákupného centra MAX. Anton Drobný nám potvrdil, že aj oni o vstup do tohto priestoru majú záujem a už o tom rokujú.