V piatok 4. marca tu slávnostnou vernisážou sprístupnili výstavu Stopy a svedectvá... európskej kultúry a expozíciu prezentujúcu diela sochára Drahomíra Prihela s názvom Hra svetla a farby.
V Moravanoch nad Váhom sa v októbri 2003 za účasti Slovenska, Česka a Poľska uskutočnilo tvorivé sympózium Stopy a svedectvá... európskej kultúry. Iniciátorom tejto zaujímavej myšlienky je akademický maliar Ľudovít Hološka, ktorý zároveň i koncepčne pripravil rovnomennú výstavu. Podľa Hološku bolo hlavnou myšlienkou sympózia vzájomne konfrontovať tri európske umelecké školy. Našu krajinu vo vystavenej kolekcii zastupuje prof. Ľudovít Hološka spolu s absolventkou fakulty výtvarných umení, Akadémie umení v Banskej Bystrici Martinou Lacovou. Poľsko reprezentuje prof. Jacek Dyrziński z Akadémie výtvarných umení vo Varšave a poslucháč Maciej Duchowski. Našich západných susedov zastupuje akad. mal. Ivan Kříž a poslucháčka fakulty výtvarných umení Českého učenia technického v Brne Jana Prekopová. Výstava pozostáva takmer zo šesťdesiatky vystavených prác, ktoré zahŕňajú rôzne maliarske techniky a pohľady na krajinu okolo Moravian. Účastníci sympózia tvorivo hľadali dotyk s minulým a súčasne i prítomným, bod, ktorý spája kultúrne stopy Európy. Ľudovít Hološka verí, „že i naše súčasné myslenie napokon zanechá svoj dotyk medzi stopami a svedectvami európskej kultúry“.
„Sklo je svojou podstatou záhadné médium,“ otvorila svoj príhovor kurátorka výstavy sklenených objektov Drahomíra Prihela Alena Hejlová. Prihel sa na celý svoj život upísal sklu. Tento materiál ponúka umelcovi mnohoraké možnosti jeho spracovania a vyjadrenia tvorivej myšlienky. Diváka zaiste zaujmú ladné tvary pohárov, čiaš, či džbánov alebo farebný svet fúkaných plastík inšpirovaný ríšou Andersenových rozprávok. Zvláštnu pozornosť venuje autor brúseným plastikám. Pod jeho rukami ožíva celý vesmír, uzatvorený v hĺbke skleneného objektu. Fyzikálne zákony lomu svetla v ňom rozohrávajú fascinujúce divadlo plné farieb. Vznikajú tak fantazijné vesmírne lode, katamarany, horské bralá, či mnohé ďalšie plastiky, ktoré v sebe rozohrávajú fantastické prestavenie plné farebných scén. „Sklo je hmota, do ktorej sa dá vstupovať, vystupovať z nej i prenikať cez ňu. V lome svetla, navyše za prítomnosti farby, autor poskytuje prekvapivé polohy a odkrýva neuveriteľné možnosti svetelných variácií,“ dodáva Alena Hejlová.
Vystavenú kolekciu si môžu milovníci umenia prezrieť v priestoroch Galérie Miloša Alexandra Bazovského v Trenčíne do 17. apríla.