Podľa zástupcov mesta má ísť len o dočasné riešenie. Kde budú neplatiči ubytovaní neskôr, však dnes nikto z kompetentných zodpovedne povedať nevie. O spolužití s neplatičmi zo Železničnej ulice sme sa rozprávali s prevádzkarom strediska Kubrica a podnikateľom Františkom Hrubošom.
Ako to dnes vo vašom rekreačnom stredisku vyzerá?
Som veľmi milo prekvapený. Nenaplnili sa obavy niektorých ľudí, že chatky budú po pár dňoch zdevastované podobne ako dom na Železničnej ulici. Musím povedať, že vysťahovaní obyvatelia sa snažia byť ústretoví, pri máloktorom školskom výlete som videl také upratané chatky a vzorne uložený odpad do vriec. Zatiaľ je naše spolužitie bezproblémové.
Mesto vás o ubytovanie neplatičov požiadalo hneď po vyhlásení havarijného stavu budovy na Železničnej ulici 7. marca. Za akých podmienok?
Telefonoval mi viceprimátor Boc, či som ochotný mestu v zložitej situácii pomôcť. Moje stredisko je sezónne a chatky bývajú teda do mája voľné. Preto som súhlasil s podmienkou, že pôjde len o dočasné ubytovanie najneskôr do konca apríla. Prví klienti mi majú prísť 1. mája, preto som žiadal, aby dovtedy chatky boli uvoľnené a dané do pôvodného stavu. Viceprimátor mi prisľúbil, že mesto to samozrejme zabezpečí. Žiadal som to aj písomne, no povedali mi, že sťahovanie je časovo náročné a zmluvu spíšeme až v ďalších dňoch. Doteraz sa tak nestalo a ja nemám žiadnu záruku, že ústny prísľub, ktorý som dostal, bude splnený.
Ako vám to mesto zdôvodnilo?
Z vyjadrení prednostky mestského úradu Ivety Orgoníkovej som pochopil, že nie je isté, či neplatičov budú mať kam umiestniť. Prizvali ma na rokovanie v utorok 29. marca, čo je takmer tri týždne po ubytovaní neplatičov. Neviem, či sa mi konečne podarí dosiahnuť písomnú záruku dohodnutých garancií, no keby aj, bude už asi neskoro. Cestovná kancelária Slniečko, s ktorou mám uzatvorenú zmluvu a ktorá mi zabezpečuje takmer 90 percent klientely, mi dala ultimátum do stredy 23. marca. Pohrozili, že ak im dovtedy neposkytnem písomnú záruku, že do 1. mája budú chatky pripravené, vypovedia mi zmluvu. Snažil som sa im vysvetliť situáciu, no oni mi už len napísali mail, že si pre svojich klientov hľadajú náhradné zariadenie. Bol som šokovaný.
Aké dôsledky to bude mať pre vaše podnikanie?
Ak prídem o 90 percent klientely, zruinuje ma to. V rekreačnom stredisku mám nájomný vzťah, musím zaplatiť nájom podľa zmluvy, uhradiť mzdy a prevádzkové náklady. Tieto výdavky predstavujú ročne okolo 700-tisíc korún. V prípade, že neplatičov nevysťahujú do mája a ja nebudem môcť začať sezónu, o tieto peniaze prídem. Ďalších zhruba 300-tisíc korún by som musel zaplatiť cestovnej kancelárii Slniečko za neuskutočnené pobyty, ku ktorým som sa v zmluve zaviazal.
Ak sa vaše obavy potvrdia, nie je namieste žiadať náhradu vzniknutej škody?
Stále dúfam, že situácia tak ďaleko nezájde. Ak predsa, rešpektoval by som to iba vtedy, ak by sa mesto zachovalo tak, že zaplatí všetky náklady, ktoré vzniknú v súvislosti s neotvorením sezóny. Dnes je ešte dosť času, aby sa dali školy upovedomiť o zmene situácie a pobyty zrušiť. I keď morálna ujma nám už vznikne určite. Títo klienti voči mne stratia dôveru, ako k niekomu, kto nie je pánom svojho zariadenia a nevie splniť, k čomu sa zaviazal.
Dokážete po takejto skúsenosti mať voči mestu ako obchodnému partnerovi dôveru?
Budem sa o to snažiť. I keď prístup mesta v tejto situácii určite nebol seriózny.