Na základe nového zákona o miestnych daniach a poplatkoch a nariadenia Mesta Trenčín musia od januára platiť za odpady vyprodukované vo svojich zariadeniach aj desaťnásobne viac ako počas minulého roka. Kým minulý rok platili podľa počtu zamestnancov, ktorých v prevádzkach zamestnávali, po novom budú musieť platiť za každé miesto na sedenie, ktoré v reštaurácii majú. Majiteľ kaviarne, ktorá má napríklad 50 stoličiek, zaplatí oproti minuloročným 5 tisíckam viac ako 30-tisíc korún. Ešte väčší rozdiel pocítia majitelia veľkých diskoték alebo reštaurácií. Podnikateľom sa nepáči, že by mali platiť za každú stoličku. „Ako vypočítam, koľko odpadu sa na tejto stoličke vyprodukuje, keď mám otvorené napríklad 12 hodín a stolička je obsadená iba dve hodiny?“ pýtal sa napríklad majiteľ kaviarne Marián Hlavatý.
Podľa primátora Cellera je takýto výpočet poplatkov za odpad v súlade s platnou legislatívou. Stanovisko Daňového riaditeľstva SR však upozorňuje, že zákon o miestnych daniach nedefinuje, či priemerný počet miest určených na poskytovanie služby znamená počet stoličiek v zariadení. „Sme toho názoru, že v záujme jednotného výkladu pri výpočte tohto poplatku by mal správca tento pojem presne definovať vo svojom všeobecne záväznom nariadení,“ píše sa v stanovisku. „Primátor podnikateľom oznámil, že Mesto Trenčín požiadalo o odborné stanovisko k možným zmenám ministerstvo financií,“ povedal hovorca mesta Tibor Hlobeň.
S obdobným problémom sa stretli aj prevádzkari v Prievidzi, hoci sadzba poplatku za zvoz odpadu je tu podstatne nižšia ako v Trenčíne. Podľa hovorkyne Mestského úradu v Prievidzi však mesto vyšlo podnikateľom v ústrety a zaviedlo množstvový zber. Podnikatelia tak zaplatia iba za toľko odpadu, koľko sa v ich zariadeniach naozaj vyprodukuje. „V Prievidzi je 105 prevádzok a 75 z nich už na množstvový zber prešlo. Predpokladáme, že na tento systém postupne prejdú všetci,“ povedala Vojtášová. Trenčianski prevádzkari by svoju situáciu riešili radi rovnako. Mesto im však množstvový zber neumožňuje, a to i napriek tomu, že mu táto povinnosť vyplýva zo zákona. Nariadenie, ktoré zastupiteľstvo schválilo v decembri, totiž množstvový zber umožňuje len tým, ktorí oň požiadajú do konca septembra. Žiadosti sa potom vyhodnotia a úspešní uchádzači budú môcť množstvový zber využívať od 1. januára nasledujúceho roku. Splnomocnenec vlády pre decentralizáciu Jaroslav Pilát si myslí, že mesto tak v tomto roku vlastne znemožnilo možnosť využitia množstvového zberu. „Je diskutabilné, či nejde o porušenie zákona o odpadoch, ktorý obciam ukladá povinnosť množstvový zber zaviesť, ak o oň podnikateľ požiada,“ myslí si. Podľa riaditeľa odboru odpadového hospodárstva ministerstva životného prostredia Petra Galoviča sa môžu nespokojní podnikatelia v takomto prípade obrátiť so sťažnosťou na prokuratúru.