Tieto udalosti majú mnoho krásnych a dojímavých príbehov. Od hriešnice Magdalény, cez umývanie nôh na Zelený štvrtok, Poslednú večeru a ustanovenie eucharistie, cez stretnutia so zákonníkmi na čele s Kaifášom, Petrovo zapretie pri kikiríkaní kohúta, až po Pilátov rozsudok, bičovanie, korunovanie tŕním a strastiplnú krížovú cestu s rímskymi vojakmi, Šimonom z Cyrény, Veronikiným ručníkom, so zemetrasením na Veľký piatok, snímaním z kríža, pietou, veľkonočným ránom Vzkriesenia a neveriacim Tomášom. Tieto námety vždy priťahovali umelcov, maliarov (renesancia, barok), hudobníkov (Bach, Haydn, Händel), aj filmárov (Jesus Christ Superstar alebo toľko diskutované Umučenie Krista v réžii Mela Gibsona). Málokto však vie, že jednou z prvých foriem spracovania tejto biblickej témy boli stredoškolské pašiové hry a mystériá, kde sa študenti jednak zdokonaľovali v deklamácii a rétorike, ale vyjadrovali aj svoje emócie vo vzťahu ku katechetickým vedomostiam.
A práve túto krásnu tradíciu už niekoľko rokov vždy pred Veľkou nocou obnovujú žiaci a študenti Gymnázia a ZŠ sv. Jána Bosca v Novej Dubnici. Aj v tomto roku sa predstavili farníkom z Považského Podhradia, najmä však domácim obdivovateľom a potom aj svojim spolužiakom a učiteľom. Predstavenie sa tradične konalo v novodubnickom kostole u saleziánov. Je obdivuhodné, že do pašiových hier, komponovaných ako divadlo aj muzikál zároveň, s pôsobivými kostýmami a výtvarne pôsobivými scénami, sa režisérke Janke Hortovej podarilo získať hercov od drobizgu (národ Izraelitov) až po niekdajších absolventov a vysokoškolákov. Pochvalu si zaslúžia výborné herecké kreácie apoštolov Petra a Jána, zákonníkov na čele s Kaifášom, Piláta z Pontu, jeho manželky, Jána Krstiteľa, rímskeho stotníka, Magdalény, Márie a samotného Krista v podaní Juraja Horta, ktorý bol aj autorom a producentom hudby. Pieseň hriešnice, spev žien, ktoré našli prázdny hrob, ale aj záverečné piesňové finále boli skutočne ozdobou jedinečného divadla, aké v našich končinách, ani v kresťanských kruhoch často nevídať.
A tak posolstvo Veľkej noci žije. Aj vďaka mladým ľuďom, ktorí na vlastnej koži zakúsili bolesť i nádej, bez ktorých by naše životy nemali perspektívu.